گیاه دارویی- روغنی کاملینا برای اولین بار در استان ایلام کاشت شد.
کد خبر: ۲۳۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳ 21 May 2016

گیاه دارویی- روغنی کاملینا برای اولین بار در استان ایلام کاشت شد.


به گزارش تابناک ایلام؛کاشت گیاه دارویی- روغنی «کاملینا» برای اولین بار در استان توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام گرفت .کاشت این گیاه در حال حاضر در قالب طرح تحقیقاتی انجام شده که خوشبختانه از نظر رشدی و عملکرد، خیلی مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی استان می‌باشد. مزیتی که این گیاه نسبت به دیگر گیاهان روغنی دارد این است که این گیاه به صورت دیم کشت می‌شود و با توجه به عملکرد مناسب در آینده‌ای نزدیک می‌تواند سطح زیر کشت این گیاه را  افزایش داد.

کاملینا با نام علمی camelina sativa  از خانواده brassicaceae گیاهی دارویی-روغنی است و خصوصیت بارز آن مقاومت بالا به خشکی و سرمای بهاره نسبت به سایر گیاهان روغنی است.

اصلاح، تکثیر و کشت این‌گونه برای اولین بار در ایران توسط یکی از اساتید برتر دانشگاه رازی کرمانشاه انجام‌گرفته است و بذر این گیاه نیز از همان‌جا تهیه و به استان آورده شد.

کاملینا می‎تواند در زمین‎هایی با حاصلخیزی کمتر رشد کند، به آبیاری و کود دهی کمتری نیاز دارد و دانه‎هایی تولید می‎کند که قابلیت تولید مقادیر زیادی روغن رادارند. همچنین می‎تواند در تناوب با گندم کشت شود. دانه گیاه اصلی‌ترین قسمت گیاه است که خاصیت دارویی دارد. بر اساس آزمایشات انجام‌گرفته  دانه این گیاه مقادیر زیادی ترکیبات روغن به همراه دارد و می‌توان انواع اسیدهای چرب را در آن یافت. کاملینا علاوه بر مصارف خوراکی در تهیه سوخت زیستی هم کاربرد دارد.

مرکز خدمات جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در سال‌های اخیر توانسته است گونه‌های متنوعی از گیاهان داروئی را در استان کشت و توسعه دهد./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار