«متأسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف‌النفس مانند من، در مقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند، مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است».
کد خبر: ۲۳۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 29 May 2016
این بخشی از اظهارات شهردار تهران در بیست‌‌وهشتمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌هاست که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد. فایل صوتی این اظهارات را خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند. اما این حرف‌های شهردار تهران با واکنش و انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران مواجه شده است.

تعاملات و تبادلات سایه بین یک شهردار با اعضای شورا، مدیران دولتی و غیردولتی و... اتفاق جدیدی نیست و همان‌قدر که قابل‌اثبات نیست، قابل‌رد هم نمی‌تواند باشد. 

اما چه شده که شهردار تهران با بیانی تند اما مبهم و سربسته، این موضوع را به عنوان یک هشدار، تحذیر یا تهدید در میان جمعی شورایی و مجلسی مطرح می‌کند؟ کل صحبت‌های شهردار تهران در فایل صوتی و خبر منتشر‌شده قید نشده و چون جلسه عمومی نبوده، دسترسی وجود ندارد اما مسئله اینجاست که صحبت‌های محمدباقر قالیباف با تیتر «باج‌خواهی برخی از شهرداران» قبل و بعدی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

بر اساس آنچه «ایسنا» منتشر کرده، شهردار تهران در بیست‌وهشتمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، جدای از بخش‌های دیگر اظهاراتش، به وجود برخی آفت‌ها برای شوراها اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر شوراها در کارهای سیاسی دخالت کنند و سیاسی شوند، سم مهلکی برای نهاد شوراها خواهد بود. شورا محل کار و خدمت به مردم است؛ قطعا نگاه سیاسی در طرح‌ها و لوایح یا انتخاب شهردار، می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به نهاد شورا وارد کند.

شهردار تهران در ادامه به موضوعی اشاره می‌کند که چندی‌قبل «شرق» در گفت‌وگو با علی نوذرپور، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مورد عمر مفید دوره مدیریت شهرداران مطرح کرده و افزوده بود: «متوسط عمر مدیریت شهری به زیر یک‌سال رسیده است و در کلان‌شهرها متوسط عمر شهرداران به زیر دو‌سال رسیده؛ آیا با این شرایط می‌توان مدیریت درستی در شهرها اعمال کرد؟ قطعا چنین شرایطی کارنامه قابل‌قبولی برای مجموعه مدیریت شهری به ارمغان نخواهد آورد و ممکن است مردم، مجلس و شورای نگهبان به مدیریت شهری اعتماد نکنند». 

او در ادامه در توضیح و تکمیل اظهاراتش می‌گوید: «متأسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف‌النفس مانند من، در مقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند، مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری رابطه شهرداری و شورا همانند رابطه درخت و ریشه است. قطعا در این رابطه هیچ‌گاه درختی ریشه خود را نمی‌زند و هیچ ریشه‌ای نیز کاری نمی‌کند که درخت ثمر ندهد».

اما این چند خط اظهارات شهردار تهران، تعدادی از شاخ و برگ‌ها یا ریشه‌های این درخت تنومند را ناراحت کرده است.

برخی همانند رحمت‌الله حافظی، برداشتی انتقادی داشته و گفته است: سخنان شهردار درخصوص باج‌دهی به اعضای شورا فرار به جلو و ایجاد یک سپر دفاعی برای پاسخ‌گونبودن به انتقادات است. این صحبت جای تعجب دارد؛ اگر خطاب شهردار به شهرداران و شوراهای سایر شهرهاست، باید شهرداران و شوراهای همان شهرها درخصوص این مسائل صحبت کنند و اگر ایشان از چنین مسائلی درخصوص سایر شهرها مطلع هستند، در جایگاهی نیستند که آن را مطرح کنند و باید شهرداران و شوراهای همان شهرها پیگیر این مسائل باشند. 

در‌ این حال اگر منظور شهردار تهران، شورای شهر تهران است، به‌صراحت مشخص کنند چه کسی از وی باج‌خواهی کرده که مجبور شده‌‌اند برای آنکه در جایگاه خود بمانند، باج دهند.

حافظی تأکید کرده که این ادبیات، ادبیات مناسبی از سوی فردی که خود را مقام ارشد شهر و حتی کشور می‌داند، نیست و برخی اظهارات درباره منتشر نشدن کامل صحبت‌های وی هم درست نیست و افزود: «متن کامل سخنان وی را گوش داده‌ام و اظهارات وی شفاف است و نباید راه را گم کرد. جای سؤال است که چرا تاکنون به موضوع باج‌دهی به شورا به‌وسیله شهردار پرداخته نشده و اگر این باج‌ها داده شده که سقوط انجام شده و اگر باجی خواسته شده و در ابتدای سقوط هستیم، باید در این زمینه با شفاف‌سازی مشخص شود که چه کسی قصد باج‌گیری داشته است».

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورا، هم از جمله اعضایی بود که از اظهارات شهردار تهران دلخور بود و گفت: شهردار تهران باید شفاف اعلام کند منظورش چه موضوعی و چه کسانی بوده است؛ چراکه با اظهارات اخیر خود، کل شورا و اعضای آن را زیر سؤال برده است. اگر چنین اتفاقی به عنوان باج‌گیری رخ داده یا در حال رخ‌دادن است، باید جرئت کند و برای آن مصداق بیاورد و اگر چنین مصداقی ندارد یا جرئت ندارد، باید از اعضای شورا عذرخواهی کند. 

قناعتی به رأی مستقیم اعضای شورا از مردم و ضرورت احترام به این رأی و اعضا اشاره کرد و گفت: اصل بر این است که همه همکاران ما صادق و دلسوز هستند مگر اینکه با مصداق و قانونی، خلاف آن ثابت شود و کسی نمی‌تواند بدون دلیل به این اعتماد و نظر مردم توهین کند یا آن را زیر سؤال ببرد.

اما مجتبی شاکری، عضو دیگر شورای شهر تهران، تأکید داشت که باید اظهارات شهردار تهران را با قبل و بعد از آن در نظر گرفت و توجه داشت که شهردار تهران دارد درباره مسئله‌ای هشدار می‌دهد و خود و تعدادی دیگر از شهرداران را جمع می‌بندد.

وی با بیان اینکه در جلسه موردنظر حضور نداشته و از نظر او فایل صوتی و خبر منتشرشده کامل نیستند، افزود: هشداردادن در مورد موضوعی در اظهارات شهردار مشهود است و به نظر من به جای گمانه‌زنی و ناراحت‌شدن بهتر است در جلسه‌ای دلیل این اظهارات را از خودشان بپرسیم. 

محسن پیرهادی، عضو دیگر هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، هم به موضوع از زاویه دیگری نگاه کرده و گفته برخی دنبال اختلاف‌اندازی بین قالیباف و شورای شهر تهران هستند درحالی‌که شهردار تهران در این جلسه نقاط ضعف و قوت یک نهاد عمومی و اثرگذاری نهادی همانند شورا را بیان کرده است.

پیرهادی با بیان اینکه شهردار تهران به رسم ادب و تواضع، خود را «ضعیف‌النفس» شمرده تا به کسی برنخورد، تصریح کرد: برخی صحبت‌های شهردار تهران را کات کرده و کلماتی را در کنار یکدیگر گذاشته‌‌اند تا در رسانه‌ها جوسازی کنند.

پیرهادی به نقل از چمران که در آن جلسه حضور داشته، گفت: آقای چمران گفتند که بنده شاهد بودم همه اعضای شورای‌عالی استان‌ها از شهردار تهران به خاطر صحبت‌هایش تشکر کردند. شهردار تهران به شورا توهین نکرده و این موضوع هم از سوی آقای چمران تأیید شده است. درعین‌حال اگر شهردار تهران دنبال توهین به شورای شهر بود، بدون‌شک رئیس شورای‌عالی استان‌ها ساکت نمی‌ماند و به حرف‌ها واکنش نشان می‌داد.

البته برخی دیگر از اعضای شورا ازجمله محمد حقانی هم واکنش متفاوتی داشته و از این سخنان تقدیر کرده و گفته است: «این سخن شهردار تهران از آنجا که بوی صداقت می‌دهد، حال با هر نیتی که گفته، ستودنی است. در پس این سخن، مردم احساس دروغ و حرف تبلیغاتی نمی‌کنند. 
هر سخنی بوی صداقت بدهد به دل می‌نشیند، حتی اگر از جنس سقوط باشد. به سردار قالیباف که او را سرمایه اجتماعی کشور می‌دانم، به خاطر این ادبیات تبریک می‌گویم و امیدوارم این گفتمان به‌مثابه یک رویکرد باشد. ای کاش منتقدان دلسوز، تکریم می‌شدند تا عده‌ای باج‌گیر قدرت جولان پیدا نمی‌کردند. 

به امید روزی که این شهر نه خلافی به خود ببیند و نه باجی». حقانی قبل از اینکه رسانه‌ای سراغش برود، خودش این مطلب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و بخش مربوطه سخنان قالیباف را هم ضمیمه کرده است.

امروز (یکشنبه) جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران است و حتما اعضای دلخور یا مدافع این سخنان، موضعشان را با شهردار تهران که در این جلسات بدون حضور خبرنگار حضور دارد، مطرح می‌کنند و می‌توان منتظر توضیحات وی هم ماند. با وجود این، کمی ساده‌انگاری است اگر قبول کنیم شهردار تهران با بیش از ١٠ سال سابقه مدیریت و تعامل با شورا، بدون دلیل و نسنجیده چنین جملاتی را بیان کرده باشد و احتمالا فارغ از گزینه دلسوزی و هشدار برای دو طرف این ماجرا یعنی شوراها و شهرداری‌ها، می‌توان روی گزینه خط‌ونشان‌کشیدن و اعلام‌موضع‌کردن هم حساب کرد. 

نه شهردار تهران تازه به شوراها رسیده و نه شوراها شهردارشان را تازه یافته‌‌اند، پس دو طرف می‌دانند طرف مقابل در چه موضعی و با چه قاعده‌ای بازی می‌کند. 

روزنامه شرق

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار