کد خبر: ۲۲۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 30 April 2016


رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌ها به خصوص جشنواره خوشنویسی باید از وجه کارنامه‌ای خارج شود، گفت: ماهیت جشنواره رضوی ملی و دینی دارد.

خبرگزاری مهر، گره استان‌ها - فریبا کلاهی: امسال قرار است چهاردهمین دوره جشنواره رضوی برگزار شود، این جشنواره هر ساله از سوی بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) در رشته های علمی، هنری، فرهنگی و مذهبی با محوریت پرداختن به سیره امام هشتم برگزار می شود، این جشنواره در بخش بین الملل میزبان هفتاد و هفت کشور از سراسر جهان است.

استان البرز سال گذشته میزبان برگزاری جشنواره حکمت رضوی بود اما امسال با همت سید موسی حسینی کاشانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با توجه به توانمندی های موجود، البرز مردادماه و در هفته کرامت میزبان جشنواره رضوی در بخش خوشنویسی است. همین بهانه باعث شد تا گفتگویی با استاد جواد بختیاری رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران داشته باشیم.

بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند نشاط است، گفت: در رویکردهای اجتماعی شادی برای گرامیداشت طراوت در جامعه است و در تمام شئون، جشنواره ها برانگیزاننده و مثبت هستند.

وی افزود: برگزاری جشنواره ها به خصوص، جشنواره خوشنویسی باید از وجه کارنامه‌ای خود خارج شود زیرا تجربه ثابت کرده است اینگونه برگزاری خروجی مثبتی نداشته و تجارب داوری بنده ثابت کرده است که نگاه محدود، پویایی جشنواره را از بین خواهد برد.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ماهیت جشنواره را ملی خواند و از برگزاری آن ابراز خرسندی کرد و گفت: اساسا جشنواره ها کارکتری ملی دارند و جشنواره رضوی ماهیتی ملی و دینی دارد اگر چه ممکن است در یک شهر برگزار شود و یک تشکل خاص تامین کننده منابع مالی آن باشد ولی یک حرکت و آیینی - دینی - میهنی است

بختیاری با تاکید بر اینکه ایده بسیار خوبی است که جشنواره در شهرهای مختلف کشور برگزار شود و استان هایی که قدرت تاثیرگذاری دارند برگزار کننده باشند، گفت: به صرف کارنامه سازی و انجام یک برنامه نمی شود جشنواره اثرگذار برپا کرد، اگر خواهان کیفیت عالی در جشنواره ها هستیم باید میزبانی آن را به شهر هایی بسپاریم که تجارب دیرینه و حرف هایی برای گفتن دارند.

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران افزود: برگزاری سریالی جشنواره خوشنویسی رضوی کیفیت را بالا آورده و ما امروز بسیار خوشحالیم که استان البرز برای میزبانی آن انتخاب شده است.

وی گفت: ایمان قطعی دارم که جشنواره خوشنویسی رضوی در البرز با بهترین کیفیت برگزار خواهد شد و با وجود اساتید و استعدادهای برتر در این استان خروجی بسیار خوبی از جشنواره خوشنویسی رضوی در این دوره خواهیم داشت.

وی به همجواری استان البرز با پایتخت اشاره کرد و گفت: همه توان و نیروی خود را برای کمک به استان جوان البرز در زمینه های لجستیکی و پشتیبانی به کار خواهیم گرفت.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسی ایران در پایان گفت: بی صبرانه منتظر برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی در البرز هستیم و قطع به یقین این جشنواره با کیفتی عالی برگزار خواهد شد.

هنر زبان بلیغ و رسای حقایق نفیس است

در ادامه با استاد ذبیح الله لؤلوئی مهر استاد ممتاز انجمن خوشنویسان ایران که در کرج ساکن و معتقد است بیان ژرف‌ترین معانی و پاسداشت نفیس ترین حقایق، همراه با بهره گیری از زبان بلیغ و رسای هنر، گامی است استوار، گفتگو کردیم، وی گفت: آنجا که هنر، به ویژه هنر اصیل و ناب خوشنویسی، می کوشد تا اثرگذاری این مهم را دوچندان کند، ما این آثار ارزشمند را در جشنواره ها نظاره می کنیم.

وی گفت: یکی از این جشنواره های بزرگ و با سابقه، جشنواره ملی رضوی است که سالهاست در بخش های مختلف هنری فعالیت دارد.

این استاد خوشنویس که در جشنواره های دهم تا سیزدهم شرکت کرده است، با بیانی انتقادی گفت: متاسفانه در دو دوره اخیر، آنچنان که باید و شاید به مهمانان بالاخص هنرمندان برگزیده اهمیت داده نشد.

لؤلوئی مهر با شناختی که نسبت به استان البرز دارد، گفت: با سابقه طولانی که در بخش آموزش هنر خوشنویسی و برگزاری مجامع هنری داریم، امیدوارم با حل شدن مشکلات این جشنواره به بهترین نحو، آن طور که شایسته و در شان هنرمندان ایران زمین است برگزار شود زیرا هنرمندان بار رسانایی فرهنگ ایران را بر دوش می کشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار