کد خبر: ۳۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 23 May 2015

روز گذشته مطلبي در سايتها خواندم با اين تيتر كه "كيش در آستانه مات شدن"!

اول متعجب شدم كه قرار است چه حادثه اي اتفاق بيفتد كه جزيره كيش به سمت مات شدن برود، خوب كه مطالب را خواندم گزارشي از وضعيت گردشگري در جزيره كيش و به ويژه ورود مسافر و گردشگر به اين جزيره در ايام نوروزي و انتقاد چند كارشناس گردشگري از برگزاري تور رالي خانواده كه توسط معاونت گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش در حال برگزاري است و حضور مسافران و گردشگران با درآمد متوسط و پايين به جزيره بود.

يكي از كارشناسان محترم كه جزيره كيش را لوكس يا به قول خودش "لاكچري" مي ناميد، حضور در كيش ، به عنوان مسافر و گردشگر را حق قشر خاصي دانسته و با انتقاد از تور رالي خانواده مي گويد: اين كه هر كس با هر منبع درآمدي به كيش بيايد نارضايتي هتلداران و مراكز تجاري را به همراه دارد و از آنجائيكه اين مسافران هيچ سودي براي هتلداران و مراكز تجاري ندارند؛ بنابراين هيچ فايده¬اي براي جزيره كيش ندارد و در كل اين اتفاق براي جزيره¬اي كه لاكچري و لوكس تلقي مي شود خوب نيست!

اول تعجب كردم، شنيده بودم فاصله طبقاتي در زندگي مشترك، در به وجود آمدن اختلافات در زمينه هاي گوناگون زندگي زناشويي تاثير گذار مي باشد، اما اينكه حضور و تردد مسافر پولدار و بي پول در كنار هم به گردشگري يك منطقه ضربه بزند؛ برايم تازگي داشت!

اين كه قشري را به علت درآمد پايين كه عمدتاً از كارگران شريف و كارمندان زحمتكش جامعه هستند از سفر به يك نقطه از خاك ميهن خود محروم سازيم و در گفتمان خود گردشگر درجه يك و درجه دو تعريف كنيم به هيچ عنوان با معيارهاي اخلاقي، ديني، عرفي ، شرعي و قانوني ما سازگار نيست.

همين كه به علت اختلافات طبقاتي بسياري از افراد كم درآمد مدام در ذهن خود چراهايي پيرامون علت وجود چنين اختلافي را در سطح رفاه و معيشت خود مرور مي كنند كافي مي باشد، نه اينكه با ارائه اين گونه نظرات به اصطلاح كارشناسي نه تنها مرحمي بر زخم آنان نگذاشته بلكه سوالات جديد در افكار اين افراد ايجاد نماييم.

البته اين به معناي نفي ثروتمند و تقبيح ثروتمندان نيست بلكه مقصود اين است كه همانطور كه در شعارها و باورهاي خود اعتقاد داريم كه بايد منابع ثروت در جامعه عادلانه توزيع شود و باز توزيع ثروت صورت پذيرد، استفاده عادلانه از ظرفيت ها و جاذبه هاي توريستي و گردشگري ميهن عزيز خود نيز بايد عادلانه و بدون تبعيض براي همگان فراهم باشد.

ظاهرا اين دوستان كه پر كردن جيب خود و كسب درآمد را فداي اخلاق و وجدان مي كنند، فراموش كرده اند در نظامي زندگي مي كنند كه داعيه اسلام را يدك مي كشد و بر اساس آموزه هاي ديني و قرآني و اصول و مباني اعتقادي بنا شده است.

وقتي به آموزه هاي ديني خود رجوع مي كنيم متوجه مي شويم در هيچ يك از دوره هايي كه ائمه معصومين در آن حكومت مي¬كردند شهروند درجه يك و دو وجود نداشته و محدود کردن مردم بر اساس فاصله طبقاتي با موازين اسلامي مغايرت دارد.

در جاي ديگر كارشناس محترم به عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط خودروهاي سرزمين اصلي در جزيره كيش اشاره كرد و با ذكر مثالي آن را علت نازيبا شدن جزيره كيش عنوان كرد!

بايد از اين كارشناس محترم سوال كرد كه آيا تعميم دادن تخلف يك راننده به كليه رانندگان، جفا در حق مسافران و گردشگراني نيست كه به قوانين و مقررات كيش احترام مي گذارد؟

بسياري از اين رانندگان حتي فرهنگ بالاي رانندگي كيش را به عنوان سوغات به شهرهاي خود مي برند و از آنجائيكه رانندگان ورودي به كيش در ابتداي ورود به اين جزيره توسط پليس توجيه مي شوند، خود به خود در شرايطي كه در كيش رانندگي مي كنند تحت تاثير و جو رانندگي كيشوندان و تبليغات و توصيه هاي پليس قرار گرفته و بسيار در رانندگي خود مراعات مي كنند تا حدي كه بعضاً پليس راهور در ايام نوروزي نه تنها از رانندگي مسافران و گردشگران رضايت داشته بلكه از عدم رعايت قوانين و مقررات توسط برخي كيشوندان نيز گله¬مند مي باشد.

اينجانب بواسطه تهيه خبر و گزارش و مستند بارها شاهد بودم كه بخشي از تخلفات رانندگي در حوزه سرعت غيرمجاز و رفتارهاي پرخطر از جانب مسافران و گردشگران پولداري است كه با "رنت كردن" خودروهاي گران قيمت، خيابان هاي كيش را با محل برگزاري مسابقات "فرمول يك" اشتباه گرفته و حتي پس ار توقيف خودرو توسط پليس به واسطه پولدار بودن، نگران توقيف وسيله نقليه يا جريمه بالاي آن هم نيستند.

البته تعميم دادن اينگونه تخلفات به همه مسافران پولدار نيز غير منصفانه است و قصد اين نتيجه گيري را هم نداريم.

بسياري از مسافران و گردشگران با درآمد بالا هم هستند كه بسيار به فرهنگ و قوانين جزيره احترام مي گذارند، اما غرض اين بود كه تخلف، احترام به قانون، هزينه كردن و ... در همه اقشار مختلف و در هر طيف طبقاتي وجود دارد.

كارشناسان محترم گردشگري و هتلداري بايد به اين نكته برسند كه بخش زيادي از جمعيت كشور ما جزو قشر متوسط و پايين هستند و اگر بتوانيم فضايي را ايجاد كنيم كه اين اقشار نيز به جزيره گرايش پيدا كنند خود به خود رونق گردشگري در منطقه ايجاد مي گردد و ذهنيتي كه در جامعه وجود دارد مبني بر اينكه كيش فقط براي پولدارهاست از ذهن افراد جامعه پاك مي شود.

در پايان جا دارد از مسئولان محترم معاونت گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش كه با راه اندازي تور رالي خانواده در راستاي توسعه گردشگري ارزان، تامين سلامت درسفر، رونق گردشگري، ترويج فرهنگ رعايت ايمني و قانون در سفر تلاش مي كنند، تقدير و تشكر كرد و اميد است با رفع معايب و نواقص اين طرح، با استفاده از نظرات دلسوزانه و كارشناسانه نخبگان و فعلان عرصه گردشگري شاهد رونق بيش از پيش جزيره كيش و تحقق شعار گردشگري حلال باشيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار