کد خبر: ۳۰۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 02 October 2016
به گزارش تابناک یزد،یزدی‌ها به عنوان شهروندان دارالعباده و حسینیه ایران، امسال آماده‌تر از قبل برای حضور در پیاده‌روی اربعین پای کارند و تمام قد در خدمت عزاداران حسینی از میزبانی تا عزاداری خواهند بود.

جلسه ستاد اربعین استان یزد به ریاست استاندار و با حضور معاون وی و اعضای این ستاد در سالن شهید حمیدیا تشکیل جلسه داد تا اعضا هر کدام سهم خود را در خدمتگزاری به زوار امام حسین (ع) و ائمه مدفون در کشور عراق تشریح کنند.

مدیرکل حج و زیارت استان یزد در این جلسه از ثبت نام ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از استان یزد تا این لحظه برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین خبر داد و گفت: پیش‌بینی می شود این آمار بعد از پایان دهه اول محرم به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

علی اصغر شریفی با بیان اینکه امسال سردفتر کنسولگری در یزد مستقر نشده است، بیان کرد: قرار است ویزای زائران یزدی از طریق اصفهان صادر شود که این امر با توجه به جمعیت بالای اصفهان و تعداد زوار آن نگرانی هایی را برای ما به دنبال داشته است.

نگران واگذاری فرآیند صدور ویزای زائران یزدی به اصفهان هستیم

وی افزود: سال گذشته این اقدام از یزد انجام شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما سال قبل که از طریق خوزستان انجام شد، به دلیل حجم بسیار بالای زائران، ۹۰ درصد زائران یزدی نتوانستند ویزا دریافت کنند که امیدواریم امسال تجربه دو سال پیش تکرار نشود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه بانک اطلاعاتی از آمار مسافران سال‌های گذشته وجود ندارد، اظهار داشت: به دلیل در دست نبودن اطلاعات کافی، امکان برنامه ریزی بی اشکال وجود ندارد و چون برآورد دقیقی از آمار مسافران نیست، ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم.

محسن صادقیان با اشاره به اینکه کرایه ها نیز مشخص نشده است، افزود: مشخص نبودن تعرفه مشکلاتی را هم برای رانندگان و هم برای مسافران به ویژه در مسیر بازگشت ایجاد می‌کند.

وی از حج و زیارت خواست برای ساماندهی حمل و نقل جاده ای زائران با انجمن های صنفی وارد قرارداد شوند تا در این زمینه مشکلی ایجاد نشود.

مشارکت شهرداری یزد در نظافت مسیر نجف تا کربلا

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه در جلسه ستاد مرکزی اربعین نظافت مسیر نجف تا کربلا به شهرداری‌های مراکز استانها سپرده شده است، اظهار داشت: البته سال گذشته این اقدام به طور کامل توسط شهرداری قم انجام شد اما از شهرداری یزد نیز ۱۰۰ نفر برای نظافت این مسیر شرکت کردند.

محمدرضا دشتی بیان کرد: امسال قرار است شهرداری‌های مراکز همه استان‌ها در این امر مشارکت کنند و شهرداری یزد نیز در این زمینه منتظر اعلام نظر استانداری و ستاد اربعین استان یزد است.

نماینده کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان یزد نیز در این نشست با اشاره به تشکیل زیرکمیته های مرتبط بیان کرد: تهدیداتی که در این سفر در طول مسیر در حوزه سلامت وجود دارد، مدنظر نظر قرار گرفته و امیدواریم با نظارت کامل بر تغذیه زائران و دیگر موارد امنیتی، شاهد بروز کمترین مشکلات باشیم.

استقرار دانشگاه علوم پزشکی یزد با 40 نیرو در مرز مهران

دهقان عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی یزد با ۴۰ نیرو و امکانات مورد نیاز در مرز مهران مستقر شده و آماده خدمت رسانی به زائران است.

وی ادامه داد: وظیفه رصد و پایش در طول این سفر باید توسط نیروهای پدافند غیرعامل به شکل جدی‌تری انجام شود.

رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی نیز در این جلسه از تلاش برای اسکان و تغذیه زائران خبر داد و گفت: با گروه‌های مختلف تفاهم‌نامه منعقد شده و تاکنون مقدمات پخت ۲۵ هزار غذا با همراهی بازاریان و مقادیر دیگری نیز توسط شهرستان‌های استان یزد فراهم شده است.

محمدرضا جعفری خرمی بیان کرد: مقدمات اسکان ۱۰ هزار نفر نیز فراهم شده و برای آشپزخانه و اسکان زائران نیز مکان‌یابی و عقد تفاهم صورت گرفته است.

وی در مورد اسکان و پذیرایی از زائران در کاظمین نیز بیان کرد: در صورتی که ستاد اربعین استان بتواند نظر تولیدکنندگان موکت و پتوی استان برای کمک به کمیته اسکان را جلب کند، در زمینه تامین غذا مشکل چندانی وجود ندارد.

لزوم رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان

نماینده نیروی انتظامی در ستاد اربعین استان یزد نیز بر لزوم رعایت قوانین توسط رانندگانی که زائران را از یزد به مرز و بالعکس اعزام می کنند، تاکید کرد و اظهار داشت: رانندگان با رعایت قوانین و در مسیرهای مشخص شده تردد کنند.

سیدرضا مکی بیان کرد: شرایط فنی اتوبوس نظیر لاستیک‌ها، ترمزها و در مجموع معاینه فنی اتوبوس همچنین صورتحساب طول مسیر و ... توسط راننده کنترل شود.

وی افزود: این آمادگی از ناحیه نیروی انتظامی وجود دارد تا با همکاری مردم هم امنیت و نظم زائرسراها و هم مسئولیت کنترل ترافیک را در روزهای پایانی ماه صفر انجام دهد.

مسئول روادید دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به حذف استان یزد از در زمینه صدور ویزا گفت: چون یزد حذف شده بود دلیلی برای تشکیل کمیته صدور روادید نبود و تاکنون نیز در این زمینه جلسه ای برگزار نشده و هماهنگی صورت نگرفته است.

روستایی اظهار امیدواری کرد: در جلسات ستاد اربعین بتوانیم موافقت را برای استقرار دفتر صدور روادید در استان یزد جلب کنیم.

امنیت برای زائران در مسیرهای تردد برقرار است

نماینده اداره اطلاعات استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اقبال عمومی به پیاده روی اربعین وجود دارد و این پیاده روی یک مانور عظیم و از مولفه های تامین امنیت ملی است، اظهار داشت: دشمنان از هر ترفندی برای بی اثر کردن این مانور تلاش می کنند بنابراین باید هوشیار بود و نسبت به تحرکات نیروهای داعشی و تکفیری دقت نظر کافی داشت که از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در استان یزد نیز وظایفی که بر عهده اداره اطلاعات گذاشته شده به درستی در حال انجام است و تامین امنیت زائران به عنوان یک اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده ولی قیه در حج و زیارت استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه آموزش‌ها و تذکرات لازم از مبادی مختلف از جمله ائمه جمعه و جماعات و ... به زائران داده شده است، اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهم، توجه به نماز اول وقت است به نحوی که گزارش‌های سال قبل نشان می‌دهد در برخی مسیرها کمتر به نماز اول وقت توجه شده است.

لزوم توجه جدی به زمان اقامه نماز در مسیرهای پیاده‌روی

حجت الاسلام میررحیمی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد تقبل کرده که بروشورهایی در اختیار زائران قرار دهد تا در هنگام نماز دقت بیشتری به ادای این فریضه در اول وقت و هنگام اذان داشته باشند.

وی عنوان کرد: مرجعیت عراق نیز بر این نکته تاکید دارند که در برنامه پیاده روی اربعین این موضوع را مدنظر قرار دهیم که در هر حال متولی برنامه های این ایام کشور عراق است و مردم ایران این موضوع را به رسمیت بشناسند و آن را مدنظر قرار دهند که این امر نیز باید در آموزش‌ها گنجانده شود.

میررحیمی با اشاره به شعار امسال بیان کرد: امیدواریم بتوانیم شعار امسال اربعین را با همراهی و همدلی به منصه ظهور برسانیم.

معاون هلال احمر نیز در این نشست اظهار داشت: آمبولانس‌های هلال احمر و اورژانس مجوز حرکت به استان‌های مرزی و همجوار را نیاز دارند و با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر مجوز درمان ندارد، لازم است بسیج جامعه پزشکی از ۱۰ تا پایان ماه صفر در پایگاه‌های هلال احمر مستقر شود.

نیاز به مترجم زبان‌های اردو و عربی برای مواقع ضروری

بحرینی بیان کرد: در صورت امکان از سپاه الغدیر استان یزد نیز درخواست تجهیز آمبولانس‌ها و کمک‌رسانی آنها را در مواقع اضطراری را داریم.

وی با اشاره به تصادف سال گذشته پاکستانی‌ها در مسیر سفر به کربلا در یزد، گفت: نبود مترجم مشکلات بسیاری برای این زائران و امدادگران ایجاد کرد که امیدواریم این مسئله امسال مدنظر قرار گیرد.

بحرینی همچنین خواستار مشخص شدن یک فرمانده واحد برای نیروهای امداد و نجات به دلیل تعدد نیروها و مراکز خدمات رسان از جمله اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و ... شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار