کد خبر: ۲۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 20 April 2015
رئیس اتحادیه باغداران مازندران گفت: تعاون روستایی برای تأمین مرکبات پایان سال، تجربه کافی نداشت و همین موضوع باعث شد که اجرای این طرح در پایان سال 93 با شکست مواجه شود.
خبرگزاری فارس: تعاون روستایی برای تأمین مرکبات پایان سال تجربه کافی نداشت

محمدرضا شعبانی، امروز در گفت‌وگو با فارس، درباره اقدامات انجام‌شده برای تأمین مرکبات کشور، اظهار کرد: سال گذشته اتحادیه باغداران مازندران در طرح تأمین مرکبات پایان سال کشور شرکت نکرد و دلیلش تصدی‌گری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بود و اعتقاد داشت که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا نکند.

وی افزود: نبود بخش خصوصی در تأمین مرکبات پایان سال، این طرح دولت با شکست مواجه شد و در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، مردم نسبت به توزیع نامناسب مرکبات و میوه در پایان سال گلایه داشتند.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: مرکبات در پایان سال 93 با افزایش قیمت مواجه بود و حتی در برخی از مواقع با کیفیت پایین در اختیار مردم قرار گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: در چند سالی که اتحادیه باغداران مازندران بحث تأمین مرکبات پایان سال را برعهده داشت، قیمت این کالا از هزار و 600 تجاوز نکرد و حتی در سال‌هایی که با مشکل کمبود مرکبات نیز مواجه بودیم، تلاش کردیم که نیازمندی‌های بازار کشور را با قیمت پیشنهادی دولت تأمین کنیم.

شعبانی نداشتن تجربه کافی تعاون روستایی در اجرای این طرح را یکی از دلایل شکست طرح تأمین مرکبات پایان سال کشور اعلام کرد و گفت: امسال با وجود اقدامات دولت در برخی از مبادی ورودی کشور نیز واردات مرکبات داشتیم، درصورتی که مشکلی در تأمین مرکبات کشور وجود نداشت.

وی با اعلام اینکه اطلاع دقیق داریم که واردات مرکبات به کشور انجام شد، اضافه کرد: میوه کالایی نیست که بخواهد از مبادی غیرقانونی وارد شود.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران درباره وضعیت تولید مرکبات در استان در سال 94، بیان کرد: میزان باردهی محصول مرکبات در سال جاری صددرصد است و بیشتر از توان کشور تولید می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: میزان نیاز کشور مرکبات در کل فصل 2.5 میلیون تن است ولی میزان باردهی این محصول بسیار بیشتر از نیاز کشور است و برنامه‌ریزی برای صادرات باید از هم‌اکنون در دستور کار قرار گیرد.

شعبانی اضافه کرد: این اتحادیه برنامه‌ریزی برای صادرات کالا را در دستور کار قرار داد، توان صادرات بسیار بالایی داریم و به جد می‌توانیم اعلام کنیم که امکان تأمین نیازمندی‌ها بسیاری از کشورهای همسایه برای ما وجود دارد. از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی برای صادارت دو میلیون تن مرکبات در دستور کار قرار گیرد و این میزان صادرات بستگی به شرایط آب‌وهوایی تا فصل برداشت نیز دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار