کد خبر: ۲۵۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 04 July 2016
به گزارش "تابناک یزدبيابان‌گردي یکی از گونه‌های طبیعت‌گردی است كه اين روزها بسياري از گردشگران خارجي كشورمان را به خود مشغول كرده است به نحوي كه سیمای منحصربفرد بیابان‌ها، حیات جانوری و گیاهی، آسمان شب، یادمان‌های تاریخی، آرامش بیابان و بسیاری از جذابیت‌های دیگر، بیابان‌ها را به یکی از جاذبه‌های طبیعت تبدیل کرده و گردشگران را به بازدید از این مناطق مشتاق كرده است.

استان يزد يكي از استان‌هاي برجسته گردشگري كشورمان محسوب مي‌شود كه علي‌رغم اين كه بسياري، اين ديار را تنها با بافت تاريخي، بادگيرها و بناهاي كهن آن مي‌شناسند ولي از جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي فراوان و بكري نيز برخوردار است.

يكي از اين جاذبه‌ها كه به دليلي شرايط اقليمي اين استان در سال‌هاي اخير مورد استقبال تعداد زيايدي از گردشگران قرار گرفته است، كويرها و ريگزارهاي بكر اين منطقه است كه معمولاً در اكثر شهرستان‌هاي شمالي اين استان شاهد آن هستيم.

يكي از اين ريگزارهاي بكر، ريگزار زرين(كوير مغستان) از توابع بخش خرانق در شهرستان پهناور اردكان است كه علاوه بر زيبايي‌هاي چشم‌نواز خاص كوير، از تنوع زيستي متنوعي نيز برخوردار است و مي‌تواند به عنوان يكي از جاذبه‌هاي طبيعي پر ظرفيت هشرستان اردكان مطرح شود.

در همين راستا نيز اخيراً در قالب طرحي قرار است تا اولين كمپ گردشگري شهرستان در اين ريگزار از سوي بخش خصوصي و با كسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ايجاد شود.

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، "هادي مقيمي" سرپرست فرمانداري اردكان در اين رابطه مي‌گويد: اولویت اول توسعه استان با توجه به ظرفیت‌های منطقه، رونق گردشگری است چرا كه هر چند توسعه در همه زمینه‌ها تبعاتی را به دنبال دارد ولي دستآوردهای توسعه صنعت توریسم به مراتب از تبعات آن بيشتر است و اين مهم در شهرستان اردکان كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وي با تاكيد بر وجود پتانسيل‌هاي لازم براي معرفي اردكان و بخش وسیع خرانق از توابع اين شهرستان به عنوان يكي از مناطق هدفه گردشگری در استان، عنوان مي‌كند: در صورت باز شدن پاي گردشگران به اين شهرستان، قطعاً استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از اين صنعت رونق بيشتري خواهد گرفت.

مقيمي از حمایت كامل فرمانداري از سرمایه گزاران بخش میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خبر مي‌دهد و خاطرنشان کرد: فرمانداري هیچ طرح قابل توجیهی در اين حوزه را رد نخواهم کرد و دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز ملزم به حمایت بيشتر از این بخش هستند.

وي در همين رابطه از ریگزارها به عنوان يكي از موهبت‌های الهی که نفع عمومی در آن نهفته است، یاد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: بايد از اين نعمت ويژه الهي كه در هر مكاني یافت نمی‌شود، به درستی استفاده کنيم.

سرپرست فرمانداري اردكان با بيان اين كه گردشگري از صنايع پاك و فرصتي ارزشمند براي اين شهرستان است، اظهار مي‌كند: اين صنعت برخلاف صنايع آلاينده امروز اردكان، نه تنها کمترین خسارت را به منابع طبيعي و زيستي شهرستان وارد مي‌كند، بلكه زمینه‌ي کارآفرینی و درآمدزایی بيشتري را پیش روی شهرستان قرار خواهد داد.

"مجتبی خالصی" بخشدار خرانق نیز با اشاره به اقدامات موثري كه طي دو سال گذشته در رابطه با معرفی جاذبه‌های گردشگری خرانق صورت گرفته است، اعلام مي‌كند: ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری بخش خرانق نهفته است که ریگ‌نوردی یکی از اين جاذبه‌های چشم‌نواز و با اهمیت در بخش توریسم منطقه است.

وي با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری جهت ايجاد اين كمپ گردشگري در ريگزارهاي زرين اين منطقه، اين اقدام را مقدمه‌ای برای حرکتی بزرگ و رو به جلو در مسیر گردشگری شهرستان مي‌داند.

خالصي در مورد مكان استقرار اين كمپ نيز تصريح مي‌كند: ریگزارهای بخش خرانق با عنوان "ریگ زرین" به وسعت 60 کیلومتر مربع از شاخصه‌های کویر استان و جلوه‌های بی‌نظیر خدادادی است و اين طرح مي‌تواند اولین طرح خدمات گردشگری شهرستان باشد كه کمپ‌های گردشگری زیادی را در آينده به سوی خود سوق دهد.

"حميد مشتقيان" رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان نیز با اشاره به پيشتازي خرانق طي 1.5 سال گذشته در بحث گردشگری شهرستان، عنوان مي‌كند: پنج طرح گردشگری در اين مدت از سوی بخش خرانق ارائه شده كه طرح ایجاد مجتمع گردشگری در منطقه ریگزار زرین از طرح‌های با اهمیتی است که با توجه به اخذ مجوزهای اولیه آن، باید مورد توجه بیشتر مسئولان شهرستان قرار گیرد.

گفتنی است؛ هم‌اكنون مقرر شده است كه اداره منایع طبیعی شهرستان واگذاری زمین این طرح را طبق دستورالعمل کمیته ملی گردشگری پیگیری كنند و براساس دستور فرماندار مسائل زيست محيطي اين طرح بررسی شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار