تابناک تهران - هر روز از گوشه و کنار شایعاتی درباره تغییرات در دولت به گوش می‌رسد و وزارت کشور در صدر همه این شایعات است. روزی که روحانی درحال تشکیل دولت و رایزنی با مجلس برای رای اعتماد بود گروهی از تفاوتهای فراوان در اعضای دولت و بعد استانداران می‌گفتند. اکنون این اختلاف نظرها کمی علنی تر شده تا اینکه در روزهای گذشته مشاور فرهنگی رییس جمهور سخن از شروع تغییرات در دولت به میان آورد. حتی شنیده‌ها حاکی از ان است که دو وزیر دولت قرار است جای خود را به دیگری دهند. جایگزین آنها هم قرار است از درون وزارت صنعت و اولین استاندار دولت یازدهم باشد. دو فردی که هم سابقه صنعتی دارند و هم سابقه ورزشی.
کد خبر: ۳۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 11 May 2015
دولت یازدهم هنوز دو ساله نشده است اما زمزمه‌های ایجاد تغییر در کابینه به گوش می‌رسد. اظهارات اخیر رییس جمهور در سفر به شیراز مبنی بر اینکه اگر لازم باشد کابینه را تغییر می‌دهد و آنچه که حسام الدین آشنا در گفت‌و‌گویی در خصوص تغییر احتمالی در سطح استانداران گفت، روشن می‌کند که دولت انجام این تغییرات را به عنوان یک گزینه در نظر دارد اما اینکه نسبت به آن اقدام کند یا خیر؟ چه زمانی را برای این تغییرات انتخاب کند و یا اینکه دست به تغییرات در چه سطوحی بزند هنوز محل سوال است. 

هر روز از گوشه و کنار شایعاتی درباره تغییرات در دولت به گوش می‌رسد و وزارت کشور در صدر همه این شایعات است. روزی که روحانی درحال تشکیل دولت و رایزنی با مجلس برای رای اعتماد بود گروهی از تفاوتهای فراوان در اعضای دولت و بعد استانداران می‌گفتند. 

اکنون این اختلاف نظرها کمی علنی تر شده و منتقدین مسایلی چون تغییر نکردن فرمانداران و یا معاونین استانداران و حضور بدنه دولت قبل در بین این دولت و دیده شدن رگه‌هایی از تصمصات دولت قبل در این دولت را مطرح می‌کنند.

هر روز هم از گوشه‌ای خبری درباره رفتارهای مسئولین دولتی به گوش می‌رسد از حور معاون یک استاندار در میتینگ رییس جمهور سابق تا عدم کنترل یک استاندار بر روی استانش و لغو سخنرانیهای افراد سرشناس کشور از جمله یادگار امام و... بازار شایعات را داغ‌تر می‌کند. هر چه هم به انتخابات مجلس نزدیک‌تر شویم این موضوعات بیشتر به چشم خواهند آمد.

حتی شنیده‌ها حاکی از ان است که دو وزیر دولت قرار است جای خود را به دیگری دهند. جایگزین آنها هم قرار است از درون وزارت صنعت و  اولین استاندار دولت یازدهم باشد. دو فردی که هم سابقه صنعتی دارند و هم سابقه ورزشی. 

در بین استانداران هم با توجه به سفرهای استانی انجام شده و وقایع سیاسی کشور شنیده‌ها حاکی از تغییر 3 استاندار دارد. از همه مهمتر ناکامی این دولت در بحث اطلاع‌رسانی و ارتباطات عمومی ظاهرا دولت را بر این داشته تا تغییراتی در این حوزه نیز داشته باشد.

هرچند رحمانی فضلی همواره از تسلط و هماهنگی خود با رییس جمهور در این حوزه خبر می‌دهد اما شواهد نشان داده در بسیاری از موارد اختلاف نظرهایی وجود دارد و به همین دلیل فرایند انتخاب افرادی چون معاون سیاسی وزیر و یا بعضی استانداران طولانی شد. وی در اخرین موضع گیری خود صبح امروز در بین استانداران کشور درباره اظهارات مشاور رئیس‌جمهور در مورد تغییر استانداران، گفته است: آشنا نظر شخصی خود را درباره تغییر استانداران گفته است، متولی این کار، بنده و شخص رئیس‌جمهور هستند که متناسب با شاخص‌ها کار تغییرات را انجام می‌دهیم.

البته این موضع گیری وزیر ممکن است در وهله اول نوعه تقابل با موضع گیری آشنا باشد اما تغییرات را تکذیب نکرده چرا که گفته است تولی این کار، بنده و شخص رئیس‌جمهور هستند که متناسب با شاخص‌ها کار تغییرات را انجام می‌دهیم

به اعتقاد برخی از کار‌شناسان صحیح نیست که روحانی تغییرات در وزرا را با مجلس فعلی کلید بزند و عده ایی نیز به ضرورت این اقدام تاکید می‌کنند. گروهی از کار‌شناسان نیز با تاکید بر درپیش بودن انتخابات مجلس بازنگری در سطح استانداران را ضروری می‌دانند. اگرچه رییس جمهور در شیراز گفته بود که اگر نیاز باشد کابینه را تغییر می‌دهد اما هنوز خبر جدی در این خصوص اعلام نشده است. 

این درحالی است که بسیاری از کار‌شناسان مسایل سیاسی از انجام این تغییرات استقبال کرده و آن را اقدام موثری در بهبود وجه دولت نزد افکار عمومی می‌دانند. 

آیت الله محسن غرویان، کار‌شناس مسایل سیاسی در گفت‌و‌گو با تابناک در این خصوص گفت: ضروریست که دولت دائما کابینه خود را رصد کرده و با در نظر گرفتن عملکرد افراد، اظهارات صاحب نظران، واکنش‌های مردم و... در صورت نیاز دست به تغییر و اصلاح بزند. 

وی با تاکید که اینجابه جایی‌ها در همه دنیا و همه دولت‌ها بسیار طبیعی و ضروریست گفت: اگر نیاز باشد که دولت برای تسریع در فعالیت‌های خود و دستیابی به نتایج بهتر تغییراتی اعمال کند حتما باید این کار با مشورت انجام شود. 

غرویان در پاسخ به این سوال که آیا تغییر دادن استانداران در مدت زمانی باقی مانده تا انتخابات مجلس می‌توان مفید باشد یا خیر؟ گفت: توقع مردم این است که استاندارانی در قدرت باشند که از حق الناس مورد نظر رهبری حفاظت کنند. از آنجایی که استانداران بیش از همه در اعمال نفوذ در انتخابات و بیرون آوردن آرا نقش دارند لذا ضروریست که در این مورد خیلی دقت شود. 

وی افزود: دولت باید با‌‌ همان مشی اعتدالی در مواردی که نیاز به تغییر است دست به اصلاح بزند. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تغییر دادن وزرا در زمانی که هنوز مجلس اصولگرای نهم در قدرت است، چه آثاری خواهد داشت؟ گفت: در این خصوص نیز تحلیل‌های مختلفی وجود دارد. عده معتقد هستند که این اقدام ضرر دارد و عدی نگاه دیگری دارند. به اعتقاد من گاهی ضرر متوقف ماندن و دست به تغییر نزدن بیشتر است. اگر دولت و رییس جمهور بر اساس ارزیابی‌های خود به این جمع بندی برسد که در بخشی نیاز به تغییر است باید حتما اقدام شود. 

ناصر ایمانی، کار‌شناس مسایل سیاسی نیز اعتقاد دارد که انجام تغییرات در بخش‌های مختلف کابینه و دولت ضروری است. وی در این خصوص به تابناک گفت: انجام تغییرات به طور کلی و در همه بخش‌های از جمه وزرا، معاونین، استانداران و... ضروریست و نشان دهنده اقتدار دولت خواهد بود. در شرایطی که مردم هنوز دولت گذشته و تغیرات افراطی در اعضای کابینه را به یاد دارند بهتر است که دولت فعلی دچار تفریط نشده و تغییرات لازم را لحاظ کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر استانداران در فرصت باقی مانده تا انتخابات مجلس، می‌تواند ثمر بخش باشد یاخیر، گفت: حتما، ما در آستانه انتخابات نیستیم و حدود هشت ماه زمان باقی است که برای انجام هر تغییری کافی به نظر می‌رسد. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه دولت برای حفظ پویایی و تحرک خود نیاز دادر که با توجه به شرایط زمان، کارکرد مدیران و... عملکرد خود را ارزیابی کند، گفت: انجام این ارزیابی و انجام تغییرات چهره خوبی از دولت برای مردم به نمایش می‌گذارد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار