معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: با توجه به گرایش بیش از حد دانش‌آموزان به رشته تجربی در توسعه متوازن رشته‌ها سهمیه‌بندی در مناطق، نواحی و مدارس برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اعمال می‌شود.
کد خبر: ۲۲۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 04 May 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، شهداد عبداللهی صبح امروز در اولین کنگره دانش‌آموزی هدایت تحصیلی استان اردبیل که صبح امروز در مجتمع فدک اردبیل و با حضور مدیران و مشاوران تحصیلی و جمعی از دانش‌آموزان برگزار شد اظهار کرد: با استقرار پایه دهم از سال تحصیلی آینده برای اولین بار هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم دوره اول متوسطه از اول تا 15 تیر ماه و در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی گفت: با استقرار نظام آموزشی جدید ما از سال تحصیلی آینده شاهد برپایی پایه دهم در دوره دوم متوسطه خواهیم بود که باید 16 هزار دانش‌آموز استان با انتخاب رشته و هدایت تحصیلی مناسب در این مقطع تحصیل کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه انتخاب رشته دانش‌آموزان از پایه اول دبیرستان دوره دوم متوسطه به پایه سوم دوره اول متوسطه یا همان نهم تحصیلی تغییر پیدا کرده است گفت: ما تا چند روز دیگر شاهد انجام فرایند انتخاب رشته دانش‌آموزان خواهیم بود و با توجه به اینکه انتخاب رشته موضوعی سرنوشت‌ساز و مهم برای آینده دانش‌آموزان است باید در بهترین شرایط به انجام برسد.

عبداللهی تصریح کرد: قرار است در شاخه نظری در چهار رشته ریاضی، تجربی، علوم انسانی و معارف و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شود.

وی به دو عنصر مهم در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان علاقه و استعداد دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار این امر که شامل علاقه و استعداد فردی است دو عامل نیاز و امکانات جامعه نیز می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه جای نگرانی است که بیش از 50 درصد دانش‌آموزان گرایش به رشته‌های تجربی به خاطر تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را دارند، بیان کرد: اگر این وضعیت کنترل نشود قطعا گرایش دانش‌آموزان حتی از 50درصد به 70 درصد نیز خواهد رسید.

عبداللهی با یادآوری اینکه از یک میلیون داوطلب کنکور بیش از نیمی از آنها در سطح کشور در رشته تجربی شرکت می‌کنند، عنوان کرد: در همین استان اردبیل از 18 هزار و 700 نفر کنکوری بیش از 11 هزار نفر آنها در رشته تجربی رقابت کردند و جالب اینجاست که از این تعداد تنها 4 هزار نفر دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی بوده و 7 هزار نفر پشت کنکوری‌های سال‌های گذشته هستند که در انتظار قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند که این انتظار و تعلل در ورود به بازار کار نیز افسردگی‌ها و تبعات اجتماعی متعددی را به همراه داشته است.

توسعه متوازن رشته‌ها اولویت اصلی آموزش و پرورش

وی گفت: راهکاری که در توسعه متوازن رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته و امسال نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود بحث سهمیه‌بندی برخی رشته‌ها همچون تجربی است تا به هر منطقه،‌ ناحیه و حتی مدرسه سهمیه معین در جذب دانش‌آموزان رشته تجربی داده شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: در این راستا و با هدف جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها باید در گام اول به معرفی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین ایجاد جذابیت در این رشته‌ها فکر کنیم.

عبداللهی اظهار کرد: در حال حاضر در 19 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش شاهد فعالیت هنرستان‌ها و مراکز کاردانش هستیم که امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم در راستای توسعه متوازن دانش‌آموزان بیشتری را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار