مدیرحوزه های علمیه ویژگی ها و خصوصیات اخلاص و اخلاق در رسانه، به باید ها و نبایدهای ضروری که می بایست از سوی جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور رعایت شود را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲ 19 April 2015
به گزارش تابناک قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در نخستین جلسه ماهانه اخلاق در رسانه که در محل خبرگزاری حوزه با حضور اصحاب رسانه قم و به همت سازمان بسیج رسانه استان برگزارشد، با بیان این که اطلاع رسانی حرفه انبیاءالهی بوده است، اظهارداشت: حضور گسترده رسانه های جمعی و جهت دهی آنان نقش بسزایی در جامعه و دنیای معاصر ایفا می کند.

عضو خبرگان رهبری افزود: رسانه به عنوان اثر گذار ترین رکن یک جامعه می تواند رسالت های ارزشمندی را در بین جوامع نهادینه سازد، بطوری که اگر بخواهند جامعه ای را اصلاح کنند باید خود، آینه تمام نمای جامعه باشند و  قلم و نگاه خود را از سر دلسوزی به حرکت دربیاورند و با بیانی لطیف و شیوا کاستی ها و انتقادات را بیان کنند تا جامعه به سمت صلاح پیش برود.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رسالت های این قشر تاثیرگذار جامعه بیان داشت: « ترویج جهان بینی الهی»، «ترویج فضائل اخلاقی»، « ترویج کرامت انسانی» و « پیگیری نیازهای فطری جامعه » از مهمترین رسالت های مهم و اساسی جامعه رسانه ای کشور اسلامی ما است  که باید نسبت به آن اهتمام جدی داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه قشر رسانه ای کشور با بایدها و نبایدهایی مواجه می باشد، گفت: هر پیامبر(ص) یک رسانه بوده و کتب آسمانی هر کدام یک رسانه به شمار می روند و یکی از ویژگی های ممتاز قرآن کریم اطلاع رسانی و نقش هدایت گری آن برای رسیدن بشر به تعالی الهی است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: ویژگی رسانه ها در جامعه ای اسلامی الگوگیری از قرآن کریم و آموزه های الهی آن و ترویج و گسترش آن است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: همانطور که منبر به عنوان یک رسانه بزرگ به منظور آگاهی بخشی امت اسلامی مشهور است و اگر فرد منبری از علم و مکارم اخلاق عاری باشد از سوی جامعه کنار زده می شود، اگر رسانه هم بخواهد از سوی جامعه طرد نشود؛ باید حاکمیت اخلاق برگرفته از آموزه های دینی را سرلوحه امور خود قرار دهد.

عضوخبرگان رهبری گفت: رسانه ها با باید هایی مواجه اند که می توانند با رعایت آن پویایی خود را تضمین کنند، اموری چون« هدف گرایی »، « حفظ  و توجه به منافع عمومی»، « حق مداری و حقیقت گرایی» از باید های هر رسانه ای است که دغدغه اطلاع رسانی دقیق و شفاف را دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه «رسانه های متعهد، تربیت محور هستند نه شخصیت محور»، افزود: « افشای توطئه دشمنان»، « معرفی الگوها و اسوه های دینی و بزرگان نظام اسلامی، مراجع، علما و آنان که برای اسلام و نظام و انقلاب تلاش کرده اند»، « ترویج معارف و آموزه های دینی » از دیگر باید های یک رسانه از اسلام است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به تشریح «نبایدهای» جامعه رسانه ای کشور پرداخت و گفت: از جمله نبایدهایی که رسانه باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند و این نباید ها همچون سمّ مهلک عمل می کند « تحریف حقایق»، « ترویج باطل و مطلبی نادرست»، « چهره سازی از شخص یا گروه هایی که مترود جامعه هستند»، « ایجاد تفرقه»، « تخریب و تمسخر دیگران»، « ترویج منکرات »، « نشان دادن چراغ سبز به دشمن»، « مقدسات و شخصیت های دینی را به بازی گرفتن» و« جریحه دار کردن عفت عمومی جامعه» از نبایدهای رسانه است که دغدغه اسلام، دین و انقلاب را دارد.

آیت الله حسینی بوشهری کار در رسانه را کار حساس و تاثیرگذاری توصیف کرد و افزود: این حرفه ، رسالت پیامبرگونه دارد، بطوریکه آنان «نبی» بودند و حامل اطلاع رسانی پیام وحی الهی و شما مسئول اطلاع رسانی وقایع جامعه و نظام اسلامی هستید، گاهی با یک کلام و یک خط می توانید جامعه را به امید و انسجام برسانید و گاهی با یک لغزش جامعه ای را به انحطاط و یاس و ناامیدی سوق دهید، بنابراین باید مواظب بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار