کد خبر: ۲۵۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵ 05 July 2016
معاون شبکه دامپزشکی شهرستان زابل با اشاره به کشتار دام های سنگین در کشتارگاه صنعتی درمنطقه سیستان، گفت: کشتاردام هایی که در سالجاری در این کشتارگاه، صورت گرفته در مقایسه با سال قبل روندی کاهشی را نشان می دهد و دلیل این امر نیز به خاطر تقاضای بازار می باشد.

 

علی رافع شیخی در گفت وگو ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: گوشت دام کشتار شده پس از کشتار، صد در صد به صورت بسته بندی در آمده و به بازارهای استانهای بزرگ کشور از جمله تهران صادر می شود.

 

وی ادامه داد: در بحث ورود دام به منطقه سیستان، ابتدا به صورت کامل دام ها مورد بازدید کارشناسان قرار می گیرند و درصورت تأیید آن دسته از دام هایی که شرایط بهداشتی لازم برای کشتار را داشته باشند پس از انتقال به کشتارگاه، کشتار، و آن دسته از دام هایی که باید قرنطینه شوند نیز به واحد قرنطینه هدایت و به مدت 4 ماه قرنطینه می شوند.

 

وی با بیان اینکه کشتارصورت گرفته در کشتارگاه کاملا بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی انجام می گیرد، افزود: تمامی دام ها قبل از کشتار، توسط مأمورین دامپزشکی چک و بعد ذبح شده و توسط واحدهای بسته بندی، قسمتهای مختلف دام به صورت کاملا بهداشتی بسته بندی و به بازارهای هدف عرضه می شوند.

 

وی ادامه داد: با توجه به کشتارهای دامی که در کشتارگاه صورت می گیرد و از لحاظ کیفیت، دارای کیفیت بالایی می باشد ولی از آنجائیکه بسته بندیهای صورت گرفته وقیمت تمام شده ، تقریباً بالا در می آید رقبت چندانی ازطرف مردم برای تهیه این گوشت صورت نمی گیرد و براین اساس تأثیرچندانی بر روی قیمت گوشت در سطح منطقه ندارد ولی تمایل مردم برای تهیه گوشت مصرفی، بیشتر از قصابی های غیرمجازیست که به صورت غیرقانونی اقدام به کشتار دام می کنند.

 

معاون دامپزشکی زابل با بیان اینکه متأسفانه علارقم اینکه بارها و بارها از طرق مختلف از جمله رسانه ها به مردم در خصوص نخریدن گوشت از قصابی های غیرمجازی که به صورت غیرقانونی اقدام به ذبح دام می کنند هشدار داده شده، ولی باز رغبت آنها به تهیه گوشت از همین قصابی ها بیشتر است، درخصوص برخورد با قصابی های غیرمجاز، گفت: جلسات متعدد و بسیار زیادی در این زمینه برگزار شده و متأسفانه در این خصوص مشکلات فراوانی درسطح منطقه وجود دارد که یکی ازمهمترین مباحث بحث فرهنگی می باشد و تازمانی که مردم تمایل به مصرف گوشت زنده داشته باشند و بخواهند گوشت مصرفیشان را از قصابی های غیرمجازتهیه کنند این مشکلات باقی خواهد ماند.

 

رافع شیخی ادامه داد: هماهنگیهای لازم در خصوص برخورد با متخلفین صورت گرفته و یکی از برنامه های ما سر و سامان دادن به این بحث در منطقه می باشد. اما دامپزشکی به عنوان یکی از اعضای کارگروه سلامت محسوب می شود و باید همه دستگاههای متولی امر، دست به دست هم بدهند تا موضوع کشتارهای غیرمجاز دام در منطقه به خوبی حل و فصل شود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که برنامه دامپزشکی برای عرضه و توزیع مرغ زنده چیست و آیا عرضه مرغ به صورت زنده قانونیست یاخیر؟، گفت: یکی از برنامه های سازمان دامپزشکی در سراسرکشور جلوگیری از عرضه مرغ زنده و کشتارهای غیرمجاز می باشد.

 

وی بابیان اینکه ما مخالف زنده فروشی مرغ در سطح منطقه هستیم و عزم و اراده مسئولین در استان و همچنین در سطح منطقه سیستان نیزبراین است که باید گوشت مرغ به صورت کشتار روز به دست مصرف کننده برسد، گفت: محموله هایی که به صورت قاچاق در منطقه وارد می شود تبعات خاص خودش را دارد و مشکلات عدیده ای را نیز بوجود آورده است، لکن باید زنده فروشی مرغ در سطح منطقه جمع شود.

 

معاون و جانشین رئیس دامپزشکی زابل اضافه کرد: مرغ پرکنی ها نیز باید با قرار دادن یخچال در مغازه ها، اقدام به فروش مرغ کشتار روز نمایند.

 

رافع شیخی از مردم خواست تا ازتهیه گوشت دام هایی که به صورت غیرمجاز و غیر بهداشتی دربرخی از قصابیهای سطح منطقه سیستان بدون نظارت دامپزشکی، ذبح می شوند جداً خودداری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار