بلدوزرها که در بافت تاریخی شیراز مشغول کار بودند اکنون به یک خانه تاریخی ثبت ملی شده رسیدند و به دیوار بنا نیز آسیب زدند.
کد خبر: ۲۲۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 08 May 2016
تابناک فارس به نقل از مهر:چندی پیش بلدوزرها که در بافت تاریخی شیراز مشغول فعالیت بودند به دیوار خانه صدر جهرمی که به ثبت ملی نیز رسیده، آسیب وارد کرده و باعت نگرانی فعالان میراث فرهنگی شد.

منزل صدر جهرمی به شماره ثبتی ۲۲۷۷ و در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عناصر تزئینی منزل صدر جهرمی عبارتند از کاشی‌کاری بصورت ساده با موضوعات گل، نقوش انسانی و طرح‌های هندسی و کاشی‌کاری برجسته با نقش گل در زیر زمین ضلع جنوبی، آجر کاری و استفاده از طرح‌های آجری در دیواره های حیاط ، گچ بری برجسته با موضوعات صحنه های اسطوره ای و تاریخی و طرح گل و بته، نقاشی سقف های چوبی و استفاده از درهای و درک‌های چوبی ، استفاده از آیینه کاری و طرح‌های مربوط به آن در تالار آیینه ضلح جنوبی و ترکیب آن با گچ بری در ضلع شمالی، استفاده از فلز در پنجره های مشبک زیرزمین، مجاری در پلکان‌ها از ازاره حیاط و حوض و فواره هاست.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه گفت: بلدوزرها حین کار دیوار بنا را مورد آسیب قرار دادند و اکنون نگران هستیم که مبادا کل بنا تخریب شود یا مورد آسیب دیگری قرار بگیرد.

مسعود منیعاتی افزود: خانه های اطراف این بنا همگی تخریب شده اند و این خانه اکنون از حالت بکری خود که در بافت قرار داشت خارج شده و باید بیشتر مورد مراقبت قرار بگیرد.

میراث فرهنگی: خانه صدرجهرمی خراب نمی شود

در این رابطه مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس نیز بیان کرد: خانه صدرجهرمی مورد مراقبت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

مصیب امیری افزود: خانه صدرجهرمی تخریب نخواهد شد و در این رابطه مرمت‌های لازم نیز برای این بنا صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار