فعالیت کارگاه‌هایی از جمله کابینت سازی، رنگرزی، آهنگری، نجاری و واحدهای صافکاری و نقاشی ماشین، تعویض روغن، باطری سازی و تعمیرگاه‌ها در شهر یزد رو به افزایش است و مزاحمت ناشی از فعالیت آنها اعم از سرو صدا و اشغال فضاهای شهری، قابل چشم‌پوشی نیست.
کد خبر: ۲۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 22 April 2015




به گزارش تابناک یزد،یکی از شهروندان یزد با اشاره به فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌های مزاحم شهری حتی در دل محله‌های مسکونی، افزود: صاحبان این کارگاه‌ها بدون توجه به اعتراضات مردمی، فقط به فکر افزایش درآمد هستند و حاضر به جابه‌جایی به خارج از شهر و کاهش مزاحمت‌ها به دلیل افزایش هزینه نیستند.

نارضایتی مردم از آلودگی‌ها
علی نصیری گفت: آلودگی صوتی، بو، محیط و سایر پیامدهای منفی ناشی از استقرار این واحدها در شهر، برای شهروندان قابل تحمل نیست و متاسفانه شهرداری نیز برای جمع‌آوری و انتقال آنها به شهرک مشاغل مزاحم شهری، برنامه‌ای ندارد.
وی با بیان اینکه شهرک مشاغل مزاحم شهری یزد با حداقل ظرفیت، در حال فعالیت است، نظارت جدی تر ماموران شهرداری را برای برخورد با کارگاه‌ها و اجبار آنها به جابه‌جایی به شهرک مربوطه، لازم و ضروری دانست.
یکی دیگر از بانوان یزد نیز با اشاره به اشغال پیاده‌رو از سوی برخی از حرفه‌ها از جمله مکانیکی‌ها و باطری‌سازی‌ها، این اقدام را اجحاف حقوق شهروندان برشمرد و افزود: کسبه باید خودشان انصاف داشته باشند و از ایجاد مزاحمت برای سایرین اجتناب کنند.
صغری مریم‌آبادی با بیان اینکه، همه شهروندان حق استفاده مطلوب از فضای شهر را دارند، تمرکز این واحدها را در محدوده شهر با توجه به حجم مراجعات، مانعی جدی برای بهره‌گیری سایر شهروندان به ویژه بانوان از پیاده‌روها عنوان کرد. وی گفت: مراجعات زیاد به این واحدها، حتی در مواردی موجب مسدود شدن پیاده‌روها و اشغال فضای پارک معابر می‌شود و همسایگان و سایر کسبه را نیز به دردسر می‌اندازد.

مزاحمت واحدهای تجاری پرمشتری
روزنامه همشهری در ادامه نوشت یکی دیگر از شهروندان یزد از دیگر مزاحمت‌های شهری را واحدهای تجاری پررونق و پرمشتری معرفی کرد و افزود: این واحدها که کارکرد مزاحم شهری دارند، منجر به اشغال سطح پارک و افزایش پارک‌های دوبل می‌شوند.
«
رضا مقیمی‌» از جمله این واحدها به انواع رستوران‌های نامی، واحدهای شیرینی‌فروشی و... اشاره کرد و افزود: زمانی که فعالیت برخی مغازه‌ها برای سایران دردسرساز می‌شود، باید نسبت به مدیریت فعالیت اقتصادی خود وارد عمل شوند.
وی از جمله راهکارها به ایجاد پارکینگ‌های اختصاصی برای مشتریان و نیز ارائه خدمات در فواصل زمانی معین اشاره کرد و افزود: زمانی که فردی متقاضی خرید پیتزا باید ساعت‌ها در انتظار بماند، می‌توان با نوبت‌دهی جلوی پارک طولانی‌مدت وی را در حاشیه خیابان و حتی پارک دوبل گرفت.

مشاغل مزاحم شهری در مناطق محروم شهر
رئیس اداره اجراییات، کنترل و انتظامات شهرداری یزد با تایید فعالیت مشاغل مزاحم شهری در محیط‌های شهر گفت: به رغم ایجاد شهرک برای استقرار مشاغل مزاحم شهری، اما صاحبان این مشاغل نسبت به استقرار دراین شهرک بی رغبت هستند.
«
سیدمحمد میرجلیلی» افزود: تمام نقاط شهر یزد به ویژه مناطق محروم از جمله بلوار استقلال، بلوار دهه فجر، بلوار صابر یزدی، بلوار نواب صفوی و... با این مشکل به صورت جدی‌تری مواجه هستند.
وی از جمله مشاغل مزاحم شهری یزد را واحدهای سنگبری، تعمیرگاه‌ها، آهنگری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای جمع‌آوری و فروش ضایعات، کارگاه‌های صافکاری و نقاشی ماشین و... نام برد.
به گفته این مسئول واحد اجراییات شهرداری ملزم به شناسایی، برخورد و جمع آوری واحدهایی است که برای شهروندان آلودگی بهداشتی و محیطی ایجاد می‌کنند و این واحد ماموریت دارد که از آلوده شدن محیط شهر ناشی از فعالیت این کارگاه‌ها، مراقبت و نظارت کند.
میرجلیلی با بیان اینکه برخورد با کارگاه‌های مزاحم شهری، نیازمند شکایت شاکی است، افزود: تاکنون با کارگاه‌هایی که شاکی داشته اند، برخورد شده و لازم است مردم در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه برخوردهایی که تاکنون صورت گرفته است، چندان جدی نبوده و منجر به بازگشایی مجدد واحدهای مزاحم شهری شده است، رویکرد واحد اجراییات شهرداری یزد در سال جاری را جدیت در تعطیلی و جمع آوری کارگاه‌های مزاحم شهری اعلام کرد.
وی درباره معضلات ناشی از کارکردهای مزاحم شهری نیز گفت: مشکلات ترافیکی ناشی از مراجعات مکرر به واحد تجاری، مزاحمت شهری تلقی نمی‌شود بلکه نوعی مزاحمت ترافیکی است.
میرجلیلی افزود: واحدهای تجاری مذکور باید مکلف به ایجاد پارکینگ شوند؛ از این رو لازم است که پلیس راهور با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد، گزارشی از ترافیک ایجاد شده به دلیل وجود واحد صنفی خاص، تهیه و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنند.

همکاری شهرداری و راهور برای مدیریت ترافیک شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد از برگزاری جلسات مشترک با پلیس راهور یزد برای مدیریت ترافیک معابر شهر ناشی از فعالیت کارگاه‌ها و کارکردهای مزاحم شهری خبر داد. «محمدرضا شفیعی» گفت: در ابتدای سال جاری نسبت به ساماندهی وضعیت ترافیک ورودی‌های شهر اقدام شد که رضایت شهروندان را نیز به دنبال داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار