معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی از نهایی شدن فرآیند انتصابات در حوزه مدیریت سیاسی تا پایان خردادماه خبر داد و گفت: مدیران برای حضور در انتخابات از 28 خرداد تا سوم تیر ماه مهلت دارند تا از سمت خود استعفا دهند.
کد خبر: ۳۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷ 18 May 2015
محسن صادقی در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی مکمل مباحث مربوط به حوزه سیاسی و تامین امنیت عمومی و اجتماعی احزاب، سازمان‌های مردم نهاد و برگزاری انتخابات و مباحث مرتبط با پدافند غیرعامل و انتصابات در حوزه مدیریت‌های سیاسی و مباحث مربوط به حوزه قاچاق کالا و ارز و تقسیمات سیاسی و کمیسیون‌های کارگری فعالیت می‌کند.

*انتخابات مهم‌ترین نماد شکوه و اقتدار مردم سالاری دینی است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مهم‌ترین بحث امسال که به طور جدی در همه کشور به عنوان اولویت به آن نگاه می‌کند، بحث انتخابات است، انتخابات مهم‌ترین نماد شکوه و اقتدار مردم سالاری دینی است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم که از مشارکت گسترده و حماسه سیاسی مردم برخوردار است چهار رکن اساسی را برای انتخابات 94 به عنوان ارکان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری مورد توجه قرار دارد.

صادقی افزود: بحث رقابتی شدن انتخابات و الزامات این حوزه، تامین امنیت کامل که وزارت کشور و دولت بر آن تاکید دارند، ایجاد الزامات و مشارکت حداکثری، تامین سلامت انتخابات و صیانت از آرای عمومی به مصابه حق الناس و اجرای کامل قانون که در این راستا دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند.

*دولت اجرای قانون را در بحث انتخابات مبنا قرار می‌دهد

به گفته وی دولت اجرای قانون را در بحث انتخابات مبنا قرار می دهد و تلاش دارد تا این اطمینان را به عموم مردم بدهد که یک روند صحیح در قبل، بعد و حین انتخابات رعایت شود.

صادقی بیان کرد: مطابق همه انتخابات ها در بعد از پیروزی انقلاب به دنبال ایجاد یک حماسه سیاسی در اسفند 94 هستیم، در این راستا وزارت کشور و دولت حمایت سیاسی خود را از همه بازیگران و سلایق سیاسی نظام و مراکز فعال در انتخابات انجام داده و با محور قرار دادن اندیشه قانون گرایی هر سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا به رقابت های مبتنی بر قانون تاکید می‌کنند.

به گفته وی تمامی احزاب و تشکل‌ها باید در یک فضای سالم انتخاباتی کار کنند به همین علت ایجاد فضاهای سالم و بانشاط انتخابی در ردیف سایر اولویت های حوزه سیاسی امنیتی استانداری قرار دارد.

صادقی یادآور شد: با توجه به اینکه فضا در خراسان انتخاباتی شده و فعالیت های زودرس انتخاباتی را شاهد هستیم، پیشگیری از جرایم انتخاباتی با همکاری دستگاه های قضایی انجام می پذیرد و تلاش ما این است که در سطح استان مطابق با فرهنگ رضوی از سندسازی، تخریب و دروغ پرهیز شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تلاش ما این است که با رعایت اصل بی‌طرفی بتوانیم انتخابات کاملا پرشور رقابتی و با مشارکت حداکثری در این ارتباط 7 کمیته ذیل ستاد انتخاباتی شکل گرفته و در شهرستان های ستادی انتخاباتی بر رعایت فرمانداران شروع به کار کرده‌اند.

صادقی بیان کرد: برای نخستین‌بار همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری؛ انتخابات میان دوره‌ای شورای اسلامی را هم در این تاریخ برگزار می‌کنیم.

وی گفت: براساس آمارها در استان بیش از 4 میلیون نفر در خراسان رضوی واجد شرایط رای دادن هستند که نسبت به دوره قبل 16.3 درصد رشد شرایط واجدین را داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی سن رای دهندگان را 8 سال دانست و گفت: رای اولی‌های استان 268 هزار و 25 نفر هستند که از این میزان 137 هزار و 331 نفر پسر و 130 هزار و 884 نفر دختر هستند.

صادقی عنوان کرد: تعداد حوزه‌های اصلی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی 12 حوزه است که از 28 شهرستان سایر حوزه‌ها فرعی تلقی می‌شوند.

وی از پیش‌بینی و تدارک 4 هزار صندوق رای در استان خبر داد و افزود: 13 هزار نفر تامین امنیت را برعهده دارند و 60 هزار نفر عامل اجرایی انتخابات هستند.

*28 خرداد تا سوم تیرماه مهلت استعفای مدیران برای حضور در انتخابات

صادقی با اشاره به استعفای مدیرانی که تمایل دارند در انتخابات حضور داشته باشند، افزود: استعفای مدیرانی که تمایل دارند در انتخابات شرکت کنند از طریق رسانه های گروهی اطلاع رسانی می شود، بر این اساس نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری 6 ماه قبل از ثبت نام یعنی از تاریخ 28 خردادماه الی 3 تیرماه مهلت استعفا دارند.

وی عنوان کرد: ثبت نام از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از 29 دی ماه تا 2 بهمن ماه جاری و نامزدهای مجلس شورای اسلامی از 28 دی ماه تا 4 بهمن ماه جاری صورت می‌پذیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی تعداد نمایندگان استان برای مجلس خبرگان رهبری را 7 نماینده دانست و اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال دولت و ملت و همدلی و همزبانی نامگذاری شده و بر این مبنا عناصر رادیکال و افراطی و جریان‌های سیاسی که این همدلی را هدف گرفته‌اند دنبال توسعه اختلاف و افزایش شکاف و گسل سیاسی هستند و طبیعتا با این نگاه رهبری باید این عناصر به حاشیه رانده شوند، هرچند که نگاه دولت این نیست که چنین افرادی حذف شوند.

وی تاکید کرد: تکالیف دولت برای تحقق این شعار بحث ارتقای رضایتمندی شهروندی، سلامت اداری، حکمرانی شایسته بر مبنای قانون، ارتقای سطح رفاه، پیشگیری از فساد، رانت و تبعیض است و استنباط ما این است که در ارتباط با تشکل‌های سیاسی نقدهای منصفانه صورت بگیرد و از سیاه نمایی پرهیز شود.

*وجود 107 حزب دارای مجوز و در حال تأسیس در خراسان رضوی

وی در ارتباط با تعداد تشکل‌ها و احزاب سیاسی، بیان کرد: هم‌اکنون 107 حزب دارای مجوز و در حال تاسیس در استان خراسان رضوی وجود دارد که از این میزان 68 حزب و گروه با گرایش سیاسی، 29 حزب با گرایش اصلا طلبی و 10 حزب با گرایش معتدل و مستقل هستند.

صادقی گفت: تعداد تشکل‌هایی که دارای مجوز و در حال تاسیس هستند نیز 47 مورد بوده که این تعداد 23 تشکل اصلاح طلبی و 24 تشکل اصولگرا را شامل می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی یادآور شد: احزاب به دنبال کسب قدرت سیاسی از مجاری قانون هستند اما تشکل‌ها لزوما به دنبال قدرت سیاسی نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه آمار ازدواج و طلاق و آمار متوفیان خاطرنشان کرد: مطابق آمارهای مندرج، سال 93 در مقایسه با سال 92 ما با رشد 5.1 درصدی رشد جمعیت روبه‌رو بوده‌ایم که این آمار نشان می‌دهد این استان 6 دهم درصد بالاتر از نرخ کشوری دارای رشد جمعیت بوده است.

صادقی یادآور شد: آمار متوفیان استان طی سال 93 در مقایسه با سال گذشته حکایت‌گر افزایش امید به زندگی و بهبود شاخص‌های سلامت عمومی است.

به گفته وی طی سال گذشته 1.7 درصد از متوفیان مربوط به تصادفات بوده است.

وی یادآور شد: در حوزه ازدواج متاسفانه وضعیت این استان مطلوب نیست و 3 درصد از ازدواج های سال 93 نسبت به 92 کاهش داشته است.

*رشد فوق‌العاده خراسان رضوی در ایجاد سازمان‌های مردم نهاد

وی با ابراز تاسف از این مسئله که خراسان رضوی در بحث طلاق در رده بالای جدول قرار دارد، گفت: هم‌اکنون استان ما به لحاظ طلاق بعد از تهران قرار دارد، میانگین سن طلاق برای مردان 34 و برای خانم ها 29 سال است و معمولا اغلب این طلاق‌ها در 6 ماه نخست زندگی رخ داده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی در بحث سازمان‌های مردم نهاد رشد فوق‌العاده‌ای داشته به طوری که تا پایان سال 93 حدود 803 سازمان مردم نهاد در سطح استان و در حوزه‌های مختلف مجوز گرفتند که این میزان نسبت به سال 92 حدود 15 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در زمینه توزیع اعتبارات بیان کرد: مساحت این استان 7.3 از مساحت کل کشور را شامل می شود و 8 درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما به اندازه وزن و سهم خود اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کند، در این راستا تلاش داریم تا در طول یک سال مانده به برنامه پنجم و تدوین برنامه ششم سهم واقعی استان را در حوزه اعتبارات دریافت کنیم.

*چرخش قدرت در میان نخبگان سیاسی امری بدیهی و طبیعی است

وی در ارتباط با تغییر مدیران عنوان کرد: اساساً تغییر در مدیریت‌های آینده ضروری است و حق‌الناس ایجاب می‌کند که این تغییرات را بپذیریم، چراکه چرخش قدرت در میان نخبگان سیاسی امری بدیهی است.

صادقی اظهار کرد: هم‌اکنون از 28 شهرستان استان، فرمانداران 20 شهرستان تغییر پیدا کرده و میانگین تحصیلات آنان از فرمانداران قبلی بالاتر بوده و فوق لیسانس هستند.

به گفته وی از 38 معاون فرماندار 13 نفر تغییر پیدا کرده و مدارک فوق لیسانس دارند، از 70 بخشدار استان هم 24 بخشدار انتخاب شدند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی از نهایی شدن فرآیند انتصابات در حوزه مدیریت سیاسی تا پایان خردادماه خبر داد و افزود: رویکرد دولت عالمانه و حرفه‌ای است اما هر انتصابی به معنای چک سفید نیست و مدیران در صورتی که مرتکب تخلف شده و از خط مشی تعریف شده تخطی کنند، تغییر می‌یابند.

وی در پایان یادآور شد: تغییرات غیرحرفه‌ای که به منابع لطمه بزند در برنامه کاری دولت نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار