کد خبر: ۲۲۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 01 May 2016

سعید معزی

دومين مرحله از انتخابات مجلس دهم با ناگفته هاي فراوانش بسته شد . در اين دوره از انتخابات چند نكته را به اجمال توضيح ميدهم كه قابل توجه فعالان سياسي نيز مي باشد.

با توجه به رد صلاحيت ها تعداد افرادي كه به عنوان كانديدا معرفي شدند چندان سابقه و پيشينه سياسي نداشتند . چهره هاي مشهور رد صلاحيت شدند و ما بقي نيز در نزد افكار عمومي چندان شناخته نمي شدند . اما رفتار معقول و منطقي رد صلاحيت شدگان موجب شد كه حريف سخت فريب ميدان خالي را بخورد .

بدون حساب و كتاب وارد گود شدند با اين شعار كه اصلاح طلبان جايگاهي در ميان مردم ندارد . رفتار صداو سيما و ديگر تريبون هايي كه طرفدار اصول گرايان بودند به اميد فتح بهارستان روز شماري ميكردند . اما شبكه هاي اجتماعي، انتخابات شگفت انگيز و معناداري را رقم زدند. در تهران بيشتر شگفتي ساز شد اما گو اينكه اصول گرايان عبرت نگرفتند و تازه مدعي شدند كه دولت در انتخابات دخالت كرده است . آگاهي روزافزون ملت و درك نادرست از رفتارهاي سياسي مردم ، تحليل درست را از دست اصول گرايان گرفته است . اميد اينكه در رفتارشان از خودشان مايه بگذارند . نه از نظام و امام و رهبري و شهدا با درك اين مسئله مي توانند اصالت را در شعور افكار عمومي ببينند .

اما در شهرما نتيجه اين دو مرحله ميمون و مبارك است . در واقع تجديد حيات اصلاح طلبان و حاميان دولت است كه تداوم آن ميتواند توسعه سياسي را در استان وارد مرحله جديد نمايد. آراي مردم به ليست اعتدال و اصلاح طلبان بود . مردم بدون در نظر گرفتن افراد به ليست راي دادند . راي دادن به ليست مهمترين شاخصه اين دوره از انتخابات است در اين حد مورد قبول و تاييد است كه نشان توسعه يافتگي سياسي در اين استان در چنين موقعيتي خود توفيق بزرگي است .

در مرحله دو م آراي دكتر فيضي به عنوان نماينده منتخب و حمايت فعالان سياسي از ايشان به معناي حمايت فردي نبوده ، بلكه تقويت اعتدال و تسريع بخشيدن به برجام و نجات كشور از افراطيون و دلواپسان است . اشخاصي چون حاج كمال پيرموذن ،دكتر قضايي ، استاد مالك رضايي، مهندس آذروش ، دكتر افشار سليماني و ديگر فعالين سياسي و شوراي اصلاح طلبان حمايت فردي نبود . لذا از اين به بعد را بايد مهندس كريمي و دكتر فيضي خود را ملزم و مجاب به عهدي كه با دوستان بسته اند باشند. نه اينكه سفارش شخصي و باندي را مورد توجه قراردهند و از فردا دنبال تغيير مديران استان باشند ، بلكه بايد بدنبال تشكيل يك پيشينه سياسي از خود باشند كه زحمات طاقت فرساي عزيزان از بزرگان اصلاحات گرفته تا اعتدال از دست نرود . غافل از اين نكته نباشيم كه عده اي هم در جهت اينكه به اعتدالي معروف شوند از وضعيت پيش آمده بهره خواهند جست . چون اعتدال شمشير دولبه است .

اما در روز انتخابات اتفاق ناميموني در يكي از حوزه هاي راي گيري رخ داد كه مايه شرمساري است . رفتار احساسي یکی از طرفداران حجت الاسلام موسوي كانديداي محترم با آقاي مهندس آذروش در خور سرزنش و تشر است هر چند بنده از مواضع سياسي مهندس آذروش چندان دلخوشي ندارم. اما رفتار غلط را بايد مورد نقد قرار داد تا تكرار نشود. كه تكرارآن موجب خسران جامعه سياسي و ديگر رفتارهاي سياسي خواهد بود .

رفتار هیجانی آن هوادار باعث شد كه مهندس آذروش چند سالي که به دنبال مشروعيت سياسي از سوي اصلاح طلبان بود به اين آساني به دست آورد . عالي جناب سياسي بودن و سياسي شدن هزينه مي طلبد و صبر و تحمل دشواري ها تا چهره خودرا نمايان سازد. رفتار آن طرفدار یا طرفداران در مقابل مهندس آذروش نتيجه سنگ اندازي شما در مقابل وي بود كه از آن خبر داشت ركب سياسي وي مدبرانه بود و توانست طرف مقابل را خلع سلاح نمايد. اندكي تامل و صبر و طمانينه به خرج دادن نتيجه را به نفع طرف معترض رقم ميزد. سكوي پرشي براي ايشان درست كرديد كه ساليان سال چوبش را شما، بهره اش را مهندس آذروش خواهد برد . ايشان از مديران قاليباف هستند .

جریان قالیباف به دلیل نوع دیدگاه و تفکرات خود در فضاي سياسي از هر دو جناح چوب می خورند و از اينجا رانده و از آنجا مانده هستند و هردو جناح عمده آنها به رسميت نپذيرفته اند لذا با توجه به رويكرد اعتدالي ، قاليباف دستور داد كه خود را به حاميان دولت و اصلاح طلبان نزديك سازند تا بتوانند در تنه اجرايي كشور نفوذ نمايند.

حال جناب حجت الاسلام و المسلمين موسوي چگونه خطای راهبردی هوادارش را جبران خواهد كرد؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
دكتر معصوم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
سلام جناب معزي -
هنوز بعضي عالي جنابان را نشنا خته ايم !!! چرا در هر هوائي قدم ميزنند و منافع شخصي خود را بر همه چيز و همه كس ترجيح ميدهند !!!!
برخورد سراسر غلط و خام همراه كانديداي و در تله مهندس آذروش افتادن خود كانديداي و درگيري و فيلمبرداري عمدي ، نشان از صداقتي است كه مهندس آذروش به اصلاح طلبان نمايش ميدهد تا بدانند روزهائي خواهد بود براي همه ؟؟؟ تا امثالهم از آب گل آلود ماهي بگيرند . ولي به صراحت عرض ميكنم رفتار مردم اردبيل نشان داد كه نماينده تكراري نخواهند داشت -
پژمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
تحلیل بسیار منسجمی است
اکبر جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
استاد سخن شدی جناب معزی
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
آقای آذروش که با برادرانش در حوزه قدس برای رای دادن حضور یافته بود چگونه می توانست رای دهنده باشد در حالی که در فردای روز هفت اسفند وبعد از انتشار خبر اولیه پیروزی لیست امید در تهران با انتشار عکس خنده رویی در تلگرام گفت من به اتفاق خانواده ام در تهران به لیست امید رای داده ام مگر کسی که در دور اول در تهران رای داده است می تواند در دور دوم در اردبیل رای دهد ؟مگر اینکه بگوید اعلام اول او کذب بوده است ؟
در آنصورت چگونه می توان به کذب دل بست ؟چگونه می توان دروغ را جمع کرد او چرا اصرار دارد در هر شرایطی در کنار پیروز باشد ؟بررسی شود که از این چند رنگی قالیبافی و اعتدالی و اصلاح طلبی چه دنبال می شود اگر خواهان یک پست دولتی است بهتر است یکی به دادش برسد و او را از این چند رنگی نجات دهد
اکبر رستمی زاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
استاد معزی واقعا با قلم توانای خود و رصد مسائل روز حرف دل مردم را می زنید. احسنت
افراطیون در همین حد شعور دارند که با فحش و ناسزا و .. خود را مطرح کنند . از کوزه همان تراود که در اوست . این حرکت و مشابه آن اتفاقا برای نمایان کردن چهره افراد تندرو برای مردم خوب است. و البته چه میدانی بهتر از انتخابات که پول های باد آورده به باد رود . در اردبیل پر و بال دادن به ... ید طولانی دارد. تا باد چنین باد.
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
آقای معزی تعجب میکنم چگونه تحلیلی ارائه داده اید از توسعه سیاسی در اردبیل ..... کجا در اردبیل به لیست رای دادند ؟؟؟ تنها جایی که در ایران به لیست رای دادند فقط و فقط شهر تهران بود که 30 نفر اصلاح طلب به طور کامل رای آوردند .
راستی چرا منتخب دوم اردبیل هیچ حمایتی و حرکتی در جهت جمع آوری رای برای به قول شما هم لیستی خود انجام نداد ؟؟؟ اگر آقای غریبانی را به عنوان لیدر اصلاحات اردبیل قبول دارید دیدید که نه در مرحله اول و نه در مرحله دوم از هیچ کدام از این بزرگواران منتخب به قول شما اصلاح طلب حمایت نکردند .
رفتار انتخاباتی در اردبیل اکثرا ناشی از گرایشات قومی و قبیله ای و هزینه کردن های آنچنانی بود و اگر افرادی توانستند به عنوان منتخبین مردم به مجلس راه یابند اولا در غیاب بزرگان اصلاح طلب بود که رد صلاحیت شده بودند و دوما نمایندگان فعلی کارنامه قابل دفاعی ارائه نکردند و مخصوصا در قضایای راه آهن اردبیل و نیز عدم تصویب منطقه آزاد تجاری و سوما اینکه نه در جناح اصولگرایان و نه در جناح اصلاح طلبان وحدت رویه ای وجود نداشت و هیچ کدام علیرغم داشتن کاندیدای متعدد نتوانستند به اجماع برسند که اگر چنین می بود و انتخابات دو قطبی محض می شد آنوقت می شد اعلام کرد که کدام جناح برنده شده است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار