کد خبر: ۲۳۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 01 June 2016

به گزارش تابناک یزد،چشمان شهروندان یزدی دیگر به کودکان ژولیده و غبارآلود که این روزها در هر گوشه از شهر به‌ویژه در معابر پرتردد شهر به دست‌فروشی و تکدی‌گری مشغول هستند، عادت کرده است هر چند که گاهاً چهره مظلوم و اصرارهای مکرر آن‌ها احساسات برخی را نیز به درد می‌آورد.

  نکته قابل تأمل در خصوص این کودکان حاصل فقر مالی و رفتاری والدینشان هستند، این‌که بسیاری از این کودکان نه تبعه خارجی بلکه ایرانی هستند.

این آسیب اجتماعی که طی سال‌های اخیر روند فزاینده‌ آن را در معابر، پارک‌ها، مراکز درمانی و تجاری و ... شاهد هستیم، اثرات مخربی را بر روح لطیف این کودکان وارد می‌کند به نحوی‌که می‌تواند در آینده جامعه استان را دچار مشکلاتی حادتر کند.

البته باید یادآور شد که براساس مصوبه هیئت وزیران،‌ 12 دستگاه اجرایی،‌ نظارتی و مدیریتی موظف به ساماندهی کودکان خیابانی در جامعه هستند هرچند که به‌نظر می‌رسد تعامل مناسب یا عزمی جدی برای ساماندهی این وضعیت شکل نگرفته است.

فقر مالی مهم‌ترین عامل وجود کودکان خیابانی

«جمال پایدار»، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، علت‌یابی ایجاد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه کودکان خیابانی را از راهکارهای موثر در راستای کاهش آمار این آسیب در جامعه عنوان می‌کند.

وی در این‌باره می‌گوید: براساس نتایج بررسی‌ها،‌ اهداف اقتصادی و کسب درآمد،‌ بیشتر دلایل وجود کودکان کار در جامعه است.

پایدار با اشاره به نقش خانواده در کنترل آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان می‌کند: پرداخت کمک هزینه نگهداری کودکان خیابانی به خانواده‌هایی که به‌علت فقر مالی با کار کردن کودکانش موافقت می‌کنند،‌ از اقدامات سازمان بهزیستی استان در راستای کاهش آمار کودکان کار و خیابانی در استان بوده است.

وی انجام فعالیت‌های مددکاری و مداخله در امور خانواده‌های آسیب‌پذیر به‌منظور ارتقای سطح فرهنگی و آگاه‌سازی در مورد آسیب‌های روانی و‌ بهداشتی پرورش کودکان کار، هم‌چنین حمایت و تشویق کودکان کار به تحصیل را در هدایت کودکان به سمت زندگی معمولی بسیار حائز اهمیت می‌داند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان با بیان این‌که بر اساس مصوبه هیئت وزیران،‌ 12 دستگاه اجرایی،‌ نظارتی و مدیرتی موظف به ساماندهی کودکان خیابانی در جامعه هستند، همکاری بین بخشی و احساس مسئولیت دستگاه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در این مورد را خواستار است.

فعالیت دو مرکز نگهداری کودکان خیابانی

پایدار با اشاره به فعالیت دو مرکز نگهداری شبانه‌روزی و موقت جهت کودکان خیابانی در استان یزد، تأکید می‌کند: ایجاد زمینه برگشت کودکان خیابانی به دامان خانواده از جمله موارد در دستور کار بهزیستی است.

به گفته‌ی وی، پارسال 76 کودک خیابانی شامل 68 پس و هفت دختر پنج تا 18 سال به مراکز نگهداری بهزیستی استان تحویل شده‌اند که از این تعداد 62 کودک ایرانی و 14 کودک از اتباع خارجی بوده‌اند.

پایدار ادامه می‌دهد: از کل تعداد کودکان معرفی شده به مراکز نگهداری بهزیستی استان پارسال،‌ چهار کودک زیر شش سال، 45 کودک شش تا یازده سال، 25 کودک 12 تا 14 سال و دو مورد نیز 15 تا 18 سال بودند.

کودکان خیابانی از آسیب‌های جدی جامعه

«مجید جوادیان‌زاده» مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد،‌ در این رابطه می‌گوید: این کودکان غالباً به‌علت بدسرپرستی، فقر مالی و روانی و نیز اعتیاد والدین به سمت خیابان و کار کشیده می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: متکدیان و کودکان خیابانی از آسیب‌های جدی در جامعه محسوب می‌شوند، از این‌رو باید با برنامه‌ریزی مناسب، چهره‌ی استان را از این آسیب پاک کنیم.

جوادیان‌زاده با اشاره به ضرورت ایجاد عزم جدی برای پاک‌سازی استان از کودکان خیابانی، خاطرنشان می‌کند: تمام ادارات و نهادهای ذی‌ربط باید در راستای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی، تعامل و همکاری داشته باشند.

این مسئول جلوگیری از افزایش آمار کودکان خیابانی را از ضروریات توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه اعلام و خاطرنشان می‌کند: استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی در این حوزه می‌تواند بسیار مثمر باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار