معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: 228 هزار شرکت تعاونی در کشور تاسیس شده که بیش از 70 درصد آنها شرکت خانوادگی است.
کد خبر: ۳۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ 16 November 2016

سیدابوالفضل رضوی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک کمیته راهبری و کار گروه توسعه روستایی و عشایری استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به عقبه تبریز که یک شهر عالم، پرورش دهنده انسان‌های بزرگ و شهری که غیرممکن‌ها در آن ممکن می‌شود باید پیشرو در مسائل اقتصاد مقاومتی باشد و البته چنین نیز است.

وی در ادامه با گلایه از افرادی که معتقد هستند فعالیت شرکت‌های مشارکتی در روستاهای آذربایجان شرقی امکان پذیر نیست، گفت: انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در سایه مشارکت بوده است و اگر حضور مردمی و مشارکت آنها نبود نه انقلاب پیروز می‌شد و نه می‌توانست تا امروز ادامه یابد.

رضوی به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن دوران تمام کشورها علیه ایران متحد شده بودند تا انقلاب ایران را به نابودی بکشانند ولی با فرماندهی کل قوا توانستیم صدام را شکست دهیم و با حضور مردم که راه خدا را پیش گرفتند در مقابل سران انحصار طلب، خودخواه و ... ایستادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته شهرداری تبریز، میزان حاشیه نشینی در تبریز بالای 35 درصد است، گفت: حاشیه نشینی جز ضرر و هزینه برای کشور چیز دیگری نداشته و براساس سیاست‌ها و برنامه غلط و غیر علمی بسته شده ایجاد شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بزرگ‌گرایی، مرکزگرایی، شهرگرایی، خرد ستیزی، کوچک‌ستیزی از عوامل حاشیه‌نشینی هستند، افزود: توسعه روستاها و مناطق عشایری سود و منفعت برای کشور را حاصل می‌کنند و باور نبرد در جنگ اقتصادی جهاد اقتصادی است و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید فراوان دارند.

وی با استناد به فرموده مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان مبنی بر اینکه جهاد اقتصادی یکی از برترین معروف اقتصادی و عدم فعالیت اقتصادی منکر اقتصادی است، گفت: باور به جنگ اقتصادی، مقدمه ورود به اقتصاد مقاومتی و واجب است و باور به راه اقتصاد مقاومتی، واجب برای فعال شدن اقتصاد مقاومتی است.

رضوی به پنج محور راهبری برای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: عدالت نیازی، دانش بنیانی، درون زایی، برون گرایی و مردم محوری پنج محور اصلی برای اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با اشاره به اینکه سهام دولت چه نقشی در تراز کشور و اقتصاد دولتی کشور داشته، گفت: اصلا نقشی نداشته و این اصلا معنای مردم محوری نیست و حتی می‌توان را با مردم بازی کردن در مساله اقتصادی بیان کرد.

این مسؤول کشوری با تأکید بر اینکه برخی عقیده دارند نمی‌توانند در شرکت‌های مشارکتی فعالیت کنند، گفت: قرار نیست فقط یک راه برای آنها باشد و از روی اجبار راهی را برگزینند بلکه می‌توانند از چهار راه حلی که جلوی آنها گذاشته شده است استفاده کنند ولی نه اینکه یک راه انتخاب شود ولی روش راه دیگر را در پیش گیرند.

وی در تشریح راه‌حل‌های موجود برای شرکت‌های مشارکتی ابراز کرد: 228 هزار شرکت تعاونی در کشور وجود دارد ولی به علت اینکه بالای 70 درصد آنها شرکت خانوادگی هستند از این رو فعال نیستند و اگر این تعداد شرکت فعال بودند الان یک میلیون و چهارصد هزار شغل تحویل جامعه داده بودیم ولی به علت خانوادگی بودن شرکت‌ها، ناظری بر هزینه کرد آنها وجود ندارد.

رضوی با بیان اینکه یک میلیون و 50 هزار تحصیل کرده روستایی و دانشجو وجود دارد، تصریح کرد: راه حل پیش‌بینی شده برای ترغیب این افراد به شرکت‌های مشارکتی امتیازات وام کم بهره با کارمزد سه درصد است و همچنین می‌توانند برای وثیقه از کارت یارانه خود استفاده کنند که این برای شهرنشین‌ها امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: برای آنها که فعالیت مشارکتی نمی‌خواهند وام تک رقمی می‌هند و با کارمزد 8 درصد انجام می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به خراسان رضوی اشاره و تشریح کرد: در استان خراسان رضوی هر فرماندار تا امروز دو شرکت مشارکتی در روستاهای بالای 200 خانوار تشکیل داده است و باید استان آذربایجان ‌شرقی نیز در این امر تلاش کند تا آخر پاییز در هر روستای بالای صد خانوار یک شرکت تشکیل دهند.

وی با تأکید بر اینکه اگر به چنین باوری نرسیم نشان از عدم باور به اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید زمان جنگ را در نظر بگیریم که زنان حتی گوشواره‌های خود را برای کمک می‌دادند و همه دست به دست هم داده بودند تا اقتصاد کشور دچار رکود نشود.

رضوی به نقش موثر بخشداران و فرمانداران در تشکیل شرکت‌های مشارکتی اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل چنین شرکت‌هایی با اراده فرمانداران و بخشداران صورت می‌گیرد و باید اعتماد سازی در میان مردم ایجاد شود و این اعتماد سازی حرف مشترک فرماندار، بخشدار و ... است که نشان دهد پول مردم به هدر نخواهد رفت.

وی دومین قدم را تعریف پروژه و نقشه راه مناسب دانست و اضافه کرد: سومین قدم تعیین نرخ سود و زیان است و همچنین تعیین افراد مدیر برای مدیریت این شرکت‌ها حداقل تا زمان راه‌اندازی شرکت است.

مسؤول دولتی کشور به ایجاد بازارهای صنایع دستی و فروشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: با ایجاد چنین مراکزی می‌توان سهامدار اصلی را خود مردم قرار داد و با عرضه وام کم بهره این شرکت‌ها را هدایت کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تسهیلات در نظر گرفته شده روستاهای مرزی که نگهبانان این مرز و بوم هستند اشاره کرد و افزود: برای آنها کارمزد صفر درصد در نظر گرفته شده است که در طرح‌های مشارکتی بین 6 ماه تا دوسال مشارکت در ساخت خواهیم داشت و برای سه سال تا 5 سال بازپرداخت در نظر گرفته شده است.

رضوی به تخصیص بودجه‌ یک و نیم میلیارد دلاری با کارمزد 4 درصد با تلاش دولت تدبیر و امید برای اشتغال روستائیان اشاره و تصریح کرد: طبق تاکیدات ریاست جمهوری برای مقابله با حاشیه‌نشینی اعتباری برای اولین بار برای روستائیان و اشتغال آنها پرداخته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های مشارکتی در اولویت دولت قرار دارد، ابراز کرد: هر کسی طرح و پروژه آماده داشته باشد مورد قبول خواهد بود و صندوق کارآفرینی امید تا سقف 100 میلیون تومان برای پروژه‌های کوچک اعمال خواهد شد./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار