مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: پیش‌نویس سند ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی و محیط زیست در استان مرکزی تدوین شده و به تمام فرمانداری‌ها ارسال و نظرات آنها نیز ارائه شده است.
کد خبر: ۲۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 14 April 2015

یوسف یوسفی با اشاره به حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ‌سازی اظهار داشت: برای بهره‌برداری از منابع طبیعی با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی باید نسبت به گذشته متفاوت‌تر عمل کرد.

وی افزود: اگر در گذشته صرفا به دنبال پروژه‌های اجرائی که شامل پروژه تثبیت مالکیت دولت و پروژه های اجرائی مانند حرکت مرتع‌داری، جنگل‌داری و تثبیت شنهای روان برای مقابله با بیابان زایی در حوزه آبخیز بوده باید برنامه ریزی دقیقی داشت و اثر بخش عمل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به وضع موجود منابع طبیعی که در حال بهره‌برداری بوده باید در همین حد نگه داشته شود و به فکر ارتقاء آن بود با توجه به سطح و سطوحی که منابع طبیعی دارد مانند مرتع‌ها، جنگل‌ها، پوشش گیاهی در زمان خشکسالی بیشترین صدمه را می‌بیند چرا که پوشش گیاهی به عنوان سپر خاک بوده حذف و حرکت ریزگردها نیز بیشتر می‌شود.

یوسفی با اشاره به انتشار ریزگردها گفت: به توجه به خشکسالی‌های پی درپی و بارندگی کم با کم‌ترین نسیم باد حرکت ریزگردها به داخل استان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در 3 سال گذشته 3 پروژه را پیگیری و هم زمان نیز در حال انجام آن هستیم که شامل حفظ و نگهداری وضع موجود بوده که برای این وضع یکسری برنامه‌های پیشگیرانه با همکاری یگان حفاظت از منابع طبیعی با گشت‌هایی که شبانه روز و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی، مناطق بحرانی را شناسایی می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌ این بوده که در عرصه‌های ملی و کشاورزی با تهیه نقشه و تحویل آنها به شوراها و دهیاران  قرار بر این شده که اگر اقدامی در این عرصه‌ها انجام شود توسط دهیاران و شوراها اطلاع رسانی شود.

یوسفی‌ با اشاره به دیگر اقداماتی که برای حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی انجام شده گفت: در کنار کار پیشگیرانه  برخورد شدید قضایی برای پروژه حفاظت از اراضی ملی و نگهداری ازاین که در حد توان این پروژه را پیش می‌بریم.

وی افزود: در کنار این اقدامات پیشگیرانه و اقدام قضایی باید یک کار فرهنگی نیز انجام شود که با برنامه و براساس سند این کار ادامه پیدا کند که توانسته‌ایم تاکنون در مجمع منابع طبیعی، مجموعه وزارت خانه، استان این کار را اجرائی کنیم اما برای حفاظت و فرهنگ‌سازی این کار کافی نیست و یک شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: به سبب اینکه این امر محقق شود ما در زمان استاندار سابق در سطح استان "کمیته ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی و محیط زیست" با مشارکت دستگاه‌های اجرائی  تشکیل شده و در این کمیته پیش نویس سند ارتقا فرهنگ منابع طبیعی و محیط زیست تدوین شده و به تمام فرمانداری‌ها ارسال و نظرات آنها نیز ارائه شده است.

یوسفی با اشاره به با همکاری دستگاه‌های اجرائی گفت: قرار بر این شده که از اتاق فکر دانشگاهی، NGOها، دوستداران طبیعت از همکاری آنها استفاده و در نهایت برای این سند برنامه اجرائی و مناسب طرح کرد که در این اقدام می‌توان از همکاری مردم، خبرگزاری‌ها، صدا و سیما آموزش و پرورش دانشگاه‌ها دستگاه‌ها اجرائی فرهنگی استفاده و این سند را نهایی کرد.

وی افزود: پیش نویس این سند در حال نهایی شدن است که بعد از نهایی شدن با یک فرآیند اجرائی برای تعریف به استانداری و بعد به شوراهای برنامه‌ریزی توسعه استان آن را تصویب کند و آن نیز به عنوان سند قانونی همه موظف می‌شوند در این حیطه فعالیت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: امید است در نیمه نخست سال جدید این سند نهایی و ابلاغ شود که اگر این سند نهایی شود یک اقدام بزرگ در راستای حفاظت از منابع طبیعی انجام شده چراکه دستگاه‌های اجرائی وظیفه دارند در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اطلاع رسانی فرهنگی گفت: در بحث تخریب نیز باید از لحاظ کار فرهنگی اطلاع رسانی شود به طور مثال دستگاه‌هایی که وظیفه کار فرهنگی دارند می‌توانند در این بحث کار فرهنگی انجام دهند و این گام و همکاری موثری است.

وی افزود: بحث سوم کارهای اجرائی بوده که برای جلوگیری از فرسایش‌های خاکی که به صورت آبی و خاکی در عرصه‌ها رخ می‌دهد، به سبب اینکه سطح سبزی باید از مشارکت مردم استفاده کرد و بهره‌برداری مطلوبی در عرصه‌ها داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: یک پروژه تحت عنوان  اجرا "طرح مدیریت جامع در حوزه‌های آبخیزداری" در حال پیگیری بوده که این اقدام اجرائی نیاز به تمام دستگاه‌های اجرائی در بخش منابع طبیعی یا روستایی، تولیدی دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند یک اقدام هماهنگی را انجام دهند که کارهای مجموعه دولت به طور جامع و کلان انجام شود نه بخشی‌نگری.

یوسفی با اشاره به این اقدام گفت: در این زمینه منابع طبیعی محور کار قراردارد چرا که عمده تخریب‌ها در عرصه‌ها بر اثر فقر و عدم معشت مناسب بوده سبب شده بهره برداری منجربه این شود که مرتع ها به کشت گندم و دام‌های نیز وارد مرتع‌ها شوند.

وی افزود: ظرفیت دام  در عرصه‌های منابع طبیعی  بیش از 5 برابر  بوده که این موضوع نیز در حال پیگیری بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: در واقع ما در دوره خشکسالی قرار گرفته‌ایم و متاسفانه با مطالعاتی که انجام شده این خشکسالی‌ها ادامه دار بوده اگر کارهای زیست‌محیطی انجام شود به فاجعه تبدیل می‌شود.

یوسفی با اشاره به پیامدهای خشکسالی گفت: اگر اقداماتی در راستای حفاظت از این عرصه‌های انجام نشود ظلم بزرگی و فشار زیادی به طبیعت وارد می‌کند که زندگی ما را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: در شهرستان اراک در کنار کویر میقان قسمت عمده‌ای که حرکت شن‌های روان بوده کنترل شده با توجه به خشکسالی‌ تدابیری برای منابع طبیعی اندیشیده شود و به طور ویژه پیگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه و اقدام فرهنگی و 3 اقدام اجرائی که عملیات ابخیزداری، مرتع داری مقابله با بیانزایی درختکاری، توسعه فضای سبز اقدامات اجرائی  بوده که باید با مدیریت جامع انجام شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار