کد خبر: ۲۷۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 08 August 2016
به گزارش تابناک یزد،کوشک و باغ ناجي يزد متعلق به دوره قاجار  واقع در بلوار شهيد بهشتي يزد در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد. با ثبت اين باغ تعداد باغ هاي ثبت شده استان يزد به 31 عدد رسيد.
معاون ميراث فرهنگي يزد با اعلام اين خبر گفت: اين عمارت و باغ املاک شخصي به نام ناجي، با کاربري مسکوني بوده  که در دوره هاي مختلف الحاقاتي در آن صورت گرفته است. اين باغ پس از اهدا آن به شهرداري در حال حاضر به صورت بوستان بازسازي  و مورد استفاده عموم است .
محسن ذاکري نيا افزود: کوشک اين باغ مشتمل بر 4 جبهه فعال در يک بناي مرکزي است.  اين عمارات در قسمت شرقي داراي يک تالار با بادگير و 2 اتاق در بالاي آن و 5 اتاق در طبقه همکف است. به جز جبهه شمالي بقيه قسمت ها داراي زير زمين است.
به گفته وي باغ‏‏هاي صدري، حافظي ، نمير، علي نقي خان در تفت، تيتو و حمص بافق،  پهلوان پور و دکتر ملک زاده در مهريز، دولت آباد، روآب ، شاه عباسي، عبدالرحيم خان، مشير،  شاه عباسي  و خان  در يزد از جمله باغ‎‎هاي تاريخي شهر خشتي يزد به شمار مي رود.
به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي باغ دولت آباد يزد و پهلوان پور مهريز دو اثر از مجموع 9 منظومه باغهاي ايراني کشور هستند که به عنوان نخستين آثار استان يزد در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده اند.
وجود ساختمانهاي قديمي و تاريخي با معماري زيبا و سنتي که در وسط باغ قرار گرفته‌ و به آن " عمارت" گفته مي ‌شود،از ويژگي‌ هاي باغهاي تاريخي يزد است.
باغ دولت آباد يزد با مساحتي بالغ بر 40 هزار متر مربع از باغهاي بي‌ نظير ايران و يادگاري از دوره‌هاي افشاريه و زنديه به شمار مي رود که هم رديف باغ فين کاشان و باغ شاهزاده ماهان است.
باغ توسط "محمد تقي خان بافقي" سر سلسه خاندان خوانين يزد و معاصر "شاهرخ ميرزاي افشار" و "کريم خان زند" در سال 1160 هـ. ق احداث شده و بادگير آن که به شکل منشوري است با ارتفاع 33 متري بلندترين بادگير جهان شناخته شده است.
باغ  تاريخي پهلوان‏‏پور مهريز با داشتن برج گلين حفاظتي و کوشک از ديگر جاذبه هاي گردشگري استان يزد است که جاري بودن قنات حسن آباد در دو مسير باغ سبب طراوت و شادابي خاص اين باغ شده است.
باغ هاي تاريخي يزد با معماري اصيل ايراني و اسلامي و قدمت چند هزار ساله از مواريث ارزشمند گذشتگان و گوياي هنر و سخت کوشي کويرنشينان خوش نام است. طراحي و ساخت باغ هاي تاريخي با وجود کمبود آب در اين استان نشانگر نبوغ استعدادها و خلاقيت معماران و باغ سازان تلاش گر و قناعت پيشه يزدي است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار