برخی از دست اندرکاران حوزه چاپ و نشر دراستان فارس می گویند: نبود شبکه مناسب توزیع ، معضل بررسی و ممیزی کتاب ها ، کمبود کتابخانه های عمومی و هزینه بر شدن چاپ به دلیل رشد چند برابری قیمت کاغذ موانعی را بر سر راه ما قرار داده است .
کد خبر: ۲۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 22 April 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دست اندرکاران نشر در ادامه افزودند: دادن مجوز نشر کتاب به استان فارس یک اتفاق بسیار خوب در این حوزه خواهد بود به شرط این که کسانی که برای این زمینه معرفی می شوند در تمام زمینه ها و مسایل اشراف کامل داشته باشند و

نباید با دیدگاه تنگ نظرانه ناشران را با مشکل مواجه کنند.

مدیر انتشارت بین المللی نوید شیراز با اشاره به اینکه مخالف دادن مجوز کامل نشر کتاب به استان فارس است افزود:من طرح مجوز نشر در استان فارس را 15 سال پیش به وزیر وقت دادم که بخشی از مجوز نشر کتاب را به استان ها بدهد.

داریوش نوید گویی معتقد است: این مجوز باید برای بعضی کتاب ها که مثلا کتاب های سیاسی و علوم انسانی نیست و کتاب های فنی و غیر علوم انسانی است در استان ها مجوز داده شود و با این کار بار تهران هم سبک تر می شود.

وی گفت:کسانی که می خواهند کتاب هارا بررسی کنند و مجوز نشر دهند باید خط قرمزها را بدرستی بشناسند زیرا این کار مسایل و مشکلات فراوان دارد.

نویدگویی همچنین گفت: دادن مجوز نشر به استان ها هیچ کمکی به نشر استان نمی کند و فقط تسریع در کار ایجاد می شود و منافع مادی و معنوی ندارد، زمانی وضعیت نشر در استان ها خوب می شود که خرید کتاب برای ناشرین استان به صورت استانی و بودجه اش استانی شود.

این ناشر برتر کشور، موضوع طولانی شدن ممیزی و زمان انتشار کتاب را بزرگترین مشکل حوزه نشر دانست و اظهار داشت: به دلیل این فرایند چاپ یک کتاب گاه چهار تا پنج سال طول می کشد .

نویدگویی سلیقه نگری را عامل این فرایند خواند .

وی گفت: مشکل دیگر نشر شیوه پخش کتاب است که هنوز به صورت سنتی 80 سال قبل در جعبه های سیگارکه تبلیغی هم برای آن باشد با قیمت بالا همراه با دیگر کالاهای غیر فرهنگی به شیوه زننده که در شان کتاب نیست به شهرستان ها ارسال می شود.

مدیر انتشارات نوید ادامه داد: این کار موجب شده تا ناشرین برتر هرگز حاضر نشوند کتاب های خود را به شهرستان ها به ویژه شیراز بیاورند و به تیراژ پایین تولید و فروش آن در تهران رضایت می دهند.

ناشر برتر کشور به سرانه پایین مطالعه در استان فارس خاصه شیراز اشاره کرد و اظهار داشت : هر چند در معدود ادارات و دستگاه های اجرایی شاهد وجود کتابخانه هایی هستیم که کتاب لازم را در اختیاز کارمندان قرار می دهند ولی برای تقویت دست اندرکاران حوزه نشر باید این موضوع در کل استان فراگیر و به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی بیان داشت: ناشران امیدوارند در دولت جدید وضعیت بهتر و یک آشتی بین اهل قلم و مسوولین فرهنگی ایجاد شود.

وی همچنین اضافه کرد:ما اگر ادعای پایتخت فرهنگی را داریم مدیران استان و حتی خود استاندار باید تفکر اهتمام ویژه به اندیشه فرهنگی داشته باشند و لذا زیرساخت ها و آینده این استان بستگی به آن دارد که ما در زمینه فرهنگی چه کارهای را انجام داده ایم.

نوید گویی با اشاره به اینکه قشر کتاب خوان قشر کم بضاعت هستند بیان کرد: باید با افزودن بر تعداد کتابخانه های عمومی و عناوین کتاب های این مراکز علمی،خوانندگان را مورد حمایت جدی قرار داد.

وی گفت:مسوولین فرهنگی ما اصلا به این فکر نیستند که چرا در سال 93 هشت کتابفروشی تعطیل شد و تعدادی هم در شرف تعطیلی هستند.

مسوول انتشارات ادیب مصطفوی نیز با اشاره به مشکلات فرا روی حوزه نشر به ایرنا گفت :در استان فارس بزرگترین مشکل نشر مواد اولیه کاغذ و دیگری توزیع کتاب است .

جعفر مصطفوی اضافه کرد:در استان فارس با جمعیت حدود پنج میلیون نفری تنها تعداد 200 کتاب فروشی عمومی وجود دارد و به دلیل هزینه بالای کتاب مردم براساس دستورات مدارس و نیاز فرزندانشان بیشتر از کتاب های کمک درسی استفاده می کنند تا کتاب های عمومی.

این ناشر گفت: شبکه توزیع کتاب در کشور وجود ندارد و وقتی این شبکه وجود نداشته باشد امکان انتقال کتاب هایی که در مرکز یک استان منتشر می شود به استان های مجاورنیست و حتی امکان انتقال آن به شهرستان های اطراف هم وجود ندارد .

مدیر انتشارات ایلاف فارس گفت:طی سالهای اخیر بی ثباتی و افرایش قیمت کاغذ و نوسان آن روزی و حتی ساعتی موجب می شد تا نتوان برای کتاب قیمت گذاری کرد.

عبدالله احمدی عنوان کرد: در حال حاضر کتاب های عمومی که خوانندگان اهل مطالعه آنها را استفاده می کنند بسیار ضعیف و کتاب های تخصصی که مخصوص قشر خاص مثل دانشجویان است فقط فروش دارد.

وی اظهار داشت:برخی عناوین کتاب ها وقتی برای بررسی به تهران فرستاده می شد خیلی ویژه به آن رسیدگی می کردند و برای مجوز صدور آن بسیار سخت گرفته می شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: از سال گذشته گرفتن مجوز نشر در فارس که خدمتی برای ناشرین این استان است کلید خورده و با توجه به اینکه یک روال تاثیرگذار است برای اجرایی شدن آن تفویض اختیار چهار مرحله مشخص شده که بر اساس آن استان خودش مجوز بگیرد.

بهاره شفیعی افزود:مجوز نشر تمام بخش ها به استان تفویض نمی شود و کمیته پشتیبانی هم هست که اگر کسی اعتراضی در این زمینه داشته باشد به آن کمیته مراجعه کند.

وی درباره بسته شدن کتابفروشی ها در استان و شهر شیراز گفت:تا الان هیچ کتابفروشی در این شهر بسته نشده است.

این مقام فرهنگی ادامه داد:بخش خرید کتاب داریم که کتاب های چاپ اول ناشران را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می آورند و بررسی می شود و بعد از تایید کارشناسان و تایید معاونت فرهنگی ما از آنها خرید می کنیم.
برچسب ها: نشر ، ناشر ، کتاب ، ممیزی ، کاغذ ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار