تقویت احزاب و جلوگیری از رأی فروشی یا قطع پل ارتباطی مردم و نظام و نفوذ سرمایه داران و فساد؟این ها دلایلی هستند که نمایندگان موافق و مخالف طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح می کنند.نظر شما چیست؟با استانی شدن انتخابات مجلس موافقید یا مخالف؟
کد خبر: ۲۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹ 25 April 2015
به گزارش تابناک فارس؛براساس طرح استانی شدن انتخابات مجلس، نماینده یک حوزه انتخابیه توسط مردم استان انتخاب می شود. به بیان دیگر، نامزدهای یک حوزه انتخابیه همچون گذشته برای آن حوزه ثبت نام می کنند اما به جای مردم آن حوزه انتخابیه، مردم سراسر استان، فرد منتخب را گزینش می کنند و هر کدام از نامزدهای آن حوزه انتخابیه که بالاترین رأی را کسب نماید، به عنوان نماینده آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می یابد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس مقرر کردند که این طرح برای بررسی و رفع اشکالات به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
این طرح موافقان و مخالفانی دارد که ما در این مطلب به دلایل آن ها برای موافقت و مخالفتشان می پردازیم.
و اما استدلال نمایندگان موافق این طرح
موافقان طرح مذکور معتقدند اجرای این طرح باعث تشکیل اتاق های فکر و تقویت احزاب می شود.همچنین این نوع انتخابات باعث می شود نمایندگان وعده های محلی ندهند و انتخابات بر اساس تعصبات قومی و عشیره ای نباشد و نمایندگان وقتشان صرف مسائل جزئی حوزه های انتخابی خود که وظیفه دیگر ارگان هاست نشود و به مسائل کلان بپردازند و بر اساس وظیفه قانونی یک نماینده مجلس،به قانون گذاری و نظارت بر آن بپردازند و همچنین این طرح باعث جلوگیری از خرید و فروش رأی خواهد شد.
استدلال نمایندگان مخالف طرح استانی شدن انتخابات مجلس
مخالفان این طرح معتقدند که با اجرای این طرح،پل ارتباطی بین مردم و نظام (منظور نمایندگان مجلس است) قطع می شود و با اجرای این طرح با توجه به این که در کشور ما "حزب" به معنای واقعی وجود ندارد مردم نمایندگان خود را نخواهند شناخت و از طرفی هزینه تبلیغات برای نامزدها بسیار بالا خواهد رفت که نتیجتاً باعث روی آوردن نامزدها به سرمایه داران و ثروتمندان خواهد شد و به تبع آن فساد و پول های کثیف در انتخابات وارد خواهد شد.نمایندگان مخالف معتقدند،در این رویه مردم شهرهای کوچک به حاشیه و تمرکز انتخابات به سمت شهرهای بزرگ و پرجمعیت خواهد رفت و در نتیجه حق مردم شهرهای کوچک و روستاها پایمال و از مشارکت مردم در انتخابات نیز کاسته خواهد شد.
به هر حال باید در نظر داشت که هر طرح و قانونی محاسن و معایبی دارد و مهم این است که بدانیم محاسن بر معایب می چربند یا معایب بر محاسن.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار