کد خبر: ۲۵۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵ 11 July 2016
موضوعی که این روزها جامعه را رنج می‌دهد و با گذر از سطح مکان‌های عمومی چاره‌ای جز افسوس خوردن باقی نمی‌گذارد، بحث بدحجابی است.

موضوعی که این روزها جامعه را رنج می‌دهد و با گذر از سطح مکان‌های عمومی چاره‌ای جز افسوس خوردن باقی نمی‌گذارد، بحث بدحجابی است.

نکته مهم این است که بدحجابان با این وضعیت پوشش تصور می‌کنند شخصیت بالاتری از سایر افراد جامعه دارند و به‌نوعی باکلاس‌تر هستند در حالی‌که نمی‌دانند جامعه با چه دیدی به این افراد نگاه می‌کند.

برخی افراد تحمل این وضعیت پوشش را ندارند، نمی‌توانند در مقابل این هنجارشکنی ساکت شوند، وقتی به این افراد تذکر می‌دهند این افراد در پی شخصی جلوه دادن این موضوع هستند در حالی‌که نمی‌دانند این موضوع چه ضربه‌هایی به جامعه حتی به خود آنان وارد می‌کند.

* نفوذ فرهنگی از سنین کودکی

عروسک‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد به‌نوعی ترویج فرهنگ بدحجابی از همان ابتدای کودکی در فرزندان است که خانواده‌ها در این زمینه باید هوشیار باشند.

در مورد بحث بدحجابی هر بار شعارها و وعده‌هایی از سوی مسؤولان داده می‌شود اما می‌بینیم این وضعیت به نوبه خود باقی مانده است.

در مورد وضعیت سواحل که هر چه بگوییم کم گفتیم حتی برخی افراد دریا را مکانی می‌دانند که باید با پوشش آزاد در آن حضور یابند و کافی است مکانی را پیدا کنند که مأموران حضور ندارند به خود اجازه می‌دهند با هر نوع پوششی حضور یابند کما اینکه این افراد شاید در استان خود افراد مقید و باحجابی باشند.

* فرد بی‌حجاب‌ خود را یک سر و گردن بالاتر از دیگران می‌داند

یک مبلغ دینی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث عفاف و حجاب از مباحثی است که در ادیان آسمانی به آن سفارش شده است به‌ویژه دین مقدس اسلام در این مورد فرمایشات زیبایی دارد.

حجت‎الاسلام عبدالله احمدنژاد با بیان اینکه مقوله حجاب، یک بحث فطری است، اضافه کرد: از نظر عقل نیز اقتضای انسانیت این بوده که انسان اسرار و رمز و رازهای خود و چیزهای گران‌بها را در یک پوشش و به تعبیر خاص در کاوری قرار دهد چرا که از دید و دست‌اندازی دیگران در امان باشد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه وقتی فردی یک ‌گوشی موبایل می‌خرد، برای امنیت و حفظ بیشتر و بهتر کاوری تهیه کرده و روی صفحه آن می‌گذارد که حتی یک خش هم روی صفحه‌اش نیفتد و این محافظت از اشیای باارزش در قالب حجاب از آموزه‌های عقلی است؛ پس امر حجاب نیز از مقوله‌های فطری و یک موضوع عقلی به شمار می‌رود.

این مبلغ دینی بیان کرد: در قرآن کریم فواید بسیاری در مقوله عفت و حجاب بیان شده که ازجمله آن بحث محافظت از آسیب‌های احتماعی و مصونیت از آزار دیگران است.

احمدنژاد با اعلام اینکه حجاب و عفاف بین دو جنس مؤنث و مذکر مشترک است، تصریح کرد: با نگاهی به دستورات بزرگان دین به این نتیجه می‌رسیم که وظیفه حفظ حجاب در خانم‌ها سنگین‌تراست و این دستور دین نه‌تنها زور و اجحاف به بانوان نیست بلکه نوعی حرمت برای زنان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه مولای متقیان فرمودند زن همانند گل است به این معنا که اگر یک گل در معرض دست‌درازی دیگران واقع شود به‌مرور از لطافت آن کاسته شده و به‌مرور اثرگذاری و عطرافشانی زن به‌عنوان مادر یا همسر در جامعه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این مدرس حوزه اضافه کرد: با توجه به دستورات قرآن و کلام بزرگان دین متوجه می‌شویم نقش بانوان در جامعه بسیار حساس‌تر از آقایان است که باید در امان و آرامش کامل باشد که البته این موضوع نیز قابل بیان است.

احمدنژاد خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف نه‌تنها مانع حضور زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیست، بلکه این موضوع به کاربرد و تأثیرگذاری زنان بیشتر کمک می‌کند.

وی یادآور شد: متأسفانه دشمن به این نکته و ارزش زن و جایگاه بانوی اسلامی به‌عنوان مادر و همسر و نقش مربی‌گری زن پی برده و این حسن را هدف قرار داده و با هدف شوم خود این سنگر را مورد هجمه بی‌رحمانه خود قرار داده تا اینکه مقام و ارزش زن در جامعه را متزلزل کرده و متأسفانه تا حدود زیادی مؤفق عمل کرده است.

این مبلغ دینی با اشاره به اینکه اگر نگاهی به وضع حجاب خیابان‌های شهرها و معابر عمومی و حتی ارگان‌های دولتی بیندازیم می‌بینیم فرد بی‌حجاب‌تر خود را یک سر و گردن بالاتر از دیگران می‌داند و حتی جامعه نیز به او شخصیت کاذب می‌دهد، افزود: این موضوع نوعی آسیب جبران‌ناشدنی بر پیکره اجتماع و بر رکن رکین اجتماع یعنی خانواده وارد می‌کند.

احمدنژاد با اعلام اینکه این جلوه بدحجابی در سال‌های اخیر به‌سمت بی‌حجابی پیش رفته است، تصریح کرد: در مناطق توریستی به‌ویژه در شهرهای شمالی و سواحل دریاها بروز بیشتری پیدا کرده تا جایی‌که مناطق شمال تبدیل به حیاط خلوت برخی از مسافران بدحجاب شده و در این میان وظیفه مسؤولان استانی و شهری و دستگاه قضایی چند برابر می‌شود.

* روند بی‌حجابی به هیچ‌وجه یک اتفاق شخصی نیست

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی کسی تذکر هم می‌دهد مورد هجمه قرارگرفته و خاطی خطاب می‌شود و این جای بسی گریستن دارد.

وی بیان کرد: همان‌طوری‌که شاهد هستیم نقش ماهواره در جامعه و حجاب و مدل پوشش شهروندان از زن و مرد نیز بسیار پررنگ است و می‌طلبد مسؤولان ذیربط تدبیر بسیار جدی بیندیشند تا بیش از این به پیکره جامعه اسلامی ما که ره‌آورد خون شهدای است، لطمه وارد نشود.

این مبلغ دینی با تأکید بر اینکه باید به همه افراد جامعه هشدار دهیم که بدحجابی به هیچ‌وجه یک اتفاق شخصی نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع یک موج برخواسته از تفکر مخرب با هدف ضربه به پیکره اسلام است که ان‌شالله همه افراد جامعه در راه حفظ عفاف و حجاب، حیا و دستاوردهای انقلاب همت کرده و دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه سیستم قضایی هم با تصمیمات جدی در این مهم یاری‌گر امت حزب‌الله باشد.

* مازندران حیاط خلوت نیست

فرمانده انتظامی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طرح برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در سواحل اجرا می‌شود که اولویت پلیس در این طرح، برقرای نظم و امنیت و برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی اخلاقی است.

سردار سید محمود میرفیضی بیان کرد: در طرح برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، علاوه بر سواحل در تفرج‌گاه‌ها و مناطق تفریحی و سطح شهرها با ناهنجاری‌های اجتماعی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: برخورد با ناهنجاری‌هایی ازجمله بدپوششی، سگ‌گردانی و مزاحمت برای نوامیس مردم جزو مؤلفه‌های طرح است.

فرمانده انتظامی مازندران با تأکید بر اینکه مازندران حیاط خلوت عده‌ای نیست، خاطرنشان کرد: لازمه برخورد با مظاهر بدحجابی به‌ویژه در سواحل این است که مردم مشارکت کنند و در صورت برخورد با این موارد به پلیس اطلاع دهند.

این مسؤول با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود، افزود: همه مردم باید برای حفظ امنیت و آرامش در کنار پلیس کمک کنند.

میرفیضی یادآور شد: متأسفانه برخی افراد وقتی از دید مأموران خارج می‌شوند اقدام به این کار می‌کنند که لازم است مردم با پلیش همکاری کرده و در صورت مشاهده چنین مواردی پلیس را در جریان بگذارند.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث طرح سالم‌سازی دریا 20 دستگاه مسؤول هستند که باید در کنار هم باشند تا طرح دریایی مطلوب را شاهد باشیم.

* حجاب را نباید یک بحث زنانه دانست

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نقش حجاب در جامعه و بهبود وضعیت فرهنگی آن یک نقش غیرقابل اجتناب است و بر هیچ کسی پوشیده نیست.

مریم جمشیدی با بیان اینکه حجاب را نباید یک بحث زنانه دانست، اضافه کرد: این موضوع به تنهایی به این ارزش مهم لطمه وارد می‌کند.

وی یادآور شد: اگر زیرساخت‌های لازم برای موفق شدن بحث عفاف در جامعه به‌ویژه در دستگاه‌ها و میان افراد شاغل ایجاد شود بالطبع بحث حجاب محقق می‌شود چرا که بحث عفاف از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

* برخورد قهری هیچ ثمری برای جامعه ندارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه اگر بدحجابی در جامعه مشاهده می‌شود به‌طور حتم محصول کاهش بحث عفاف و حیا و شرم در خانم‌ها و آقایان است، افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند با سیاست‌های زیرساختی و فراهم شدن زمینه برای پوشش برتر ازجمله قائل شدن پوشش خاص برای همه کارکنان خود و کنترل و نظارت غیرمستقیم و تشویق افرادی که به نحوی پوشش کامل و عفاف لازم در محیط کار رعایت می‌کنند مؤثر باشند.

این مسؤول با تأکید بر اینکه هر نوع برخورد قهری نه‌تنها لطمه به بحث حجاب است بلکه هیچ سود و ثمری آتی برای جامعه ندارد، خاطرنشان کرد: به این معنا که اگر هم اتفاقی بیفتد یک بحث آنی و زودگذر بوده و در درازمدت هیچ سود و ثمری را متوجه جامعه نمی‌کند حتی موجب ایجاد مسائل و تنش‌های روانی می‌شود؛ لازم است شیوه‌های کارآمد برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به‌ویژه برای مواجهه با جوانان باید در دستور کار قرار گیرد.

جمشیدی یادآور شد: لازم است افراد در زمینه بهینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب آموزش‌های لازم را دیده و با برخوردی بسیار سالم، اصولی و منطبق با مسائل دینی نه برخوردی که نتیجه عکس دهد در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه به‌طور حتم هر گونه تغییر در نهادهای فرهنگی در جامعه محصول یک دهه است چرا که اتفاقات فرهنگی یک‌شبه و یک‌روزه رخ نمی‌دهد، اضافه کرد: باید هر روز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه درازمدت دیده شود و همه دستگاه‌های فرهنگی با یکدیگر ارتباط و هم‌افزایی داشته باشند تا به نتیجه برسند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اضافه کرد: اگر یک بحثی به‌عنوان آسیب در جامعه دیده می‌شود مطابق با این آسیب نرم‌افزارها و سخت‌افزایی تعریف شود تا با آن مقابله صورت گیرد.

جمشیدی افزود: هرچند بحث پیشگیری از مقابله مهم‌تر است ولی در این زمانه بحث مقابله علاوه بر پیشگیری مطرح است؛ بحث مقابله به طور حتم با رفتارهای قهری در بحث بی‌حجابی و بدحجابی ممکن نیست بلکه دین اسلام، دین عشق و رأفت و محبت است لازم است با ابزارهای فرهنگی با این بحث ورود پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از همه افرادی که به نوعی در بحث پوشش و فرهنگ ایرانی و اسلامی فعالیت می‌کنند در قالب درست تعریف شود، بیان کرد: در غیر این صورت به‌طور حتم به جای اینکه برای مردم ذائقه‌ساز شوند ذائقه مردم سلیقه آنان را شکل می‌دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با عنوان اینکه حمایت از طراحان لباس بحث مهمی است که باید به آن توجه شود، گفت: همچنین افرادی که به نوعی در بحث کارآفرینان برتر در این حوزه هستند باید از آنان حمایت شود تا سلیقه جامعه به سمت و سویی برود و در درازمدت شاهد مظاهر بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه نباشیم.

به گزارش فارس، در حالی‌که هر روز شاهد تبلیغات خوش رنگ و لعاب ماهواره‌ها در زمینه متزلزل کردن کانون خانواده‌ها هستیم، فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب برتر نیز کاهش یافته است.

حتی بعضاً با مراجعه به فروشگاه‌های لباس نمی‌توان لباسی درخور و با پوشش مناسب خود خریداری کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار