معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل کوتاهی دولت های مختلف را موجب وضعیت بحرانی منابع آبی کشور عنوان کرد.
کد خبر: ۳۲۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 30 October 2016
به گزارش تابناک اردبیل، یوسف خدادادی در سمینار آموزشی مدیریت و کاهش خطرات سیلاب در اردبیل با بیان اینکه وظیفه حاکمیت حفاظت از منابع آب با برنامه ریزی، مدیریت و نظارت است گفت: مسوول و دولت خاصی مطرح نیست بلکه به واقع در همه دوره ها و دولت ها در این زمینه کوتاهی شده و اینک وضعیت منابع آب کشور بحرانی است.
 
وی افزود: اهمیت و حساسیت مورد نیاز و وظیفه های قانونی لازم در زمان خود صورت نگرفته درحالی که قانون به وزارت نیرو در زمینه مطالعه، تعیین حد بستر و برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی تکلیف قایل شده و امروز با مشکل جدی کاهش منابع آب های زیر زمینی روبرو هستیم و از سوی دیگر ساخت و سازها موجب بروز سیل های خطرآفرین شدند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل بیان کرد: شرکت های آب منطقه ای باید حد بستر و حریم رودخانه ها، برکه ها و سایر منابع آبی را با یک برنامه ریزی مشخص کرده و به اطلاع عموم برسانند و در مقابل به دلیل اهمیت موضوع هرگونه تجاوز و احداث اعیان بدون نیاز به حکم قضایی قلع و قمع شود.
 
او با بیان اینکه نیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت مجریان را در مورد چاه های غیرمجاز نیز برعهده دارد اضافه کرد: اگر مجموعه های ذی ربط مسوولیت های خود را با هماهنگی انجام می دادند، امروز با بسیاری از مخاطرات مواجه نبودیم اما طی سال ها از این ظرفیت قانونی در کشور استفاده نشده است.
 
خدادادی با تاکید بر وجود شرایطی مشابه برای زمین های کشاورزی و حریم راه ها گفت: جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی نیز وظیفه دارند با هرگونه تجاوزی بدون نیاز به تشکیل پرونده قضایی برخورد کرده و از محدوده های مورد نظر حفاظت کنند و در این راستا سال 1391 در استان اردبیل وظیفه های قانونی دستگاه های ذی ربط ابلاغ و نحوه اجرا پیگیری می شود.
 
وی افزود: به دلیل افزایش نیازها مسابقه سدسازی بین استان ها طی سال ها شکل گرفت و سایر وظیفه ها به فراموشی سپرده شد به طوری که هم اکنون 300 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد که موجب افت منابع آب زیر زمینی کشور شده که به سادگی قابل ترمیم نیست.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل با اشاره به وجود 15 پرونده در دستگاه قضایی ادامه داد: ضعف بزرگ کشور توجه نکردن دستگاه ها به وظیفه های پیشگیرانه است و اگر همه مجموعه ها به وظیفه های قانونی خود عمل کنند شاهد این میزان خسارت و پرونده در دستگاه قضا نخواهیم بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار