عضو هيات علمي دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت:جاذبه های ژئواکوتوریستی منطقه شکار ممنوع بزمان می تواند سیستان و بلوچستان را به قطب گردشگری تبدیل کند.
کد خبر: ۳۳۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 19 November 2016

دکتر نوری افزود: استان سیستان و بلوچستان اگرچه دارای اقلیم خشک و کم آبی است ولی به دلیل گستردگی و کوهستانی بودن توانسته است میکرواکوسیستم های بسیار جذاب و قابل توجهی را درخود جای دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: این پتانسیل‌های بالا توانسته است برتنوع زیست گاهی، تنوع جالب گونه ای را نیز داشته باشد که از آن جمله می توان به تنوع بیش از 1200 گونه گیاهی و بیش از 250 گونه پرنده مهاجر و آبزی و بومی منطقه اشاره كرد.

نوری با اشاره به منطقه بزمان به عنوان نگین تنوع اقلیمی و اکوتوریستی در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: این خطه از کشور با داشتن گونه‌های مختلف جانوری و توریستی نیازمند توجه بیشتر برنامه‌ریزان و مسئولان به جهت شناساندن این پتانسیل‌ها به علاقمندان محیط زیست و گردشگران است.

به گفته وی وجود کوه آتشفشانی بزمان (خضرزند) غار کرمانچی، چشمه آب گرم مکسان و قلعه اسپیدز را می‌توان به عنوان نمونه از موارد گردشگری بزمان نام برد.

وی افزود: غار کرمانچی دارای جذابیت‌های منحصر به فردی است، این غار در ارتفاعات غرب بزمان و در محور دره آهو و یک کیلومتری روستای کرمانچی با موقعیت مناسب جغرافیایی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این غار به صورت زیر زمینی، باشیب تند و طول 100 متر شکل یافته است.

وی تاکید کرد: کف این غار سنگی و ماسه‌ای از نوع دگرگونی و بدنه آن نیز از سنگ‌های دگرگونی با بافت‌های غالب کوارتز و آهک است.

نوری اظهار کرد: منطقه شکار ممنوع بزمان با دارا بودن زیست‌گاه‌ها و آب و هوای متنوع از نظر پوشش گیاهی و جانوری از تنوع گونه‌ای بالایی برخوردار است به طوری که طبق مطالعات انجام گرفته یک سوم از انواع گونه‌های حیات وحش ایران در این منطقه زیست می‌کنند و همچنین میزبان تعداد زیادی از گونه‌ها در معرض تهدید می‌باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار