کد خبر: ۳۰۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳ 10 October 2016


1- بموجب این قانون شرکت ملی پست جمهوری اسلامی بمنظور انجام امور ملی وحاکمیتی خدمات پستی تشکیل شده است.

2- تدوین راهبردها و سیاست های بهبود ارائه خدمات پایه پستی در سراسر کشور به این شرکت محول گردیده است .

3- ارائه خدمات نوین پستی با توجه به فضای کسب وکار و نیازهای پستی جامعه درحوزه اختیارات این شرکت می باشد .

4- عضویت در اتحادیه های منطقه ای و بین المللی ، حضور در مجامع بین المللی بعنوان نمایندة دولت جمهوری اسلامی ایران .

5- مدیریت تمبر بعنوان یکی از اوراق بهاء دار

6- مدیریت نشانی مکانهای کشور مبتنی برشناسه (کد) پستی ده رقمی ، ایجاد پایگاه نشانی استاندارد بر مبنای اطلاعات جغرافیائی (GNAF) و مدیریت بهره بهره برداری از اطلاعات شناسه پستی

7- انجام کلیه عملیات مربوط به مرسولات و محمولات پستی بین المللی

8- نظارت برتمامی فرآیند های خرید وفروش اینترنتی (تجارت الکترونیک) در سطوح داخلی و بین المللی

9- مطابق بند ج ماده 2 قانون اساسنامه کلیة کالاها ، اشیاء ، ابلاغیه ها و اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی که دارای نشانی فرستنده یا گیرنده باشند جزو مرسولات پستی محسوب می شوند که با این نگاه ساماندهی وضعیت موجود حمل ونقل کالا وارائه خدمات بویژه در حوزه نیابتی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

10- بموجب تبصره 2 بند ج ماده 2 قانون اساسنامه ، مرسولات و محمولات پستی مستثنی از قوانین و مقررات مرتبط با حمل بار و صدور بارنامه می باشند .

11- واگذاری کار صدور مجوز و نظارت بردفاتر پیشخوان به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی) .

تعریف از مفاهیم و اصطلاحات پستی بر اساس قانون اساسنامه جدید شرکت ملي پست ايران

1-بخش پست : "هر فعالیت و عملیات مرتبط با ارائه خدمات پستی در قالب این تعریف لحاظ می گردد و به عبارتی دیگر عنوان بخش پست شامل تمامی فعالیتهای مرتبط با انجام خدمات پستی می باشد. "

2-خدمات پستي : " هرگونه خدمات ارتباطي است که داراي حداقل يکي از فرآيندهاي قبول، پردازش، ارسال و توزيع و تحويل مرسوله پستی باشد. "

3-مرسوله پستي : " هر چیز قابل ارسال فیزیکی یا مجازی و اسناد و مدارک اعم ازنوشته های چاپی، دست نوشته های چاپی، دست نوشته یا الکترونیک، کالا، اشیاء و اوراق و حواله های مالی ، ابلاغیه، اطلاعیه های خدمات شهری از قبیل قبوض آب و فاضلاب، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار و عوارض شهرداری که دارای نشانی فرستنده یا گیرنده است. "

4- پست نامه : " به مرسولات پستي با اولويت و بدون اولويت، نامه ها، کارتهاي پستي، مطبوعات و بسته هاي کوچک، نوشته هاي ويژه روشندلان، کيسه هاي مخصوص حاوي روزنامه ها، نشريات دوره اي، کتب و اسناد چاپ شده مشابه، به نشاني يک گيرنده و يک مقصد واحد گفته مي شود. "

5- امانات پستي : " بسته های حاوی کالاو اشیاء تا وزن مصوب کمیسیون است که دارای نشانی فرستنده و گیرنده می باشد. "

6 خدمات پایه پستی :" پست نامه های بدون اولویت و امانات پستی تا وزن مصوب کمیسیون است که الزاماً باید به تمامی مردم در سراسر کشور با کیفیت مطلوب و تعرفه استطاعت پذیر،عرضه شود.

7- کارور ( اپراتور ) : " آن دسته از فعالان حقوقی دارای پروانه در ارائه خدمات پستی که همه یا بخشی از فرآیندهای پستی را رأساً و با استفاده از امکانات خود در نقاط کشور ارائه می کنند. "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار