نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: با حجم پذیرشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد در سال‌های آینده در کشور با بحرانی به نام بیکاری متخصصان روبه‌رو هستیم که پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون نفر متخصص در رشته‌های مختلف وجود داشته باشند که شغلی برای آنها تعریف نشده باشد.
کد خبر: ۳۰۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 09 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، سید حسن حسینی در نشست خبری همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که در ساختمان پژوهش اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این همایش در طول 2 روز در تازیخ هفدهم و هجدهم مهر ماه برگزار شده که دوره چهارم آن بوده و تصمیم بر برگزاری آن در مشهد مقدس گرفته شده است.

وی در ارتباط با اهداف برگزاری این همایش، بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که هم اکنون وجود دارد  این است که ارتباط دانشگاه و صنعت با استفاده از روش‌های علمی و کاربردی انجام نشده و مشاهده می‌شود فارغ‌التحصیلان حتی زمانیکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند نیز در جایگاه‌های خود قرار نگرفته و باید گفت با حجم پذیرشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد در سال‌های آینده در کشور با بحرانی به نام بیکاری متخصصان روبه‌رو هستیم که پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون نفر متخصص در رشته‌های مختلف وجود داشته باشند که شغلی برای آنها تعریف نشده باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهمی که در حوزه اشتغال با آن روبه‌رو هستیم این است که تعداد زیادی ار افراد جامعه تحصیلات آکادمیک دارند و این در حالی است که کارگر ماهر و تکنیسین بسیار کم باشد.

حسینی با اشاره به الزام ایجاد ارتباط اصولی و صحیح بین بخش صنعت و دانشگاه، بیان کرد: باید نیازهای صنعت در قالب پایان نامه‌های دانشگاهی مورد تحقیق و بررسی در دانشگاه‌ها قرار گرفته و 2 طرف از تجارب یکدیگر در این زمینه استفاده داشته باشند.

وی اقتصاد نفتی را بدترین آفت برای اقتصاد و علت اصلی روی نیاوردن به تولید دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما توریست و تولید جایگاهی نداشته و این در حالی است که اقتصاد دنیا بر مبانی این نوع از صنایع که به نوعی تولید مولد هستند پایه‌گذاری شده‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه به هیچ عنوان لزومی وجود ندارد که هر واحد تولیدی برای خود با هزینه بالا یک واحد تحقیق و توسعه راه‌اندازی کند، اظهار داشت: بهتر است به جای این مسئله سفارشات مورد نظر در حوزه تحقیقات به دانشگاه‌ها داده شود که برای این امور امکانات مناسب و تجهیزات به روز در اختیار دارند.

حسینی با اظهار ناراحتی از میزان پایین بودجه اختصاص پیدا کرده به تحقیقات در کشور و خراسان رضوی به تبع آن، بیان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها هم‌اکنون حتی برای اداره امور روزانه خود نیز دچار مضیقه مالی بوده و نمی‌توانند به موضوعات پرهزینه‌ای مانند پژوهش بپردازند اما می‌توان از فرهنگ وقف و روحیه خیرانه مردم برای این توسعه بخش تحقیقات استفاده کرد.

وی ادامه داد: اینکه مردم باید به سمت توسعه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی روی بیاروند یک الزام بوده و باید به صورت یک فرهنگ درآید بنابراین امید می‌رود افرادی که دارای تریبون هستند و می‌توانند پیام‌هایی را به مردم انتقال دهند از این ابزار برای ترغیب مردم برای نذورات برای تحقیقات صنعتی استفاده کرده و افراد را به این سمت سوق دهند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأکید براینکه ایجاد ارتباط واقعی و مؤثر بین دانشگاه و صنعت موضوعی زمانبر است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان توقع داشت که در حوزه‌ای که تا این حد دچار آسیب و مشکل است در مدت زمانی کوتاه رابطه‌ای کامل بین صنعت و دانشگاه به وجود بیاید.

منبع: تسنيم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار