استان فارس به لحاظ قلیمی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک واقع شده است و برنامه‌ریزی‌های کشاورزی در این استان براساس اقلیم نبوده ‌و در حال حاضر با بهره‌برداری بیش از حد از خاک و فرسایش خاک روبه‌رو هستیم.
کد خبر: ۳۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ 19 May 2015

محمد‌مهدی قاسمی در نخستین جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان فارس تامین می‌شود اظهار داشت: این استان در زمینه کشاورزی با چالش‌های مختلف مثل کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه استان فارس به لحاظ قلیمی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک واقع شده است، افزود: برنامه‌ریزی‌های کشاورزی در این استان براساس اقلیم نبوده ‌و در حال حاضر با بهره‌برداری بیش از حد از خاک و فرسایش خاک روبه‌رو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یکی از چالش‌های کشاورزی استان را عدم استفاده از فناوری‌ اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: بحث آب مهم‌ترین چالش استان است و سرانه آب این استان یک سوم سرانه جهان است.

وی کاهش روند بارندگی و افت‌آب‌های زیرزمینی را از دیگر چالش‌های پیش ‌روی کشاورزی دانست و گفت: 80 درصد آب استان فارس از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود که متاسفانه در برخی جاهای استان سطح آب‌های زیرزمینی تا 40 متر افت کرده است.

قاسمی با اشاره به اینکه توسعه حفر چاه‌ها سبب کاهش حجم آب‌خوان‌ها شده است بیان کرد: در بحث ساماندهی چاه‌های غیرمجاز در سال گذشته یک هزار حلقه چاه غیرمجاز پلمپ شده است.

وی با اشاره به وجود حدود 25 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فارس عنوان کرد: ما معتقدیم که اگر این چاه‌ها وجود نداشتند استان فارس با بحران آب روبه‌رو نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به ارائه 60 طرح تحول‌زا در زمینه کشاورزی گفت: برای اجرای این طرح‌ها 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی آموزش و ترویج و توانمندسازی بهره‌برداران در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است افزود: استان فارس در سال گذشته بالاترین میزان آموزش بهره‌برداران را در کشور داشته است.

قاسمی با اشاره به اینکه ایجاد مزارع و روستاهای الگویی در دستور کار جهاد کشاورزی استان فارس است خاطرنشان کرد: ساماندهی مجتمع‌های گلخانه‌ای از مهم‌ترین راهکارها برای رفع چالش‌های کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس سال گذشته بالاترین سطح اجرای آبیاری تحت فشار را در کشور داشته است بیان کرد: تا الان 65 میلیارد تومان دیون آبیاری تحت فشار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای طرح آبیاری تحت فشار امسال 240 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به افزایش 15 درصدی سطح بیمه محصولات کشاورزی در استان فارس افزود: سال گذشته برای نخستین‌بار 6 گروه‌ گشت اراضی کشاورزی در این استان تشکیل شد.

قاسمی با اشاره به تهیه طرح ساماندهی میادین تره‌بار و ارائه طرح شهرک‌های خدمات بازاریابی گفت: امسال برای نخستین بار 1200 تن پرتغال والنسیا استان فارس وارد شبکه تنیم بازار شب عید کشور شد.

وی با بیان اینکه استان فارس با صادرات 140 هزار رأس دام سال گذشته رتبه نخست صادرات دام زنده را در کشور کسب کرده است اظهار داشت: سال گذشته 139 میلیارد ریال یارانه شیر به دامداران پرداخت شده و برای نخستین بار کارت شیر به دامداران ارائه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سال گذشته 930 میلیارد ریال خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در این استان جذب شده است بیان کرد: 500 میلیارد ریال اعتبار مکانیزاسیون برای سال 94 درنظر گرفته شده که تاکنون 15 درصد آن جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی امسال سطح زیرکشت گندم استان فارس را 20 هزار هکتار کاهش داده‌ است گفت: در 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز به دلیل نامناسب بودن شرایط گندم کشت نشده بنابراین در مجموع امسال 100 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم در استان فارس کاهش یافته است.

قاسمی با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی در استان فارس عنوان کرد: 30 درصد تولیدات کشاورزی استان فارس به صورت خام صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار