جدای از مسأله سختی کار و نادیده گرفتن سیل مشکلات جسمی و روحی که به خاطر سختی کار متوجه این کارگران است تأمین معیشت کار را سخت‌تر کرده و گویی هنوز اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد.
کد خبر: ۳۳۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 22 November 2016
به گزارش تابناک قم، داستان ادامه‌دار طلب کارگران معدن منگنز و نارچ به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه، مسأله  تلخ جامعه کارگری استان قم در سال جاری باشد.

موضوعی که کارگران از عمق بیش از 300 متری زمین به گوش می‌رسد. اگرچه هر از گاهی مسئولان استان گریزی به این موضوع می‌زنند ولی این گریز آنی آن‌قدر اثرگذار نیست که گره از کار این کارگران باز کند.

روزنامه همشهری چندین بار پیگیر مطالبه‌های این کارگران بود؛ اما تنها اثرش واریز 2 یا 3 ماه از معوقه‌های این کارگران بود که حالا در تماس‌های کارگران متوجه شدیم 6 ماه معوقه کارگران به 4 ماه تقلیل یافته است؛ یعنی حالا باید بگوییم «کارگران بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه 4 ماه است حقوق نگرفته‌اند.»

جدای از مسأله سختی کار و نادیده گرفتن سیل مشکلات جسمی و روحی که به خاطر سختی کار متوجه این کارگران است تأمین معیشت کار را سخت‌تر کرده و گویی هنوز اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد.

پرداخت  حقوق کارگران

اگرچه برخی در پاسخ به این‌که چرا حقوق کارگران این معدن پرداخت نمی‌شود از مشکلات اقتصادی در سطح کلان کشور دم زدند و گفتند کارخانه خریدار محصولات معدن منگنز پول نمی‌دهد.

اما شاید شنیدن این جمله عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران ایران خالی از لطف نباشد که گفته است حقوق کارگران معدن منگنز 5 درصد هزینه تولید. شاید این جواب همان سؤال بی‌جوابی باشد که بارها در ذهن ایجاد می‌شد. این حرف آب پاکی را روی دست مسئولان استان می‌ریزد؛ این‌که همه اراده استان باید برای تحقق 5 درصد هزینه تولید معدن منگنز باشد تا حق کارگران پرداخت شود.

عضو هیأت ‌امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور عمده دلیل آسیب به کارگران در مجموعه‌های دولتی و شبه‌دولتی را وجود پیمانکاران که بیشتر در حکم دلال هستند می‌داند و می‌گوید: در مجموعه پتروشیمی تبریز کار تعمیر و نگهداری کارخانه را از پیمانکار که در واقع دلالی بیش نبود گرفتند و به تعاونی‌های کارگری دادند و نتیجه به‌دست‌آمده این شد که کارگران پس از سال‌ها به حقوق 3 برابری دست یافتند؛ علاوه بر این‌که انگیزه آن‌ها برای کار افزایش یافت.

تعاونی کارگری جایگزین پیمانکاران

به عقیده «اکبر شوکت» باید تعاونی‌های کارگری جایگزین پیمانکاران بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی شود و این اقدام را می‌توان از معادن، کارخانه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و صنایع وابسته به دولت و شبه‌دولتی و هر جا که انجام امور به پیمانکاران واگذار می‌شود اجرا کرد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری قم ادامه می‌دهد: سپردن کارها به تعاونی‌های کارگری علاوه بر افزایش چند برابری میزان حقوق کارگران این مجموعه‌ها بازدهی کاری و انگیزه کارگران هم به‌طور محسوسی افزایش می‌یابد چراکه کار را از خود می‌دانند و دلسوزانه‌تر و با امید بیشتر فعالیت می‌کنند.

به گفته وی با کوتاه شدن دست پیمانکاران از مجموعه‌های کارگری فعالیت تعاونی‌ها نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت که متعاقب آن این تعاونی‌ها زندگی و معیشت بیش از 30 درصد کارگران کشور را نجات می‌دهد. 

با وجود راهکارهای مختلف اعم از پرعیارسازی منگنز تا پیشنهاد لغو پروانه فعالیت معدن پیش روی مسئولان استان برای کمک به حل مشکل کارگران بود؛ اما پیشنهاد واگذاری فعالیت‌های کارگری این معدن به تعاونی‌های کارگری را می‌توان منطقی‌ترین پیشنهاد دانست که گزینه‌های روی میز را برای مسئولان افزایش می‌دهد تا به انتخاب سریع‌تری در این مسأله دست پیدا کنند.

احقاق حقوق کارگران معدن منگنز ونارچ آزمونی برای مسئولان استان است، آزمونی که قبولی در آن امید را در دل جامعه کم‌توقع کارگری زنده می‌کند و مهر تأییدی بر کارنامه خدمت‌گزاری مسئولان است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار