کد خبر: ۴۰۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 12 April 2017
در تعطیلات عید نوروز برای اولین بار تصمیم به مسافرت با تور به کشور چین گرفتم. نکاتی در این سفر بنظرم قابل تامل آمد که بی جا ندیدم آنرا برای دیگران هموطنان و مسئولین کشور مکتوب و ارائه نمایم.



امید آنکه صدها هزار نفر از دیگر هموطنانی که به خارج سفر می کنند به خود زحمت داده و بعنوان سنتی حسنه خاطرات و تجربیات قابل تامل خود را مکتوب و در دسترس مسئولین  و مردم عزیز کشورمان قرار دهند .

باشد که این تجربیات در مسیر توسعه کشور بکار آید.

گران تر از طلا:  

راهنمای تور ما در شانگهای در مسیری از گشتهائی که روزانه داشتیم این سوال را مطرح کرد که آیا میدانید در این شهر گرانتر از طلا چیست؟ هر یک از اعضاء تور چیزی گفتند ،یکی گفت زمین در فلان نقطه شهر ، یکی گفت قیمت آپارتمان در فلان برج، و...

 پاسخ سوال هیچکدام از اینها نبود ، اوگفت اینجا گرانتر از طلا پلاک اتومبیل است و در توضیح موضوع گفت : شهرداری شانگهای هر سال بین 10 تا 15 هزار پلاک خودرو را به مزایده میگذارد ، متقاضی فراوان است و قیمت ها نجومی. طبیعی است که این پلاک ها با قیمت های بسیار بالا و گرانتر از طلا توسط شهرداری بفروش میرسد.معنی اینکار اینست که در طی آن سال فقط همان برندگان 10-15 هزار پلاک می توانند خودرو بخرند و در شهر تردد کنند، اینگونه نیست که هر کس پول خرید خودرو  را داشت بتواند برود ویک ماشین بخرد وبیاورد داخل خیابانهای شهر .   

با این روش فقط تعداد معدودی خودرو اضافه می شوند و اینگونه است که شهری مثل شانگهای با جمعیتی حدود 25میلیون نفر از ترافیکی روان برخوردار است، آیا نمیتوان این الگو را در شهرهای بزرگ کشور اجرائی کرد؟ 

 ادب مامورین گمرک:

 در تمامی گمرکات ورودی و خروجی چین ، مامورین آموزش دیده و موظفند با دو دست پاسپورت و مدارک شمار را مودبانه تحویل گرفته و بادو دست  نیز آنها را به شما تحویل دهند.تاثیری که این اقدام کوچک  ولی مودبانه در بدو ورود یا هنگام خروج روی مسافران می گذارد بی حد و اندازه است.

خوبست ما نیز به مامورین گمرکات فرودگاههای خود این اقدام خوب را آموزش دهیم.

 امساک در مصرف کیسه های پلاستیکی:
در چین برای جلوگیری از صدمات جبران ناپذیری که کیسه های پلاستیکی به محیط زیست  می زنند بشدت از مصرف اینگونه کیسه ها پرهیز میشود.در فروشگاهها اجناس خریداری شده در کیسه های کاغذی بشما تحویل داده میشود و درصورتیکه شما  تمایل به داشتن آنها در کیسه پلاستیکی داشته باشید  میبایست پول آنها را بپردازید.با اینکار مردم تمایل پیدا می کنند که بجای پرداخت پول ،کیسه های کاغذی یا پارچه ای را خود برای تحویل خریدهایشان با خود داشته باشند.

امید است در کشور ما نیز سازمانهای مسئولی از جمله محیط زیست ،فکری برای مصرف بی رویه کیسه های پلاستیکی که زیانهای جبران ناپذیری به محیط زیست میزنند ،بکنند.

 مسافرت با تور:

از تور و مسافرت با آنها و نا هنجارهائی که در آنها صورت میگیرد ، داستانهای زیادی شنیده بودم،لکن در این سفر با واقعیتی قابل تامل برخورد کردم ، اعضاء یک تور پا را که در کشور مقصد میگذارند همان می شوند که واقعا هستند.بعضی ها بی حجاب میشوند، بعضی ها کم حجاب می شوند و گروهی دیگر نیز همانطور که از قبل بوده اند با حجاب کامل می مانند.
در مقصد شما قادرید واقعیتی عریان از آنچه را که ما پنهان میکنیم ببینید و جالب اینکه علیرغم این ظاهر متفاوت همه در یک چیز مشترک می مانند و آن ایرانی بودن است، چنانچه مشکلی برای هر یک از اعضاء تور پیش بیاید بقیه خارج از تفاوتهای ظاهری در کنار او مهربانانه می مانند واز او حمایت می کنند.واقعیت عریان برشمرده شده ، آیا درسهائی  قابل تامل برای دولتمردان ما ندارد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار