در نشست خبری ایرنا طرح شد،
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین از افزایش سه برابری واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان طی هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۳۲۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 07 November 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حمیدرضا خانپور روز دوشنبه در نشست خبری مربوط به فعالیت های انجام شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان که در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برگزار شد، افزود: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، 30 هکتار زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به سرمایه گذاران واگذار شده است.
وی با بیان اینکه این موضوع را به یقین باید از آثار برجام بدانیم، اظهارکرد: در دوره پسابرجام شاهد رونق سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید و صنعت استان بوده ایم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین با اشاره به علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در شهرک های صنعتی استان، گفت: به عنوان نمونه شاهد سرمایه گذاری 152 میلیون یورویی یک شرکت آلمانی در صنعت شیمیایی بخش شوینده ها در شهرک صنعتی لیا بوده ایم و به زودی نیز راه اندازی یک واحد تولید کننده فرآورده های لبنی را با مشارکت سرمایه گذاران فرانسوی به ارزش یک هزار و 200 میلیارد ریالی شاهد خواهیم بود.
این مسئول در ادامه با بیان دولت تدبیر و امید به طور جدی برای حل مشکلات بخش تولید و صنعت تلاش می کند، اضافه کرد: مشکلات بخش صنعت یک شبه به وجود نیامده اند که در همین مدت نیز انتظار حل آنها را داشته باشیم، اما با تلاش های بی وقفه دولت و استفاده از فضای پسابرجام به حل بسیاری از مشکلات این بخش امیدوار هستیم.
خانپور در ادامه با اشاره به وظایف شرکت شهرک های صنعتی، گفت: این شرکت دولتی به عنوان یکی از دستگاه های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت دو ماموریت مهم دارد که یکی از آن ها شهرک سازی شامل ایجاد زیرساخت هایی چون آسفالت معابر و خیابان کشی، جدول گذاری، احداث شبکه روشنایی و خط انتقال آب و گاز و دیگری حمایت از صنایع کوچک و متوسط در قالب واگذاری زمین آماده سازی شده و کمک برای دریافت تسهیلات مالی و خدمات فنی و مشاوره ای است.

** اختصاص 270 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت ها در شهرک های صنعتی قزوین
خانپور در ادامه از اختصاص 270 میلیارد ریال اعتبار برای تقویت و توسعه زیرساخت ها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و گفت: بیست میلیارد ریال از این اعتبار مربوط از محل بودجه استان و باقی نیز از محل درآمدهای شرکت شهرک های صنعتی تامین می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین همچنین گفت: در حال حاضر علاوه بر ساخت زیرساخت های شهرک صنعتی قزوین واقع در بخش کوهین، فاز توسعه شهرک های صنعتی کاسپین و لیا در حال اجرا است.


**انعقاد 25 قرارداد بین شرکت شهرک های صنعتی قزوین و سرمایه گذاران
وی از انعقاد 25 فقره قرارداد بین شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین و متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک ها طی هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: در این مدت همچنین به منظور احیای واحدهای تولیدی راکد، شاهد جابجایی و انتقال خط تولید در 10 کارخانه مستققر در شهرک های صنعتی استان بوده ایم.
وی یادآور شد: در هفت ماهه نخست امسال همچنین بهره برداری از 22 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین را داشتیم.

**پرداخت 740 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای راکد در شهرک های صنعتی استان قزوین
وی در ادامه از پرداخت 740 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای راکد تولیدی در شهرک های صنعتی استان قزوین خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات به هفت طرح در حال ساخت و 57 واحد تولیدی که به نقدینگی نیاز داشتند، اعطا شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یادآور شد: به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز کارخانه ها و در قالب طرح رونق مقرر شده است تا واحدهای تولیدی متقاضی در شهرک های استان 950 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

** 35 واحد تعطیل شده در شهرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
خانپور ادامه داد: با حمایت های دولت و اعطای تسهیلات بانکی در قالب طرح رونق تولید، 35 واحد تعطیل شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بازگشته اند.
وی با اشاره به تعطیلی 232 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده در سالهای قبل، گفت: با بررسی های به عمل آمده، مشخص شده 104 واحد از این دسته از کارخانه ها می توانند با دریافت نقدینگی در قالب تسهیلات بانکی به چرخه تولید بازگردند.
خانپور اضافه کرد: 78 واحد تولیدی تعطیل شده نیز باید نوع تولید خود را تغییر بدهند تا دوباره احیا شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: از بین واحدهای تعطیل شده، صاحبان 23 واحد نیز برای احیای کارخانه خود تمایلی ندارند که در تلاش هستیم تا این واحدها به سرمایه گذاران جدید واگذار تا آنها نیز فعال شوند.

** احداث چهار تصفیه خانه و ساخت شهرک فناوری از مصوبه های سفر رئیس جمهوری
وی در ادامه به مصوبه های سفر رئیس جمهوری به قزوین در حوزه شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: برای اجرای این مصوبه ها تفاهم نامه ای بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور و استانداری منعقد شد.
خانپور اضافه کرد: اختصاص آب به میزان 150 لیتر بر ثانیه به شهرک های صنعتی استان که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده از جمله این مصوبه ها است که می تواند مشکل آب مورد نیاز واحدهای تولیدی را حل کند.
وی اظهارکرد: احداث تقاطع غیرهمسطح در آزاد راه قزوین- کرج در ورودی شهرک کاسپین، احداث چهار تصفیه خانه در شهرک های صنعتی کاسپین، لیا، خرمدشت و آراسنج و راه اندازی شهرک فناوری از دیگر مصوبه های سفر رئیس جمهوری به قزوین بود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: برای احداث شهرک فناوری در شهر قزوین که اجرای آن نیازمند 80 میلیارد ریال اعتبار می باشد، واگذاری 5 هکتار زمین مصوب شده است.
وی اظهار کرد: در شهرک فناوری صنعتی به انتقال فناوری در واحدهای تولیدی کمک می شود و به صاحبان و کارکنان شاغل در بخش تولید خدمات مشاوره ای و آموزشی مورد نیاز ارائه می شود.
خانپور با بیان اینکه تاکنون 10 شهرک فناوری با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف کشور راه اندازی شده است، اظهار امیدواری کرد در سال آینده کار احداث شهرک فناوری صنعتی استان قزوین آغاز شود.

** درب باز شهرک های صنعتی قزوین به روی سرمایه گذاران
وی با بیان اینکه درب شهرک های صنعتی قزوین به روی متقاضیان سرمایه گذاری باز است، به مشوق های در نظر گرفته شده از سوی دولت برای جذب سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: معافیت از پرداخت مالیات از 7 تا 13 سال در کنار تقسیط بلند مدت پرداخت هزینه دریافت زمین واگذاری شده از جمله این مشوق ها هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین افزود: تامین زیرساخت های مورد نیاز و ارائه آموزش های رایگان مهارتی به نیروی کار واحدهای تولیدی از دیگر مزایای و مشوق های درنظر گرفته شده برای جذب سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی است.

** ضرورت همکاری بیشتر دستگاه های خدمات رسان و بانک ها با بخش صنعت
وی در ادامه از ضرورت همکاری بیشتر دستگاه های خدمات رسان (آب، برق و گاز) و بانک ها با بخش صنعت سخن گفت و اظهارکرد: عزم دولت و نظام مبتنی بر تقویت بخش تولید است که موجب بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور می شود، بنابراین باید دستگاه های خدمات رسان و بانک ها نیز مشارکت و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
خانپور با بیان اینکه براساس قانون رفع موانع تولید، دستگاه های خدمات رسان باید خدمات خود را تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی ببرند، اظهارکرد: با این وجود شاهدیم برخی دستگاه های خدمات رسان نسبت به این موضوع بی توجه هستند و برای ارائه خدمات خود مبالغ هنگفت و غیرمعقولی را از واحدها مطالبه می کنند.
وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا هزینه های تولید را کاهش دهیم تا سرمایه گذاران برای فعالیت در این عرصه جذب شوند، بنابراین مطالبه رقم های هنگفت و نامعقول برای ارائه خدمت می تواند آنها را از فعالیت در این حوزه منصرف کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: برخی بانک ها نیز از دستور العمل های بانک مرکزی پیروی نمی کنند و برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی که به سرمایه در گردش نیاز دارند خواهان ارائه ضمانت ها و وثایق خارج از دستورالعمل ها هستند که این موضوع صنعتگران را با مشکل روبرو ساخته است.
وی در پایان اظهار کرد: البته همکاری بیشتر بانک های استان با بخش صنعت به ویژه واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی مطلوب است و امیدواریم مشکلات مربوط به برخی بانک ها نیز با تصمیم ها و توصیه های مدیران ارشد استانی به زودی حل شود.
استان قزوین دارای 14 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.
730 واحد بهره بردار با 21 هزار و 830 اشتغال در شهرک ها و نواحی صنعتی فعال استان قزوین مستقر هستند.
497 طرح تولیدی نیز در شهرک ها و نواحی صنعتی فعال استان قزوین در حال اجرا می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار