در حالیکه عزل شهردار توسط اعضای پارلمان محلی اردبیل، مخالفت فرماندار و برخی از مسئولان استانی را در پی داشت، اما رئیس شورای شهر اردبیل در اظهار نظری جدید، از "توافق" برای بستن پرونده استیضاح شهردار سابق خبر داد.
کد خبر: ۲۷۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 16 August 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از سبلانه، اگر نگاهی به خبرهای منتشر شده در سایت ها و نشریات محلی در یکی دو ماه گذشته داشته باشیم، قطعا باید از استیضاح و عزل لطف اللهیان از شهرداری اردبیل، به عنوان یکی از پر سر و صداترین خبرها نام برد.

استیضاحی که با واکنش های متعددی از سوی مردم، اصحاب رسانه و البته مسئولان بلندپایه استان همراه بود.

البته در این میان انتقاد تند جواد زنجانی فرماندار اردبیل از نقض ماده  73 قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور، مبنی بر عدم رعایت مراحل قانونی استیضاح شهردار توسط شورا، برگ دیگری بر حواشی این اتفاق اضافه کرد.

جواد زنجانی فرماندار اردبیل در گفت‌وگو با فارس اولین ایراد استیضاح لطف اللهیان را  عدم اجرای ماده  73 در خصوص مهلت 10 روزه سوال و پاسخ شهردار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هم طرح استیضاح و هم عزل شهردار و نیز انتخاب سرپرست شهرداری در یک روز انجام شده اظهار کرده بود: باید طرح استیضاح به امضای یک سوم اعضای شورای شهر رسیده و طی جلسه‌ای به تصویب برسد سپس در یک جلسه مجزا با کسب آرای دو سوم اعضا رای‌گیری شده، نتیجه عزل و بقا مشخص شود.

زنجانی همچنین عدم اطلاع فرمانداری از اتفاقات روی داده در شورا را نیز مطرح کرد و گفت: ما در جریان این فرایندها نبودیم و بنده خود از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در جریان روند استیضاح قرار گرفتم و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این روند در چارچوب قوانین و مقررات نبوده است.

وی افزود: رئیس شورای شهر موظف است در اولین فرصت ایراداتی که از طرف فرمانداری به این نحوه تصمیم‌گیری شورا گرفته شده است پاسخ دهد که البته تاکنون مصوبه‌ شورای شهر در مورد استیضاح، به دست ما نرسیده و اگر در مهلت 10 روزه این کار انجام نشود اعتراض ما روند قطعی پیدا کرده و فضا برای بازگشت شهردار بر سر کارش فراهم می‌آید.

رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است تا مر قانون عملیاتی شود گفت: ما نه از اعضای شورای شهر و نه از شهردار جانبداری نمی‌کنیم بلکه معتقدیم هر کس در چارچوب قوانین و مقررات پاسخگو باشد و به یقین مکاتبات قانونی نیز در این ارتباط انجام خواهد شد.

زنجانی تصریح کرد: اگر فرمانداری در مهلت قانونی مصوبه‌ای را در این زمینه دریافت نکند و یا شورای حل اختلاف بر غیرقانونی بودن مصوبات نظر بدهد قطعا شهردار بر سر کار باز می‌گردد و روند طبیعی فعالیت‌ها را در شهرداری شاهد خواهیم بود.

البته در این میان اعضای شورای شهر هم  از قانونی بودن تصمیم خود مبنی بر عزل شهردار دفاع کرده و این اتفاق را از وظایف اصلی این پارلمان عنوان کردند.

اما مسئله مهم در این میان اظهار نظر ذکی الله خوشبخت رئیس شورای شهر اردبیل، در چند روز اخیر است.

خوشبخت در مصاحبه ای اظهار کرده است که با مسئولان شهر به توافق رسیده تا روند انتخاب شهردار جدید سرعت بگیرد و پرونده استیضاح شهردار سابق برای همیشه بسته شود.

هرچند اقدام سریع شورا برای انتخاب شهردار در این برهه زمانی خواست اصلی شهروندان است و آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه محترم استان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته بر این مسئله تاکید داشتند اما مطرح کردن مسائلی همچون توافق برای بستن پرونده استیضاح شهردار، بعد از حواشی زیادی که داشت کمی عجیب به نظر می رسد.

این تغییر نگرش  180 درجه ای مسئولان مخالف عزل شهردار _ که از سخنان رئیس شورای شهر اردبیل برداشت می شود_ موجی از شایعه ها را در بین مردم،رسانه ها و دیگر اقشار جامعه، در خصوص نحوه تعامل این دو طیف در بستن پرونده شهردار سابق، در پی داشته است.

شایعاتی که انتظار می رود با اجرا شدن صحیح قانون و البته بدور از هرگونه توافق و تعامل غیر اصولی در این خصوص پایان خوبی داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار