کد خبر: ۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱ 04 February 2015

رئیس مرکز بهداشت ودرمان ساوجبلاغ از معرفی ۵۰ نانوایی به مراجع قضایی و پلمپ ۲۰ نانوایی متخلف در این شهرستان خبر داد و از افزایش مصرف نمک دریا و سنگ نمک ابراز نگرانی کرد.
سلیمان فلاح درباره مصرف نمک در نانوائیها و خبازیهای شهرستان ساوجبلاغ گفت: در سه ماهه اخیر از چندین مورد نانوایی بازدیدهایی انجام شده که به علت تخلفات، ۵۰ مورد به مراجع قضائی معرفی و ۲۰ مورد نیز پلمپ شدند.
به گزارش مهر، وی افزود: بیش از ۲۰۰ نانوایی از نمک های تصفیه شده مجاز جهت طبخ نان استفاده می کردند. علاوه بر این از ۱۷۰ مورد نمونه برداری های انجام شده طی دو سال اخیر فقط دو مورد میزان نمک مصرفی نانوائی ها بالاتر از حد مجاز بوده است.
سلیمان فلاح در باسخ به مهر، در خصوص تعداد بیماران تیروئیدی در ساوجبلاغ ګفت: از سال ۹۰ تاکنون ۴۲ مورد بیماری هیپوتیروئیدی در سطح شهرستان شناسایی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان ساوجبلاغ در ادامه با اشاره به میزان مصرف نمک در شهرستان ساوجبلاغ اظهار داشت: با توجه به افزایش میل افراد به غذاهای فست فودی میزان نمک دریافتی افراد در سالهای اخیر در دنیا، روند رو به افزایش داشته بدون توجه به اینکه دریافت زیاد نمک عامل اصلی فشار خون و سرطان معده است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع ریشه در فرهنگ و سلیقه شخصی افراد دارد، افزود: انجام برنامه های مختلف فرهنگی و اطلاع رسانی از دیرباز جزو برنامه های طولانی مدت این حوزه بوده و در این راستا تلاشهای زیادی از جمله قرار دادن شعار کاهش مصرف نمک و برگزاری کارگاههای آموزشی همگانی جهت آگاهی عموم مردم صورت گرفته است و امید است با افزایش آگاهی مردم نسبت به مضرات مصرف زیاد نمک، میزان مصرف آن در سطح  شهرستان کاهش یابد.
سلیمان فلاح با تاکید به اینکه با برګزاری چنین کارګاههای آموزشی سطح آګاهی والدین ارتقا، یافته و جامعه سالمی خواهیم داشت، گفت: با تغذیه مناسب می توان از ابتلا به بسیاری از بیماری ها بیشګیری و بسیاری دیګر را کنترل کرد زیرا بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی و بیماریهای قلبی وعروقی و افزایش فشار خون و بسیاری از سرطانها، افزایش چربی خون ودیابت با تغذیه مرتبط است.
رئیس مرکز بهداشت و درمان ساوجبلاغ در خصوص شایعه کاهش ید نمکها و اینکه بعضی از شرکتها ید استفاده نمی کنند، ګفت: این موضوع اصلا صحت ندارد و در صورت وجود هرگونه مستنداتی در این زمینه مراتب قابل پیگیری است.
وی افزود: نمک های ید دار تصفیه شده با کیفیتهای قبل در حال تولید هستند ولی به علت نا آگاهی مردم در نحوه نگهداری نمک یددار میزان آ ن کاهش پیدا می کند.
این مسئول با بیان اینکه میزان ید نمکها در حرارت، نور و مواجهه با رطوبت به میزان زیادی کاهش می یابد، ادامه داد: در نتیجه میزان دسترسی به ید به همین ترتیب کاهش یافته و البته استفاده از نمک دریا و سنگ نمک که در میان مردم رواج پیدا کرده نیز به علت نداشتن ید ضررهای زیادی در پی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار