مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان:
امیر کرمی گفت: با توجه به نمونه گیری های عمل آمده از نانوایی های سطح استان که از ابتدای سال انجام شده 34درصد بیش از حد استاندارد جوش شیرین مصرف می کنند.
کد خبر: ۳۴۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ 21 December 2016

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، امیر کرمی در نشست خبری، افزود: از ابتدای امسال تاکنون یازده هزار و 979 مورد پایش در زمینه بهداشت محیط، بهداشت فردی، بهداشت ابزار و کیفیت نان از سطح نانوایی‌های استان انجام شده است که در 335 مورد نیز نمونه برداری هم انجام شده که در 21 درصد نمونه‌ها مصرف نمک بالا و در 34 درصد نمونه‌ها مصرف جوش شیرین را شاهد بودیم.

وی خاطر نشان کرد:که طی این پایش و در این مدت به 217 نانوایی اخطار داده شده، 167 نانوایی تعطیل و سهمیه آرد 92 نانوایی نیز قطع شده است زمانیکه نانوایی تعطیل و یا سهمیه‌اش قطع می شود علاوه بر جریمه باید تعهد نیز بدهد و اگر نانوایی سه بار تعطیل شود لغو پروانه خواهد شد.

مدیرگروه بهداشت محیط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت:طی آزمایشات بعمل آمده از نانوایی ها یک موردمصرف "جوهر قند" در نان داشتیم که به منظور سفیدکنندگی استفاده شده  جوهر قند را ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا است  جوش شیرین نیز خطری که ایجاد می‌کند ایجاد عوارض گوارشی در بلندمدت است،واین در حالیست که مردم بیشتر از جوش شیرین می‌ترسند تا جوهر قند. ممکن است در قنادی‌ها نیز استفاده شود که تشخیص آن بر عهده معاونت غذا و دارو است و مجازات سنگینی هم برای استفاده از این ماده در نظر گرفته شده است.

به گفته وی:، در بازدیدها موارد و آیتم‌های مختلفی مورد ارزیابی وبررسی قرار میگیرد که PH نان یکی از این مردهاست که بالا بودن آن بیانگر مصرف جوش شیرین بوده و میزان مناسب PH باید بین 4.6 تا 5.6 باشد. ومصرف نمک بسته‌بندی که فله‌ای نباشد را نیز از دیگر مواردی دیگریست که نانوایی‌ها باید به آن توجه نمایند.

مدیرگروه بهداشت محیط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برنامه‌های برای ارتقا بخشیدن به کیفیت نان در خبازی‌ها فراهم شدهاز جمله نصب پوستر آموزشی برای مردم و همچنین آموزش خبازان در نانوایی ها می باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: درست ترین شیوه صحیح شست و شوی سبزیجات این روش است که چند مرحله دارد، ابتدا گل و لای سبزی باید با شست و شو در آب ساده جدا شود، سپس سبزی در پنج لیتر آب و چند قطره مایع ظرفشویی قرار دهیدتا میکروب‌های آن لیز بخورند و جدا شوند، سپس شست و شو با آب دوباره تکرار شود و بعد سبزی در محلول ماده "پرکلرین" با پنج لیتر آب قرار گیرد تا گندزایی انجام شود و در نهایت آبکشی تکرار شود،در شرایطی که پرکلرین نباشد می‌توان از ماده حاوی کلر دیگری مانند نمک هم استفاده کرد، اما گندزدایی آن بسیار ضعیف است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار