محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که امسال بارها با سخنان خود جنجال آفرین شده است این بار به جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، رفت تا بار دیگر سخنانی را بگوید که در آن هم طعنه به دولت به چشم می خورد و هم طعنه به مجلس.
کد خبر: ۲۷۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 16 August 2016
وی در ابتدای سخنانش با انتقاد از روند ناکارآمد کوچک سازی دولت گفت: از دهه ٧٠ همه از مدیریت واحد شهری، کوچک سازی دولت، برون سپاری ها و کاهش هزینه های دولت سخن می گوییم و مخصوصا از برنامه سوم توسعه تا برنامه های چهارم و پنجم نیز این مباحث تحت عنوان موادی در برنامه گنجانده شده است اما واقعیت آن است که وقتی سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه را در کنار سیاست های کلان و برنامه های راهبردی نگاه می کنیم، شاهد هستیم کمترین و حداقل ها هم در عمل اتفاق نیفتاده است. 
وی اسناد بالادستی را خط قرمز مدیران مختلف کشوری دانست و با اشاره به موضوع عوارض سوخت در قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: وقتی عوارض سوخت را به صورت متمرکز به خزانه واریز کنیم و سپس توزیع آن صورت گیرد، نتیجه آن می شود که می گوییم ممکن است جایی نیاز بیشتری داشته باشد و باید پول بیشتری را دریافت کند؛ این در حالی است که شهری وجود دارد که روزانه ١٣ میلیون لیتر بنزین در آن مصرف می شود و آلایندگی و آسیب های زیادی برای مردم شهر ایجاد می کند؛ به همین جهت عوارض سوخت نیز متعلق به همین شهر است و توزیع آن به شهرهای دیگر در حوزه برنامه ریزی منطقی نیست. 
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش، بهداشت درمان و... روز به روز هزینه های دولت را افزایش می دهد، تاکید کرد: در دهه ٧٠ دایما تاکید می کردیم که پرداخت یارانه اقلام باید کاهش پیدا کند در غیراین صورت تمامی بودجه کشور باید به هزینه های جاری اختصاص یابد، هم اکنون نیز تاخیر در رسیدگی به این موارد باعث شده است که به همین نقطه برگردیم. 
هم اکنون در آموزش و پرورش باید به نوعی برون سپاری را انجام دهیم اما نمی شود همه آموزش و پرورش را به دست بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که این هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف رویکردها و سیاست هاست. در این میان مدیریت واحد شهری یکی از نقاطی است که می شود هزینه های تصدی گری دولت را کاهش داد. 
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی شهرها وجود دارد که شهرداری های آنها حتی در جمع آوری زباله هم با مشکل روبه رو هستند، به همین جهت می توان نتیجه گرفت ناعدالتی در توسعه وجود داشته و شهرهای بزرگ و کوچک مشکلات خاص خودشان را دارند. 
شهردار تهران با اشاره به آمار جمعیت پذیری پایتخت تصریح کرد: هم اکنون شهر تهران رشد جمعیت منفی دارد، اما همه مشکلات از اتوبان آزادگان به آن طرف اتفاق می افتد و رشد جمعیت در حومه شهر تهران به ٧/٤ رسیده است. در نتیجه شهرهای چند میلیونی در اطراف تهران به وجود می آید و بخش عمده ای از شرق سرزمین ما خالی از سکنه شده است که این موضوعات را باید در برنامه ششم توسعه حل کنیم.
شهردار پایتخت در پایان با اشاره به تعدد نظارت ها بر مجموعه شهرداری تهران اظهار کرد: براساس قانون، حسابرسی شهرداری ها یک بار در سال انجام می شود. در تهران نیز این کار از سوی جامعه حسابرسی صورت می گیرد و شورای شهر نیز مجددا حسابرسی را انجام می دهد. 
از دیگر سو نظارت شورای شهر در کنار فعالیت معاونت نظارت وجود دارد و هر روز به صورت موردی تا سیستمی این نظارت انجام می شود. در کنار این موارد سازمان بازرسی کل کشور نیز نظارت های خود را انجام می دهد به نحوی که در این مدت بیش از دو هزار تیم از چند روز تا چند ماه در بخش های مختلف شهرداری تهران مستقر شده اند. 
دیوان محاسبات کل کشور نیز حسابرسی تمامی بودجه های دولتی را انجام می دهد. وزارت کشور و سازمان شهرداری ها نیز بازرس دارند و دایما گزارش ها را دریافت می کنند. 
شورای عالی شهرسازی و معماری در حوزه شهرسازی بر شهرداری نظارت دارد و کمیسیون اصل ٩٠ مجلس نیز مکاتبات و نظارت های خود را انجام می دهد؛ در کنار این موارد سازمان تعزیرات حکومتی نیز نظارت دارد.

روزنامه اعتماد
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار