کد خبر: ۲۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 26 April 2015

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هدررفت 17 درصدی آب شرب شهری را تاسف‌آور دانست و گفت: بر اساس ابلاغیه‌ای که به شهرداری‌‌ها داده‌ایم استفاده از آب شهری در فضای سبز ممنوع است.

محمدصادق پورمهدی در جلسه بررسی بحران کم آبی آذربایجان شرقی، گفت: بر اساس ابلاغیه‌ای که به شهرداری‌‌ها داده‌ایم استفاده از آب شهری در فضای سبز ممنوع است و باید از گونه‌های کم‌مصرف گیاهی و نیز آبیاری قطره‌ای استفاده شود.

وی یادآور شد: کاشت چمن با وجود اعتراض برخی شهروندان متوقف شده است و با توجه به آب زیاد مورد نیاز چمن و آسیب به آسفالت و بتن‌ها این اقدام متوقف می‌شود.

پورمهدی با تاکید بر جدیت دولت و مردم در تامین آب سالم و صرفه‌جویی در مصرف آب، این موضوع را نیازمند توجه قانونی و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برخی استفاده‌های غیرمجاز از آب و گاز خصوصا در روستاها صورت می‌گیرد که منطبق با شرع و عرف نیست.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: اصلاح شبکه‌های آبرسانی و سامان‌دهی لوله‌های آبرسانی حتی با استفاده از توان بخش خصوصی باید جدی گرفته شود و این سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به مشکلات متعدد برای تامین آب توجیه‌پذیر است.

وی افزود: انتقال آب رودخانه ارس نیز باید مورد توجه باشد و در مورد آب شرب روستاها و انتقال آب مسایل قومی باید حل و فصل شود.

پورمهدی با بیان این که آب شرب در روستاها ارزان است، گفت: به علت ارزان بودن آب روستایی، هدررفت آب در این نقاط زیاد است و فرمانداران و دهیاران باید در این زمینه مسایل مدیریتی را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: مردم کمبود منابع آبی را باور نکرده‌اند و در حال حاضر حفر چاه‌های متعدد آب در حاشیه شهرها مشاهده می‌شود و در روستاهای اطراف تبریز نیز مشکلاتی را در زمینه آب، برق و گاز و استفاده‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز شاهد هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به قرار گرفتن استان در منطقه خشک، مصرف آب در آن نیازمند مدیریت و برنامه ریزی ویژه است.

خلیل ساعی اظهار داشت: سال گذشته به دلیل کمبود بارش ها با برخی بحران ها در زمینه آب مواجه شدیم که البته به لطف خدا و تلاش مسوولان توانستیم از این وضع نجات یابیم اما امسال باید قبل از فرا رسیدن تابستان شاهد مدیریت این جریان باشیم.

وی ادامه داد: طبق آمار امسال میزان بارش ها در استان بسیار مناسب بوده اما از سوی دیگر با افزایش دما مواجه بودیم که این امر سبب می شود، این بارش ها به شکل آب های سطحی درآمده و به تدریج بخار شوند.

ساعی افزود: از سوی دیگر با توجه به بالا بودن دما در روزهای سال جاری شاهد افزایش مصرف آب در بین مردم خواهیم بود و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی ویژه در بین مسوولان برای پیاده سازی الگوی صحیح مصرف آب هستیم، هر چند تلاش رسانه ها و به خصوص صدا و سیما نیز در این زمزنه بسیار موثر است.

وی با اشاره به این که امسال شاهد سرریز شدن سد قلعه چای عجب شیر بودیم،گفت: این امر پتانسیل بزرگی در زمینه آبی است اما باید از این فرصت به نحو مناسبی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار