نگاهی به خشکسالی
دیر دست به کار شدن،برای ما ایرانی ها تقریبا عادت شده است.زنگ خطر خشک سالی سالهاست که به صدا در آمده و ما تازه آستین همت را بالا زده ایم و مرتبا پروژه تعریف می کنیم.آبهای زیر زمینی فارس در 11 سال گذشته حدود 7 متر کاهش سطح داشته اند.
کد خبر: ۳۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 05 May 2015
تابناک فارس:

سالهاست که همه جا تبلیغات وسیعی در مورد خطرات کم آبی و وقوع خشکسالی صورت می پذیرد.اما شاید این تذکرات بیشتر در حد تبلیغ بوده و جنبه عملیاتی آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته.
در این سالها هرجور که خواستیم آب را مصرف کردیم.در گوشه و کنار شهرها و روستاها چاههای غیر مجاز زیادی در اثر نبود نظارت بوجود آمده اند.و بدون مشکل به حیات ناقص خود ادامه می دادند تا امروز.

امروز که دیگر کم آبی به مرحله بحران رسیده و از 11 سال پیش تا کنون،7 متر کاهش سطح برای آبهای زیر زمینی داشته ایم و مسئولان عزیز تازه به فکر رفع مشکل افتاده اند و پروژه های مختلفی را تعریف می کنند.اما ای کاش این پروژه ها همان 11 سال پیش انجام میشد،بجای امروز که به ما تلنگر میزند مبادا این پروژه ها نوش دارو بعد از مرگ سهراب باشد.
در همین راستا معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان فارس حسین صالح جهرمی با اشاره به افت سطح آب در دشت‌های این استان اظهار داشت: طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در حوزه معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران برای تعادل آبخوان‌ها یا سفره‌ها در میزان تغذیه و برداشت آب در قالب 15 پروژه تعریف شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمام چاه‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است، گفت: در این راستا همچنین طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی برای مدیریت مصرف منابع موجود انجام و فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی برای جلوگیری از تخلفات آبی همچون حفر چاه‌های جدید و تقلیل منصوبات نیز اجرا می‌شود.


اجرای این طرحها جای خرسندی دارد اما حال که دیگر آبی برای مصرف نمانده است،به فکر چاره افتاده ایم.

این اقدامات که در قالب پروژه های مختلف تعریف شده اند،باید حداقل 10 سال پیش به مرحله اجرا می رسید.اگر نظارت کافی و مداوم وجود داشت،شاهد تعداد کمتر چاه های غیر مجاز می بودیم.

صالح جهرمی با اشاره به پلمپ چاه‌های غیرمجاز که دارای احکام قضایی هستند، خاطرنشان کرد: در استان فارس حدود 70 هزار حلقه چاه پروانه‌دار و 20 هزار‌حلقه چاه غیرمجاز در حال بهره‌برداری است که در مجموع حدود 90 هزار حلقه چاه با برداشت بالغ بر هفت میلیارد مترمکعب آب در استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون تعداد 11 هزار حلقه چاه به کنتورهای حجمی هوشمند تجهیز و حدود یک‌هزارحلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده است بیان کرد: بارش‌های نامناسب در سال گذشته و استمرار خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر سبب خشکیدن کامل آبخوان و از بین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی شده است.



برچسب ها: خشکسالی ، کمبود بارش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار