با حضور كارشناسان ارشد فائو، دفتر استانی پروژه بین‌المللی زاگرس (نمایندگی فائو) در اداره کل منابع طبیعی فارس راه‌اندازي شد.
کد خبر: ۲۹۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 03 September 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: به دنبال سفر 2 روزه كارشناسان پروژه بين‌المللي زاگرس در سازمان فائو از جنگل‌هاي بلوط در فارس، دفتر مشترک سازمان فائو و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با هدف اجرای برنامه‌های مشترک در زمینه حل و فصل مشکلات حوزه جنگلی زاگرس راه‌اندازي شد.

کارشناسان پروژه بین‌المللی زاگرس در سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو) كه با هدف بررسی وضعیت پروژه مقابله با خشکیدگی درختان بلوط به فارس سفر كرده بودند، اقدامات انجام شده در اين پروژه را مثبت ارزيابي كردند.

مشاور بین‌المللی مدیریت جنگل در پروژه مقابله با خشکیدگی بلوط در حاشيه اين بازديد با اشاره به وضعیت اکوسیستم‌های جنگلی، گفت: مشکلات و راهکار بهبود وضعیت اکوسیستم‌های جنگلی تقریبا مشابه همدیگر است اما این به معنی دانستن راهکاری واحد برای خروج از این بن بست نیست.

دکتر هوخ بیشلر افزود: منطقه زاگرس تنها يك حوزه جنگلی نیست و بخشی از این عرصه را زراعت و اقتصاد گروه‌های دیگر تشکیل داده، اگرچه تاکنون تلاش‌های مختلفی به‌منظور افزایش نقش مردم در مدیریت جنگل‌ها به‌عمل‌آمده است، اما در این زمینه نیازمند یک مدیریت فعال هستیم.

به گفته اين كارشناس مسائل جنگلي، یکی از راهکارهای پیشنهادی در این رابطه سهیم کردن جوامع محلی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه و بهره‌برداری از منابع جنگلی و نیز توجه به نیازهای معیشتی آنان است.

وی ضمن اشاره به عوامل موثر در اجرای صحیح طرح مدیریت پایدار جنگل و نقش مهم جوامع محلی گفت: جنگل‌های حوزه زاگرس به لحاظ تامین آب و ذخایر ارزشمند طبیعی بویژه در دوران خشکسالی کنونی در ایران جزو سرمایه های کم نظیر است که حفظ و توسعه آن‌ها اهمیت به سزایی دارد و افزایش نقش اجتماعی و مشارکتی مردم ضامن سلامتی و تدوام این جنگل‌ها است.

کارشناس ارشد پروژه بین‌المللی زاگرس از دفتر منطقه‌ای فائو هم در این بازدید گفت: با بررسی‌های انجام شده در این عرصه‌ها متوجه شدیم تا دستیابی به اهداف مورد نظر اقتصادی در این عرصه وسیع جنگلی به عنوان درآمد جایگزین برای مردم این منطقه و برآوردهای اولیه از اطلاعات موجود راه طولانی در پیش است.

دکتر عبدالحمید آدم‌حمید ادامه داد: آنچه در این عرصه‌ها دیدم بواسطه تلاش‌های تیم پروژه در زمینه ظرفیت سازی جوامع محلی و همکاری مردم از پروژه بود که با مذاکره و ایجاد گفتمان‌های آموزشی و تخصصی با مردم و افراد محلی می‌توان علاوه بر بهبود زندگی و معیشت جنگل‌نشینان نوع نگاه آنان در حفظ و صیانت از عرصه‌های جنگلی را تغییر داد.

کارشناس فنی فائو گفت:موضوع جنگل تنها مسائل اکولوژیکی آن نیست بلکه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی آن باید با هم و در کنار هم دیده شود.

به گفته وی، طرح مشارکتی مدیریت پایدار جنگل از کارهای فنی و پیچیده‌ای است که هدف آن جلوگیری از عوامل تهدید و تخریب و حفاظت از عرصه‌های جنگلی است ودر این راستا بايد با حمایت و مشاکت مردم و جوامع محلی به عنوان ذینفعان این طرح را به سرانجام رساند.

وی در ادامه در خصوص بازدیدها و مشاهدات خود از وضعیت جنگل‌های استان ، با ابراز خرسندی از مشارکت مردم در حفظ و نگهداری درختان جنگلی در این منطقه توصیه کرد در کنار اقدامات اجرایی از کار تحقیقاتی و مطالعاتی غافل نبوده ضمن اینکه هماهنگی، هدایت و رصد کردن فرایند فعالیت‌های مشارکتی در اجرای درست مدیریت پایدار جنگل با همکاری سازمان فائو انجام شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری نیز هدف نهایی از ایجاد همکاری‌های مشترک با فائو در زمینه مدیریت پایدار جنگلی در کشور را حفاظت از عرصه شش میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس عنوان کرد و گفت: زاگرس تأمین کننده 40 درصد آب شیرین کشور ایران و دارای جایگاهی بزرگ در اکوسیستم  منطقه‌ای است.

نوبخت با اشاره به اهمیت روزافزون این جنگل‌هادر حفظ و پایداری سفره‌های آب زیر زمینی و همچنین جلوگیری از مهاجرت اکولوژیکی و پراکنش‌های انسانی گفت: حفظ و حراست از جنگل‌های باقی مانده زاگرس و توسعه آنها از لحاظ تامین منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک بسیار مهم است چراکه نابودی جنگل‌ها و متعاقب آن فرسایش شدید خاک در این ناحیه سبب از بین رفتن پتانسیل جنگل‌های بلوط خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در ادامه با اشاره به اینکه زاگرس از لحاظ منابع آب و خاک مهمترین و راهبردی‌ترین منطقه کشور به شمار مي‌رود بر  لزوم حفاظت از داشته‌های طبیعی آن به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی در طرح مدیریت پایدار جنگل تاکید کرد.

نوبخت همچنین ارتباط مستمر با فائو در پیشبرد اهداف و برنامه‌های اجرایی طرح‌های مشارکتی و مدیریتی برای حفاظت از جنگل‌ها را ضروری دانست و گفت: این سازمان در قالب راهکارهای مدیریت مبتنی بر مشارکت مردم برنامه‌هایی را تهیه ودر دست تدوین خواهد داشت

 وی اجرای این طرح‌ها در فارس را مطلوب ارزیابی و اضافه كرد: استان فارس و سازمان فائو، همکاری‌های بلند مدتی را طی سال‌های آینده خواهند داشت که امیدواریم در چارچوب اهداف این همکاری‌ها با انجام اقدامات علمی وعملی گسترده بتوان موانع و مشکلات مربوط به مدیریت جنگل را مرتفع کرد به نحوی که این امر منجر به افزایش درآمد روستاییان ساکن در اراضی جنگلی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار