سؤال این است که آیا دریافت‌کنندگان نشانه استاندارد ملی که با اخذ آن نشان داده‌اند که هم از لحاظ ملی و هم از لحاظ اخلاقی دل در گرو مردم دارند، تا چه حد به مزیت‌های اقتصادی دست یافته‌اند؟
کد خبر: ۳۲۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 13 November 2016
به گزارش تابناک قم، یکی از دل‌مشغولی‌های جدی حوزه اقتصادی کشور، توجه به استفاده از کالاهای بومی و اقتصاد ملی است. از فواید فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای داخلی سخن بسیار گفته‌اند و بسیار هم می‌شود به آن پرداخت. اما فارغ از این مسائل مردم باید یک تکیه‌گاه و اطمینانی به ارزش و اعتبار کالا داشته باشند.

این تکیه‌گاه و محل اعتبار، چیزی جز نشانه استاندارد ملی نمی‌تواند باشد و نباید هم باشد. 

سؤال این است که آیا دریافت‌کنندگان نشانه استاندارد ملی که با اخذ آن نشان داده‌اند که هم از لحاظ ملی و هم از لحاظ اخلاقی دل در گرو مردم دارند، تا چه حد به مزیت‌های اقتصادی دست یافته‌اند؟ سؤالی که پاسخگوی آن عده‌ای از بهترین تولیدکنندگان استان قم با کیفی‌ترین محصولات دارای استاندارد ملی هستند.

مدیر یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی با بیان این‌که باید به ارزش‌های استاندارد کالا توجه ویژه شود، گفت: به دلیل ورود کالاهای متنوع که بیشتر بی‌کیفیت هستند، ارزش کالاهای بومی با مهر استاندارد ملی از بین رفته است.
 
مهر استاندارد، ابزار صدور کالای ایرانی

«ابوالفضل نیکوبیان» با اشاره این‌که استاندارد موجب اطمینان بیشتر مشتری به کالا و محصولات شرکت‌های تولیدی می‌شود، اضافه کرد: ایجاد نظم و کنترل مناسب بر تولید محصولات در نهایت سبب رشد کمی و کیفی محصولات تولیدی می‌شود.

مدیر این واحد تولیدی نمونه استاندارد ملی با تأکید بر این‌که دولت باید از ورود محصولات بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کند، گفت: نباید ورود کالاهای قاچاق به معنای بسته شدن راه خروج کالاهای ایرانی از کشور باشد.

وی با طرح این موضوع که نمی‌توان از ورود کالاهای خارجی به طور کامل جلوگیری کرد، اظهار کرد: در صورت اجازه ورود محصولات مشابه، سعی در واردات محصولات با کیفیت کنید تا تولیدکنندگان واقعی از طریق رقابت با بزرگان این صنعت نسبت به به‌روزرسانی تولیدهای خود و جهانی کردن آن‌ها اقدام کنند.

«سیدمحسن مصطفوی‌صرمی»، مدیر یکی دیگر از واحدهای نمونه استاندارد در تولید انواع لوله‌های کاروگیت پلی‌اتیلن، معتقد است استاندارد سبب ارتقای سطح کیفیت محصولات و به‌روزرسانی تکنولوژی و دانش ساخت می‌شود.

وی استاندارد را نشان‌دهنده یک مسیر و راه دانست و اظهار کرد: استاندارد می‌تواند موجب انطباق تولید با دانش و تکنولوژی روز دنیا شود.

این تولیدکننده نمونه استان قم با ابراز خرسندی از این‌که کالاهای مشابه خارجی توان رقابت با محصولاتش را ندارد، تأکید کرد: مسئولان نگذارند با تغییر ذائقه مصرف ارزش و اعتبار استاندارد ملی ایران از سکه بیفتد.

«احمد آخوندی‌ها»، مدیر پرورش و کشتار صنعتی طیور، نیز اطمینان دادن به مشتری را یکی از مهم‌ترین اصول مشتری‌مداری دانست و گفت: استاندارد ملی می‌تواند قوت قلب مردم و مایه اعتبار کالای ایرانی باشد.

وی با اعلام این‌که توانسته با رعایت و محوریت دادن به ذبح اسلامی نخستین مجتمع تولید طیور باشد که در کشور موفق به اخذ گواهی‌نامه استاندارد حلال از سازمان استاندارد کشور شده است، افزود: این مسأله برای شهری مانند قم که الگو و طراح احکام شرع اسلام است یک امر مهم و حیاتی است. 

مدیر این واحد تولیدی نمونه استاندارد ملی با اشاره به اینکه باید ارتباط همه‌جانبه و فعالی میان فقه تجاری و کالای استاندارد و باکیفیت اسلامی‌ایرانی طراحی شود، گفت: لازم است فقها و علمای اسلامی با نخبگان صنعت و تجارت در ایجاد و تولید محصولات استاندارد و حلال همکاری کنند.

کمبود اطلاعات از یک کالای استاندارد

مدیر و تولیدکننده یکی از واحدهای تولیدی نمک تصفیه‌شده دریافت استاندارد و توجه مردم به نشانه استاندارد ملی در انواع نمک را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: فرهنگ‌سازی مصرف نمک بهداشتی و استاندارد یکی از ضرورت‌های غذایی در سفره مردم است.

«سعید کریمی» با اشاره به نشانه‌های نمک یددار مطلوب اظهار کرد: داشتن نشان استاندارد معتبر از سازمان ملی استاندارد و سیب سلامت و پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت و ظاهری کامل یک‌دست به شکل کروی یا مکعبی را از مهم‌ترین نشانه‌های نمک مطلوب عنوان کرد.

وی اضافه کرد: نمک سفید و بی‌بو عاری از مواد خارجی، انحلال کامل در آب و باقی نگذاشتن مواد نامحلول در کف ظرف هم از دیگر ویژگی‌های نمک مطلوب است.

وی با انتقاد از مسئولان مرتبط استانی درباره نبود نظارت کافی بر تولید نمک‌های استاندارد و باکیفیت گفت: بسیاری از مردم قم اشراف کاملی به مصرف نمک یددار ندارند و اکنون شهروندان قمی با کمک ید مواجه‌اند و کم‌کاری تیروئید در استان قم شایع است.

«جعفر کریمی‌پور»، تولیدکننده لوازم بهداشتی و سلولزی، ثبت نشانه ملی در مواد بهداشتی و غذایی را بسیار مهم و تعیین‌کننده ارزیابی کرد و افزود: با توجه به فرهنگ عمومی جامعه نشان استاندارد به معنای سلامت کالا و محصول برای استفاده و بیانگر سطح قابل قبولی از کیفیت است.

این تولیدکننده انواع پوشک‌های بهداشتی یکی از دغدغه‌های خود را ورود لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق در کشور اظهار کرد و افزود: راه مقابله افزایش کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیری در موضوع‌های کیفیت کالا و خدمات و کاهش قیمت تمام‌‌شده محصول است.

«نادر سلیمانی»، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا، نیز یکی از معضلات کشور را بی‌توجهی و نبود باورمندی به استفاده از کالاهای ملی و بومی دانست و گفت: نخستین و مهم‌ترین مزیت‌های استاندارد را یکپارچگی و هماهنگی واحدهای درون‌سازمانی اعم از واحدهای ستادی و تولیدی است.

وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین مزیت استاندارد ملی اطمینان و رضایت مصرف‌کننده از محصول شرکت و تولید داخل است، ادامه داد: محصولات کم‌کیفیت و حتی قاچاق مشابه خارجی توان رقابت را فقط به بهانه ارزانی از ما گرفته‌اند.

سلیمانی با بیان این‌که این شرکت تولیدی با هزاران امید برای ایجاد اشتغال و بهبود تولید کیفیت فولاد در کشور در استان قم شکل گرفت، افزود: چرا باید شرکت فولاد غرب با وجود تولید بهترین ورقه‌های فولادی نتواند در بازار مصرف جای مطلوب و مطمئنی داشته باشد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار