عضو هیئت علمی دانشگاه مجتمع عالی تربت جام گفت: این شهرستان بزرگترین تولید کننده خربزه در استان و کشور است که با فرهنگ این منطقه اجین گردیده به همین منظور مرکز مطالعات کابردی خربزه در این مجتمع علمی ایجاد می شود.
کد خبر: ۳۴۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 24 December 2016
به گزارش تابناک رضوی، حسین نستری نصرآبادی در نخستین همایش علمی، کاربردی و تخصصی «توسعه پایدار» در این حوزه افزود: با توجه به این که کشت خربزه در حال حاضر با مشکلات کمبود آب و آلودگی زیست محیطی مواجه شده است همچنان دارای جایگاه قوی در ایران و جهان است.
 
مرکز مطالعات کاربردی خربزه تاسیس می‌شود 
 
وی ادامه داد: در مقالات علمی مبدا پیدایش خربزه را آفریقا و کشورهای دیگر را به عنوان مکان های ثانویه می دانند و معتقدند که این محصول از طریق ایران به اروپا معرفی شده است.
 
افزایش تنوع ژنتیکی خربزه از ۱۱ توده بومی به ۳۰ توده در سطح کشور  
 
نستری نصرآبادی با اشاره به اهداف تأسیس مرکز مطالعات کاربردی خربزه تصریح کرد: مرکز مطالعات کاربردی خربزه با اهداف انجام تحقیقات برای رفع نیازهای حفظ ذخایر ژنیتکی ارقام و توده های بومی، مدیریت حفظ منابع آب و بررسی مسائل مشکلات کشت خربزه تأسیس می کند تا محصول راهبردی منطقه به جهان شود.
 
وی خاطر نشان کرد: تنوع ژنتیکی خربزه از ۱۱ توده بومی در سطح کشور در حال حاضر به ۳۰ توده رسیده است و باید برای حفظ این تنوع های محصول برنامه ریزی کنیم.
 
در پایان عضو هیئت علمی دانشگاه مجتمع عالی تربت جام گفت: در مرکز مطالعات راهبردی دنبال ایجاد بانک ژن هستیم و مباحث فیزیولوژیک، مطالعات بین الملل و بخش فناوری های نوین پیگیری می شود و می خواهیم با افزایش برنامه های کاربردی پژوهشکده خربزه را داشته باشیم.
 
گفتنی است؛ نخستین همایش کاربردی، علمی، تخصصی توسعه پایدار در حوزه کشاورزی با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان به همت مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام در محل سال اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار