وی تأسیس دانشکده دندانپزشکی در شهر یاسوج را از اقدامات خوب صورت گرقته دانست و با اشاره به مشکلات این دانشکده، عنوان کرد: ساختار فیزیکی این دانشکده جزء اولویت‌های ما خواهد بود و همچنین جذب نیروهای تخصصی دندانپزشکی و تبدیل وضعیت آنها به صورت هیئت عملی‌های رسمی و پیمانی از دیگر برنامه‌های پیش رو است.
کد خبر: ۳۵۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 09 January 2017
دکتر اورنگ ایلامی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و بهبود استانداردهای کیفی حوزه درمان را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود در این دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش سلام دنا، دکتر اورنگ ایلامی در برنامه پیک سلامت این هفته، افزود: در سال های اخیر همت دولت بر بهبود وضعیت سلامت مردم متمرکز شده بود و در این راستا، تلاش های زیادی انجام شد که اثرات خوبی را در سلامت مردم داشته است.

افزایش سهم هزینه سلامت از تولید ناخالص داخلی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های اخیر افزایش سهم هزینه سلامت از تولید ناخالص داخلی از ۶٫۴ به ۷٫۵ درصد بود که نشانگر آمار مطلوبی است.

کاهش پرداخت هزینه ها از جیب مردم

دکتر ایلامی برخورداری حدود ۱۱ میلیون نفر از مردم کشور از بیمه سلامت همگانی را دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت عنوان و بیان کرد: کاهش پرداخت هزینه ها از جیب مردم اقدام خوب دیگر در طرح تحول نظام سلامت بود که در بحث خدمات بستری در روستاها ۳٫۵ درصد و در مراکز شهری حدود ۶٫۵ درصد و به طور میانگین ۵٫۸ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حاشیه نشینی یکی از بخش‎‎های مغفول در نظام سلامت بود، عنوان کرد: بسیاری از مردم در مناطق حاشیه نشین از خدمات بهداشتی و درمانی محروم بودند که دولت در سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول نظام سلامت، توانست حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم حاشیه نشین را تحت پوشش پایگاه‌های بهداشتی و مراکز سلامت قرار دهد.

حفاظت مالی از مردم در طرح تحول

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با افزایش سهم هزینه سلامت از تولید ناخالص داخلی، حدود ۸۰ درصد از این اعتبار صرف حفاظت مالی از مردم و توسعه زیرساخت‌ها شد که در پی آن شاهد افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و بخش‌های درمانی دولتی بودیم.

انجام ۲۰ هزار زایمان رایگان در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد

دکتر ایلامی کاهش درصد سزارین و تشویق به زایمان طبیعی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در طرح تحول نظام سلامت دنبال می‌شد و افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، حدود ۲۰ هزار زایمان رایگان در بیمارستان‌های استان انجام شد و سرازینِ بار اول از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد کاهش یافت.

وی به بهبود شاخص تعیین تکلیف زیر ۶ ساعت بیماران اورژانس اشاره داشت و عنوان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان، این شاخص از ۵۰ درصد به ۸۵ درصد رسید که رقم مطلوبی است.

کاهش اعزام بیماران به خارج از استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد کاهش اعزام بیماران به خارج از استان را از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت عنوان و بیان کرد: حدود ۷۰ درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص استان در قالب برنامه ماندگاری تمام وقت هستند که متعاقب آن اعزام به خارج از استان از ۱۱٫۵ در هر یک هزار بیمار به ۶٫۵ در هر یک هزار بیمار کاهش یافت.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

دکتر ایلامی در ادامه به اولویت‌های کاری خود در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و تصریح کرد: یکی از معضلاتی که از دیرباز با آن مواجه بودیم، ضعف در زیرساخت‌های درمانی، کمبود و یا فرسوده بودن فضاهای درمانی استان بود که بر این اساس، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از جمله بیمارستان‌های جدیدالتأسیس استان و پروژه‌هایی مانند سلف سرویس، و کتابخانه دانشکده پزشکی یکی از مهم‌ترین اولویت‎های ما در دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

توسعه آموزشی تحصیلات تکمیلی

وی توسعه آموزشی تحصیلات تکمیلی را از دیگر برنامه‌های پیش رو عنوان و بیان کرد: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام و توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا شروع شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم‌اکنون ما در چهار رشته تخصصی داخلی، اطفال، جراحی عمومی و زنان دستیار تخصصی داریم، عنوان کرد: در رشته‌های متعددی هم کارشناسی ارشد داریم و توسعه رشته‌های دکترای تخصصی در سایر رشته‌ها مثل بیهوشی و روانپزشکی هم در دست اقدام است.

ثبت نام بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در پرونده الکترونیک سلامت (سامانه سیب)

دکتر ایلامی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های در حال اجرا در حوزه بهداشتی تشکیل و راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت (سامانه سیب) است، گفت: تاکنون حدود ۶۲۱ هزار نفر از مردم استان معادل ۸۷ درصد در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۲۳۶ هزار نفر خدمات دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۱۲ هزار مورد خدمت به این افراد ارائه شده، ادامه داد: در شهرهای کوچک اطلاعات کامل شده، اما در شهرهای بزرگ استان نیاز است مردم به پایگاه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند.

بهبود استانداردهای کیفی حوزه درمان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بهبود استانداردهای کیفی حوزه درمان را از دیگر اولویت‌های کاری خود عنوان و ابراز کرد: حوزه درمان استان از نظر کمیت تعداد متخصصین بهبود یافته و هم اکنون باید دنبال کیفی سازی و بهبود استانداردها باشیم و در این راستا بتوانیم از رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی موجود در استان با تأمین امکانات و تجهیزات موردنیاز حداکثر بهره را ببریم.

دکتر ایلامی از ساماندهی کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی استان خبر داد و تصریح کرد: در مرکز استان کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ۵ طبقه یاسوج جزء پروژه‌هایی است که در مراحل پایانی قرار داشته و با متمرکز شدن همه کلینیک‌ها، کیفیت خدمات و دسترسی مردم به صورت قابل توجهی بهبود می‌یابد.

وی تأسیس دانشکده دندانپزشکی در شهر یاسوج را از اقدامات خوب صورت گرقته دانست و با اشاره به مشکلات این دانشکده، عنوان کرد: ساختار فیزیکی این دانشکده جزء اولویت‌های ما خواهد بود و همچنین جذب نیروهای تخصصی دندانپزشکی و تبدیل وضعیت آنها به صورت هیئت عملی‌های رسمی و پیمانی از دیگر برنامه‌های پیش رو است.

پیگیری اخذ مجوز رشته داروسازی در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در مجموعه این دانشگاه جای رشته داروسازی خالی است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم مجوز احداث دانشکده داروسازی را در دریافت کرده و درسال‌های آتی شاهد راه‌اندازی این رشته در دانشگاه علوم پزشکی استان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار