تابناک / ماجرای استیضاح شهردار رشت، اولین و آخرین استیضاح شهرداران توسط شوراها نیست اما بی گمان رشت یکی از بالاترین آمار استیضاح شهرداران را به نام خود ثبت کرده است.
کد خبر: ۲۷۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 09 August 2016
تابناک / ماجرای استیضاح شهردار رشت، اولین و آخرین استیضاح شهرداران توسط شوراها نیست اما بی گمان رشت یکی از بالاترین آمار استیضاح شهرداران را به نام خود ثبت کرده است.

روندی که بی گمان ضمن اتلاف وقت و انرژی شورا و شهرداری ها، به مدیریت شهری بشدت آسیب زده و عملا توسعه شهر را پرهزینه و با عقب ماندگی مواجه می کند.

بنابراین در بحث استیضاح شهرداران که طبق قانون از اختیارات شوراها است، باید تغییری ایجاد شود تا شهرداران دائم نگران عزل خود نبوده و در این میان، عامل سالم و مثبتی میان شوراها و شهرداران ایجاد شود و این ممکن نیست جز با تغییر قانون شوراها به نحوی که اختیار عزل و نصب شهرداران از شوراها سلب شود.

براین اساس می توان همزمان با انتخاب شوراها، مردم علاوه بر انتخاب اعضای شورا، شهردار را نیز با رای مستقیم خود انتخاب کنند بدین ترتیب شوراها تنها حق نظارت بر کار شهردار و قانون گذاری شهری را خواهند داشت و این مردم هستند که طی انتخابات، نظر خود را درباره مدیریت شهری به طور مستقیم اعمال می کنند.



نکته دوم ؛


بالاخـره صبـح پنجشـنبه پـس از تـب و تـاب هـای رسـانه ای و واکنـش هـای مختلـف عمومـی جلسـه اسـتیضاح شـهردار رشـت برگـزار شـد و همانطـور کـه پیـش بینـی می شـد اعضای شـورای شـهر صـدای شـهروندان را شـنیدند و بـا مـردم همـراه شـدند.

بحـث اسـتیضاح ثابـت قدم در هفته گذشـته حـاوی نکات بسـیاری بـود کـه بایـد در وقـت مقتضـی مـورد ارزیابـی قـرار بگیـرد امـا مهمترین نکتـه ای که در خصوص جلسـه پنجشـنبه شـورا می تـوان گفـت، ایـن اسـت کـه اعضـای شـورای شـهر نشـان دادنـد بی توجه بـه نظرات و خواسـته شـهروندان نیسـتند و مطالبـات عمومـی مهمترین دغدغه آنهـا بشـمار مـی رود. نتیجـه ایـن جلسـه حاوی ایـن نکته بـود کـه تصمیم گیـری اعضـای شـورا برپایـه عقلانیـت، خردگرایـی و بـدور از رفتارهـای هیجانـی گرفتـه شـد.

ایـن جلسـه را بایـد یکـی از نقاط عطـف در کارنامـه کاری شـورای چهـارم و جلسـه ای تاریخـی بـه یاد داشـت که در آن رفتـار عقلانیـت محـور و توسـعه نگر بـر فضـای جلسـه حاکـم بـود بـه خصـوص اعضـای مخالـف کـه در روزهای گذشـته عنـوان کـرده بودنـد کـه دغدغه هایی دارنـد اما با احتـرام بـه خرد جمعی و گفتگـو و تعامل نشـان دادند که اولویـت اول آنهـا، منافـع عمومـی و مصالح شـهر اسـت.

اعضـای مخالـف در جلسـه روز پنجشـنبه سـعی کردنـد اختلافـات را کنـار بگذارنـد و بـر پایـه تصمیم گیـری خردگرایانـه نفـع عمومـی را در ایـن دیدنـد کـه راه تعامل را برگزیننـد و بـا همـکاری بـا مدیریـت شـهری در رفـع کمبودهـا و کاسـتی های شـهر قـدم بردارنـد. از این حیث بایـد ایـن روز را در تاریـخ سیاسـی شـهر رشـت بـه عنوان روزی فرخنـده بـه یـاد داشـت امـا آیـا می شـود امیـدوار بـود کـه سیاسـتگذاری ها و تصمیم گیری هـای شـورا بـه سـمت عقلانیـت در حال پیشـروی اسـت یـا این رفتـار را بایـد تنهـا مختـص به این جلسـه دانسـت؟

روز پنجشـنبه در شـورای شـهر نظـرات و سلایق شـخصی به دور ریخته شـد و تصمیمـات عقلانـی اتخـاذ شـد و ایـن تصمیمـات نشـان داد کـه شـورای شـهر رشـت ضـرورت رفتارهـای توسـعه مند را حـس کـرده و محـور را ثبات، تعامـل و نگاه سـاختارمند قـرار داده؛ نگاهـی کـه حلقـه مفقـوده ارتباط شـورا و شـهرداری در گذشـته بود و انتظار می رود در ادامه فعالیـت شـورا برقرار باشـد.

امـا نتیجـه اسـتیضاح شـهردار پیـش از آنکـه در جلسـه امـروز مشـخص شـود در بین افـکار عمومی و شـبکه های اجتماعـی رقـم خـورده بـود؛ اتفـاق قابـل ملاحظـه ای که مسـئولیت ثابـت قـدم را چندیـن برابـر بیـش از پیش می کند.

مشـارکت اجتماعی ای که در چند روز اخیر در حفظ ثابـت قـدم در شـبکه های مجـازی بـراه افتاد، گویـای این اسـت کـه اقدامـات توسـعه محور ثابت قدم توانسـته خیلی زود به بار بنشـیند و توسـعه انسـانی مورد نظر را رقم بزند کـه یکـی از مهمتریـن شـاخص های آن مشـارکت مردمی و قـرار گرفتـن در کنـار مدیریت شـهری برای رسـیدن به یـک هدف مشـترک اسـت. البتـه باید گفت این مشـارکت و حمایـت عمومـی باعث شـد مدیریت شـهری مسـئولیت و دیـن بیشـتری را نسـبت بـه شـهروندان احسـاس کنـد.

تـا جایـی کـه حافظه تاریخـی رشـت به یـاد دارد، رضایت و اعتمـاد عمومـی از عملکـرد یـک مدیر هرگز به این شـکل نبـوده اسـت؛ رضایـت و اعتماد دوسـویه ای کـه در نهایت اعضای مخالف را وادار به همراهی با ماشـین توسـعه شـهر کرد.

اما به هرحال جلسـه اسـتیضاح شـهردار تمام شد و نتیجه نشـان داد کـه دغدغـه ای جـز پیشـرفت و توسـعه شـهر وجـود نـدارد. از فـردا روزی تـازه و برگ جدیـدی از تقویم رشـت آغـاز مـی شـود و مخالـف و موافـق بایـد دسـت به دسـت یکدیگـر دهد تـا آنچه خواسـت و مطالبـه و آرزوی مردمـان این شـهر اسـت، اتفـاق بیافتد.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
شهردار فهيم وداناي رشت بايد از وجود متخصصيني در بدنه كارشناسي رشت استفاده كند كه واقعا دغدغه ابادي شهر رادارند وقلبشان براي رشت مي تپد.البته اباد كردن ويرانه رشت بسيار سخت است.خدا قوت دكتر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار