کد خبر: ۲۸۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 01 September 2016
 










هنوزکرمانشاه؛ نزدیکترین و به صرفه ترین نقطه؛ برای اتصال راه آهن کشور به شبکه ی ریلی؛خاورمیانه وترانزیت کالاازطریق عراق-بندرلاذقیه به کشورهای مدیترانه است.
به نوعی احیای راه ابریشم؛ محسوب می شود. "رییس جمهور در سفراخیرش؛به دیار بیستون کرمانشاه را دروازه بزرگ غرب ایران؛ نامید.
اشاره ی دکتر روحانی، به جایگاه ممتازمبادلاتی؛ کرمانشاه ازدوران باستان تاکنون بود. واینکه این دیار بر مسیرجاده معروف، ابریشم ،قرارداشته. و دروازه تجاری-مبادلاتی اصلی ایران باستان؛ به دنیای غرب؛محسوب می شده؛است. 
در دوران اسلامی، نیزمزیت قرارگرفتن برمسیر عالیات، بر موقعیت ویژ ه قبلی افزوده شد. ودر دوران صفویه و قاجار این مسیر از رونق ویژه ای برخوردار بود.
هرچند؛ دردوران؛ حکمرانی رژیم بعث عراق، مرزهای مبادلاتی کرمانشاه به حالت توقف کامل، درآمدند. ولی ازهمان سالهای شکل گیری اقلیم کردستان و سقوط صدام حسین، تلاش های زیادی برای فعال شدن؛ دوباره این مسیر تجاری و مبادلاتی صورت گرفت. طی دودهه اخیر مرزهای خسروی وپرویزخان؛ جایگاهی ویژه در تجارت خارجی ایران، با کشور همسایه و اقلیم کردنشین، آن پیداکرده اند. ونیمی ازصادرات 6میلیارد دلاری، ایران به عراق، ازطریق این دو پایانه مهم صورت می گیرد.
بااین وجود تحولات سه سال؛ اخیر منطقه و حضور ویرانگر داعش درآنسوی مرزهای غربی کشور حفظ این موقعیت،ممتاز رابرای کرمانشاهی هاسخت دشوار کرده، است.
نا امنی های؛ اخیر وضعیت تازه ای؛ را پدیدآورده. و شاهد تغییراتی درسیاست های کلان دولت، در زمینه توسعه راههای ارتباطی ومبادلاتی با همسایه غربی، و ایجاد راه های مبادلاتی ومسافری جدید؛ در مرزهای غربی هستیم. و در مهمترین رویداداین حوزه دفتر نمایندگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که قاعدتاً می بایست.درکرمانشاه دایرمی شد. درکمال ناباوری در اهواز برگزار شد. این تغییر رویکردها بی گمان خوشایند کرمانشاهیان نیست. وبه تدریج تنزل جایگاه ممتاز مبادلاتی و مسافری مرزهای خسروی و پرویزخان رارقم، خواهد زد. 
طی؛دوسال اخیربدلیل ناامنی های گسترده درآنسوی مرزها عبور زوارعتبات عالیات بالاجباراز مسیرتاریخی خسروی به شهرمهران و مناطق جنوب منتقل شده، است. 
درحوزه ریلی هم  به دلایلی مشابه قرار است. آخرین قطعه راه آهن شرق به غرب، نیز به جای؛ خانقین ازطریق بصره به یکدیگرمتصل،شوند. 
اینها همه نشانه هایی از دور شدن. ظاهراً ناخواسته واجباری کرمانشاه؛ ازجایگاه تاریخی خویش به عنوان دروازه بزرگ غرب ایران؛ است.
 و تا زمانیکه داعش؛ درمنطقه حضوری پررنگ دارد. و ناامنی می آفریند. و شاید کارچندانی هم ازدست کسی؛برنیاید. البته نباید این ناامنی هارا دایمی وابدی؛تلقی کرد.
و براین اساس منفعلانه به نظاره نشست. تاسیاست گذاری های کلان دولت؛ درحوزه راه ها و مبادلات خارجی به سمتی گام بردارد.که توسعه شبکه ریلی کرمانشاه؛ به عنوان یک اولویت ازدستور کار خارج شود. و مرزهای گمرکی استان نیزبه حاشیه  رانده شوند. 
در پیش گرفتن چنین رویکردمنفعلانه ای بی گمان توسعه کرمانشاه؛ راسالها به تأخیرخواهد انداخت.
درشرایط کنونی؛وباوجو ناامنی های آنسوی مرزها همچنان اتصال قطعه ریلی خسروی به خانقین امکان پذیر است. 
اجرای این پروژه؛درخوشبینانه ترین ؛حال 5سال دیگربه طول خواهدانجامید. و بی گمان تاآن زمان شاهد وضعیت بسیار به سامان تری به لحاظ امنیتی؛  در آنسوی مرزهای غربی کشورخواهیم بود.
 به دلیل تضعیف داعش؛ نشانه های دلگرم کننده اش این روزها نیزقابل مشاهده است. 
مدیریت ارشداستان؛نمایندگان استان،درمجلس شورای اسلامی؛اهالی رسانه ونخبگان،همه بایدازظرفیت های خودبرای تکمیل سریع پروژه راه آهن غرب  کشور واتصال،آن ازطریق کرمانشاه به خانقین استفاده کنند. واجرایی شدن این پروژه مهم رابه عنوان یک مطالبه جدی ازدولتمردان خواهان شوند.
 کما اینکه؛دولت تدبیر و امید نیز نشان داده به مطالبات جدی کرمانشاهی ها بی توجه نیست. ونمونه آشکارآن؛ دستوررئیس جمهوردرزمینه اتمام پروژه راه آهن ملایر به کرمانشاه تاپایان سال مالی95 هست. بی گمان هنوزکرمانشاه؛ نزدیکترین و به صرفه ترین نقطه،برای اتصال راه آهن کشور به شبکه ریلی خاورمیانه و ترانزیت کالا از طریق عراق و بندر لاذقیه به کشورهای مدیترانه است.
واین مسیر حتی می تواند. به صرفه تر از مسیر کنونی و طولانی ترکیه باشد. مهمتراینکه؛اتصال خط ریلی شرق به غرب؛ازطریق کرمانشاه،به نوعی احیای راه ابریشم است. که خودیک،جایگاه ویژه،به آن می بخشد. وعلاوه برویژگی های ممتازمبادلاتی یک راه گردشگری و توریست مهم محسوب می شود. همچنین باوجودتلاش های صورت گرفته برای پیداکردن راههای جایگزین برای عبور زوار عتبات عالیات کرمانشاه همچنان بهترین و راحت ترین؛ مسیربرای عزیمت زوارکربلاباقی خواهد ماند. و پس از آرامش نسبی منطقه دوباره بی رقیب خواهد بود.
دراین،میان بی گمان کرمانشاهی هابرای حفظ جایگاه تاریخی دروازه بزرگ غرب ایران، بایدبیش ازپیش همدل وهمراه باشند. وازتمامی ظرفیت های قانونی؛ خودبرای پیگیری این مطالبه مهم بهره بگیرند. فراموش نکنیم؛ درپیش گرفتن رویکردهای منفعلانه تاوانی به سنگینی خارج شدن هرچه بیشترکرمانشاه، ازریل توسعه درپی خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار