با اینکه مسكن مهر به عنوان طرحي براي خانه‌دارشدن اقشار متوسط و پايين جامعه اجرا شد اما در کنار تمام مزیت‌هایش، برای اقشار ضعیف، مهری نداشت؛ نه تنها آرزوی خانه‌دار شدن مستاجرها برآورده نشد بلکه مالکان همچنان باید بار مشکلات را بر دوش بکشند.
کد خبر: ۳۲۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 10 November 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از سبلانه، در ادامه "مزخرف" خواندن مسکن مهر از سوی وزیر مسکن و شهرسازی و فرافکنی های مکرر ناشی از ضعف محسوس دولت در مدیریت مسکن مهر در مناطق مختلف کشور، مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت که مسکن مهر در اردبیل با همه مشکلاتی که دارد باید بسته شود و به اتمام برسد.

با اینکه مسكن مهر به عنوان طرحي براي خانه‌دارشدن اقشار متوسط و پايين جامعه اجرا شد اما در کنار تمام مزیت‌هایش، برای اقشار ضعیف، مهری نداشت؛ نه تنها آرزوی خانه‌دار شدن مستاجرها برآورده نشد بلکه مالکان همچنان باید بار مشکلات را بر دوش بکشند.
مشکلات مسکن مهری‌های استان اردبیل در حالی پايانی ندارد که پیمانکاران می‌گویند مسکن مهر هیچ مشکلی ندارد و همه مصالح به کار رفته از قبیل پکیج، درب ‌و پنجره، لوله‌های آب‌وفاضلاب و رادیاتورها استاندارد و با تایید کارشناسان نصب شده است.اما این اظهارات برای مالکان مساکن مهر، نمک روی زخم است و هر روز باید به خاطر نشتی لوله آب پکیج، دست به کار شوند و خانه تکانی کنند.
طرحی که قرار بود آلام درد خانه به دوشان شود حالا شده قوز بالا قوز؛ به گونه ای که در این تنگنای اقتصادی، ساکنان مسکن مهر شهرک اندیشه اردبیل که اکثر از اقشار ضعیف هستند مجبورند 700 هزار تومان برای خرید پمپ تقویت فشار آب بپردازند تا آب به طبقه دوم و چهارم مجتمع برسد!
یکی از مالکان مسکن مهر در شهرک نیایش اردبیل، می‌گوید: فشار آب در مجتمع‌های مسکن مهر این شهرک به حدی ضعیف است که باید شب شود و ما زندگی کنیم!
این شهروند اردبیلی می‌گوید: اکثر مسکن‌های مهر شهرک نیایش اردبیل به دلیل نبود امکانات خالی از سکنه است و هنوز هم نخاله‌ها و ضایعات مصالح ساختمانی سد راه مردم و ماشین‌ها است.
کیفیت تنها مشکل مسکن مهری ها نیست، تعداد مدارس متناسب با جمعيت در شهرک های مسکن مهر، كلانتري، ايستگاه آتش نشاني و مركز درماني، سرويس‌های حمل و نقل ، وضعیت نامناسب خیابان‌ها، آسفالت معابر خاكی، معماری نامناسب و مشکلات فنی در برخی ساختمان‌های مسکن مهر، از جمله مشکلاتی است که مالکان مساکن مهر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با وجود همه کمبودها در شهرک های مسکن مهر افتتاح شده استان اردبیل، قرار است پرونده مسکن مهر این استان با اتمام هزار و 170 واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری، آن هم با تمام مشکلاتش بسته شود؛ مشکلات عدیده ی که خود مسئولان نیز بر آن اذعان دارند.
استاندار اردبیل میگوید حجم زیادی از مشکلات مربوط به مسکن مهر ناشی از این است که متولیان امر وقت، به موضوع فقط با هدف تامین سرپناه برای افراد نیازمند نگریسته‎اند و توجهی به چگونگی برخورداری خریداران این واحدهای مسکونی از امکانات رفاهی مانند آب، برق، گذرگاههای مناسب، فضای سبز، مدرسه، تلفن، مرکز انتظامی و از این قبیل نداشته اند.
مجید خدابخش اذعان دارد براساس برآوردها، برای ساخت 45 باب مدرسه و نیز کلانتری در مسکن مهر اردبیل، نمین، خلخال، کوثر، مشگین شهر و پارس‌آباد دست کم 620 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که انتظار می رود در اسرع وقت این مبلغ تامین شود.
اما صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگوی تلفنی با خبرنگار سبلانه، درباره بسته شدن پرونده مسکن مهراستان اردبیل، تا پایان امسال، گفت: پیشرفت فیزیکی و وضعیت زیرساخت مسکن مهر استان اردبیل، نسبت به سایر استان های کشور مناسب است.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در خصوص مشکل افت فشار آب مسکن مهر به ویژه در شهرک نیایش اردبیل گفت: چنین گزارشی تا کنون دریافت نکرده ام و این مشکل را به آب و فاضلاب گزارش خواهم کرد.
با این اوصاف این سوال مطرح می شود آیا پرونده بسته شدن مسکن مهر دراستان اردبیل آن هم در مدت چهار ماه زمستانی و البته با وجود تمام مشکلات زیر ساختی، مختومه می شود یا این تصمیم دولت تقلای انتخاباتی است؟
به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا مصوبات نشست شورای مسکن استان اردبیل (شامگاه سه شنبه 18 آبان سال 95) که مسئولان ذی ربط هر کدام قولی داده اند عملی می‌شود؟
شرح قول‌های مسئولان اردبیل:
جواد زنجانی فرماندار اردبیل برای تامین امکانات و نیازهای رفاهی شهروندان ساکن در مسکن مهر به خصوص مراکز آموزشی و بهداشتی و معابر مناسب قول همکاری داد.
حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل نیز اعلام کرده شهرداری اردبیل آماده است تا به منظور رفاه حال شهروندان ساکن مساکن مهر هر آنچه امکانات و اختیارات قانونی اش اجازه می دهد انجام دهد.
طبق اعلام مدیر زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اردبیل نیز این اداره کل زمین و مبلغ 35 میلیارد ریال نیز برای ساخت واحدهای آموزشی در مسکن مهر اردبیل پرداخت کرده است.
علی علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل قول داده است این شرکت هرآنچه در توان داشته برای تامین برق مورد نیاز این واحدهای مسکونی انجام داده و تاکنون بیش از 500 میلیارد ریال هزینه کرده است.
نماینده شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل نیز در این نشست برای احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب مسکن مهر منطقه پیله سحران زمین دارای معارض را واگذار کرده اند که علیرغم به کارگیری پیمانکار برای احداث این ایستگاه با مشکل مواجه شده ایم؛ در نشست شورای تامین استان اردبیل قرار بر این شد تا برای رفع مشکل معارض این زمین مکاتبه های لازم انجام پذیرد اما تاکنون بعضی مشکل های ناشی از این موضوع همچنان باقیست؛ پارسال قرار بود مبلغ 76 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های نیمه تمام مربوط به مساکن مهر مانند ایستگاه پمپاژ ، پکیج و خط انتقال پرداخت شود که تاکنون مبلغ 21 میلیارد ریال از این میزان پرداخت شده است.

طبق آمارها، از کل واحدهای مسکن مهر استان اردبیل، 2 هزار و 78 واحد مسکن مهر باقی مانده، که با اتمام هزار و 170 واحد تا پایان سال جاری، پرونده مسکن مهر استان اردبیل بسته خواهد شد و 908 واحد مسکن مهر عارضه دار نیز پس از تعیین تکلیف به بهره برداری خواهد رسید.
حال باید منتظر ماند و دید که این دستور استاندار تا چه حد امکان تحقق خواهد داشت و دولت چگونه ضعف خود در اتمام رساندن مسکن مهر را در ماههای انتهایی دوره 4 ساله خود برطرف می سازد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار