هفته سلامت (ایمنی غذا: از مزعه تا سفره ):
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با عامل تهدید کننده ایمنی غذا در استان آذربایجان شرقی به طور جدی مواجه نیستیم، بر روی تعداد مواد غذایی که بیشتر مورد استفاده مردم است، تمرکز داریم.
کد خبر: ۲۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶ 25 April 2015

به گزارش خبرنگارتابناک تبریز، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز(5 اردیبهشت)  به همراه مدیرکل دامپزشکی استان و معاون جهادکشاورزی و معاونین خود در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، گفت: این استان طبق گزارش سازمان جهانی، در گروه متوسط بهداشت غذایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با عامل تهدید کننده ایمنی غذا به طور جدی مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: بر روی تعداد مواد غذایی مانند آرد، نان، گوشت، مرغ، سیفی جات، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو بیشتر تمرکز داریم چرا که بیشتر از سایر مواد غذایی مورد استفاده مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: ما در حوزه سلامت 30 درصد نقش آفرینی داریم که 70 درصد دیگر به هماهنگی بین بخشی ادارات و سازمان ها و همکاری مردم بستگی دارد

 دکترصومی با اشاره به اینکه هفته سلامت  امسال با شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» برگزار می شود، عنوان کرد: به مردم اطمینان می دهیم در بعد ایمنی غذا از آغاز سال تا پایان سال تفاوت فاحشی خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین واحد تولید کننده مواد غذایی ایران  در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، اظهار داشت: هم اکنون 950 واحد تولید کننده در این استان فعالیت می کنند که به کشورهای دیگر نیز صادرات دارند که براین اساس باید مطابق با استانداردهای جهانی عمل کنند و از این بابت نگرانی نداریم.

و  استان آذربایجان شرقی در بعد تولید سنتی و صنعتی جزو استان های برتر کشور است،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در سال گذشته 16 هزار و 500 نمونه آزمایشگاهی در این واحدهای تولیدی انجام شد که تنها کمتر از هشت درصد زیر حد استاندارد بودند.

وی درجهت فرهنگ سازی استفاده بهینه از مواد غذایی و پروتینی گفت: ضروری است فرهنگ استفاده از مرغ یک هزار و 200 تا یک هزار و 800 گرمی به دلیل ایمنی بیشتر در جامعه ترویج شود.

 و مصرف مرغ با وزن کم، از ایمن ترین هاست، افزود: ایمنی غذا یکی از ضروریاتی است که مورد توجه تمام دستگاه های ذیربط بوده و باید در خصوص مصرف مواد غذایی مفید بیش از گذشته در جامعه فرهنگ سازی شود.

وی  در مورد نظارت کامل برروی مواد غذایی گفت: در آذربایجان شرقی نظارت مستمر و دقیق در خصوص تامین ایمنی غذا از مزرعه تا مصرف صورت می گیرد.

دکتر صومی تاکید کرد: هیچ عامل تهدید کننده جدی ایمنی غذا تاکنون در استان مشاهده نشده و نظارت کامل برروی مواد غذایی به خصوص مواد غذایی پرمصرف همچون نان، آرد، گندم، گوشت قرمز، مرغ، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آبیاری مزارع بخصوص مزارع کشت سبزیجات  از طریق آب های تصفیه نشده و فاضلاب، گفت : این موضوع باید به یک قبح اجتماعی تبدیل شود چرا که سلامت جان انسان ها را به مخاطره می اندازد و ضروری است مردم با مشاهده چنین مواردی آن را گزارش دهند.

وی اضافه کرد: در خصوص تخلفات بهداشتی بیشترین پرونده ها و گزارشات مربوط به بهداشت محیط است که ماهانه در حدود 250 پرونده به تعزیزات حکومتی ارایه می شود.

ایشان با اشاره به اهمیت حوزه سلامت برای افکار عمومی اظهار داشت: سال 93 سال موفقی برای این حوزه بود و قدم‌های موثری در این زمینه و ارائه خدمات سلامت به مردم داشته‌ایم.

صومی افزود: در زمینه تامین اهداف کار گروه سلامت نیز ارگان‌های مختلفی دست اندرکار هستند که هماهنگی در این زمینه در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به موضوع سلامت و اهمیت فرهنگ رسانی آن گفت: هم اکنون ۵۰ بیش از  درصد کارکنان ادارات استان دارای معضل چاقی هستند، هم چنین از سوی دیگر متاسفانه فرهنگ غذای سالم در بین مردم به خوبی رواج پیدا نکرده که این موارد می تواند برای استان خطرناک باشد.

صومی ادامه داد: مصرف نمک در کشور در طول سال های اخیر بسیار افزایش یافته است که باید برای جلوگیری از این روند اقدام شود که در این میان رسانه ها باید در فرهنگ سازی این امر تلاش لازم را بکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در استان تعامل خوبی وجود دارد و 10 جلسه کار گروه سلامت در این زمینه برگزار شده است.

وی گفت: برای ارائه خدمات مراقبت سلامت هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و در حال حاضر نیز در حاشیه شهرها پزشکان عمومی در ارزیابی سلامت هزینه دریافت نمی‌شود.

وی همچنین در مورد  توجه ویژه به سلامتی قسمت های حاشیه نشین شهر گفت: در زمان های گذشته حاشیه شهرها مورد غفلت واقع شده بود اما هم اکنون وزارت بهداشت برنامه های ویژه ای برای این قسمت از شهرها دارد

کودها شیمایی توزیع شده  از سوی جهادکشاورزی  مورد تائید و کسب مجوز شده اند

گفت: میزان مصرف کودهای شیمیایی در آذربایجان‌شرقی یک سوم مورد نیاز خاک استان بر اساس نظر کارشناسان امر است.

ایوب ایرانی‌فام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در نشست خبری به مناسبت هفته غذای سالم اظهار داشت: : میزان و زمان مصرف کود بر اساس آزمون خاک صورت می‌گیرد و به کشاورز اعلام می‌شود تا ماده غذایی سالم تولید شودودر زمینه تامین مواد غذایی سالم در حوزه دام در تامین مواد عالی و کودهای شیمیایی مصرف بهینه مورد توجه است.

وی افزود: میزان مصرف کودهای شیمیایی در آذربایجان شرقی یک سوم مورد نیاز خاک استان بر اساس نظر کار‌شناسان امر است.و انتخاب کودهای شیمیایی مناسب زیر نظر مهندسان ناظر و کار‌شناسان امر صورت می‌گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی  در مورد توزیع کود در بین کشاورزان و مجوز انها گفت: کودهایی در جامعه مجوز توزیع دارند که از سوی جهادکشاورزی تائید شده و کسب مجوز کرده‌اند و در این رابطه از تولید کودهای غیرمجاز در استان جلوگیری شده و با وارد کنندگان غیرمجاز نیز برخورد شده است.

و در رابطه زمینه تولید و توزیع کودهای تقلبی و ناسالم در استانی پرونده‌های قضایی متعددی تشکیل شده و دادستانی نیز توجه خاصی به آن دارد.

لاشه‌های مرغ دارای کد رهگیری شده و قابل پیگیری است

محمدرضا بهداد، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در این نشست خبری  اظهار داشت:در سال 93 مصوب شد تا وزن مرغ بین 1200 تا 1800 گرم باشد و در این زمینه جلسات مختلف برگزار شد.

بهداد با رد موضوع وجود مرغ‌های تاریخ گذشته در بازار اظهار کرد: کنترل و نظارت در بازار عرضه مرغ به صورت گسترده و مستمر انجام می‌شود و موردی از مرغ‌های تاریخ گذشته در بازار پیدا نشده است. و لاشه‌های مرغ دارای کد رهگیری شده و قابل پیگیری است و چنانچه فردی شکایتی از کیفیت مرغ و ناسالم بودن آن داشته باشد می‌تواند پیگیر شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: طرح رهگیری لاشه های مرغ در استان انجام شده و در صورتی که مردم با لاشه‌های مرغ تاریخ گذشته مواجه شوند با شماره تلفن 1512 تماس گرفته و گزارش دهند.

وی همچنین شایعاتی در زمینه استفاده از خمیر مرغ ناسالم را در مراکز مواد غذایی رد کرد.

در آذربایجان شرقی مرکز درمانی بدون پزشک نداریم

جعفر صادق تبریزی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، در این نشست خبری با ارائه گزارشی از وضعیت بهداشتی استان : طی سال 93 بیش از 4000 پزشک متخصص جذب مجموعه بهداشت و درمان کشور شدند و در این بین سهم استان آذربایجان شرقی 294 پزشک متخصص بود و دلیل اینکه آمار استان ما به 100 درصد نرسیده، این است که در برخی شهرستان ها به جای چهار پزشک، سه پزشک داریم.

وی گفت: 96 درصد از پزشک مورد نیاز مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت استان تامین شده است و این در حالی است که این رقم در طی سال های گذشته 65 درصد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد وضعیت دارو دراستان  گفت: طی سال های 91 و 92 ما با بحران دارویی مواجه بودیم اما خوشبختانه امروز 436 قلم دارو در دسترس مردم قرار دارد و این رقم نیز نسبت به گذشته 50 درصد افزایش دارد.

 تبریزی با اشاره به پوشش بهداشتی و درمانی مناطق حاشیه نشین شهر تبریز گفت: 400 هزار نفر حاشیه نشین در شهر تبریز  و 130 هزار نفر حاشیه نشین در شهرهای مرند، بناب، سراب، اهر و میانه شناسایی شده است که از پایان سال 93 همگی تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند.

 وی گفت: شهر تبریز در قالب 10 منطقه شهرداری به 20 مجموعه سلامت تقسیم شده است و در 50 درصد از این مراکز خدمات توسط بخش دولتی و در 50 درصد دیگر از طریق خرید خدمت به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری ، 100 درصد جمعیت شهر تبریز را تحت پوشش خدمات فعال پیشگیری ارتقای سلامت قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :