فرج محمد قلی زاده در گفتگو با تابناک تبریز:
تابناک تبریز، میزبان دکتر فرج محمد قلی زاده شد تا با وی درباره نحوه کاندیداتوری برای منصب شهرداری تبریز در سال 92 و رقابت با صادق نجفی را برای ما بازگو کند.
کد خبر: ۴۰۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 12 April 2017
تابناک تبریز، میزبان دکتر فرج محمد قلی زاده شد تا با وی درباره نحوه کاندیداتوری برای منصب شهرداری تبریز در سال 92 و رقابت با صادق نجفی را برای ما بازگو کند.

فرج محمد قلی زاده که به مدت 3 سال با عنوان شهردار منطقه ای تبریز و مدتی نیز با منصب قائم مقامی شهرداری تبریز به مردم شهرش خدمت کرده است.وی مدت 16سال است که در دانشگاه حقوق تدریس می کند ؛به گفته خودش یکی از افتخاراتش حضور در دفاع مقدس است که درنوجوانی 50ماه در جبهه حق علیه باطل ازمرز وبوم این کشور دفاع کرده است.
 
وی در گفتگویی صریح با تابناک تبریز به سوالات و ابهامات خبرنگار ما پاسخ می دهد.که در زیر مشروح این گفتگو آورده شده است:

 ثبت نام 762نفر در انتخابات شورای شهر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
ثبت نام افراد بدون فیلتر های نخبگی در انتخابات آفات زیادی داشته و نامطلوب است ،این از معایب دموکراسی است ما با عنوان مردم سالاری، معایب دموکراسی رامی چشیم ولی نتوانسته ایم از همه محاسن دموکراسی به خوبی بهره ببریم ؛نخبگان باید همکاری کنند تا از معایب دموکراسی سریع عبور کنیم .

کمبود های انتخابات شورای شهر را در چه چیزی می بینید؟

افراد توانمند باید در شورا حضور داشته باشد ، قبل از کار حقوقی و قانونی، بسترسازی فرهنگی لازم است ؛ باید درجامعه احزاب تاثیرگذار وجود داشته باشد و افراد را برای کاندیداتوری از فیلترهای خاصی عبور دهند تااینکه نخبگان وارد انتخابات شوند و پس از انتخاب به واسطه حزب پاسخگوی عملکرد خود باشد.

آیا تاکنون باحزبی همکاری داشته اید؟
 
متاسفانه تاکنون به هیچ حزبی ورود نکرده ام ولی درصدد هستیم یک تشکل سیاسی ایجاد کنیم.

تعداد اعضای شورای شهر تبریز را 13 نفره مناسب می بینید یا 21 نفره ؟

افزایش یک باره اعضای شورای شهر تبریز به یک باره از  11 عضو به 21 نفر مشکلات زیادی به وجود آورد ،به نظره بنده افزایش یاکاهش ناگهانی ،یک کار کارشناسی نشده است ولی تعداد 21نفر مناسب است ؛کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریزکه چکیده ای از اقشار شهر 2میلیونی است حذف نماینده برخی اقشار راسبب می شود و دراین خصوص با بسترسازی مناسب می توان تعداد عضو شورای شهر را افزایش داد.
 
باتوجه به اینکه قبلا شهردار منطقه بودید چه معیاری را برای یک عضو شورای شهر مناسب می بینید ؟
 
شاخص مهمی که میتوان برای یک عضو شورای شهر متصور شد ،داشتن آگاهی و تخصص مدیریت در حوزه شهری و شهرداری است و علت عدم موفقیت شورای شعر این است که اعضای شورا از هیچ بخش علمی ساپورت وحمایت نمی شوند ؛از لحاظ تخصص ، اعضای شورا باید یک شناخت کلی ازشهرداری ،منابع شهری و منابع انسانی داشته باشند.

چه موضوعی باعث عدم نظارت پذیری بر بدنه ی شهرداری است ؟
 
اگر ناظر و مجری وارد یک کار اجرایی شوند معامله در آن به وجود می آید.

عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگی را پگونه ارزیابی می کنید ؟

علیرغم اینکه هزینه زیادی درحوزه فرهنگی شهرداری انجام می شود ولی نتیجه مناسبی دراین خصوص حاصل نمی شود و علت اصلی این موضوع آن است که شناخت کافی درحوزه فرهنگی وجود ندارد و متاسفانه فرهنگ به عنوان موضوع سطحی دیده می شود ؛در الویت بندی دچار مشکل هستیم و باید منابع محدود درجای درست خود هزینه شود.

چه حرکت هایی در دورانی که شهرداری منطقه بودید، در حوزه فرهنگ انجام داده اید ؟
در بیش از80 درصد مناطقی که بنده مسئولین اداره آن مناطق را داشتم حداقل یک کتابخانه احداث شد ؛معضلات و مشکلات شهری را دربسته های کوچک میان دانش آموزان مدارس منطقه پخش شد و مسابقاتی برای ارائه بهترین راه حل به همراه جوایز انجام می گرفت ،که متاسفانه بعد ازمدیریت بنده این موضوع کنارگذاشته شد.
 

 مدیریت کدام یک از شهردار های تبریز بعد از انقلاب را میپسندید؟
بنده مدیریت آقای فتح اللهی در شهرداری تبریز را موفق میدانم.
 
از نحوه کاندیداتوری برای شهردار شدن تبریز در سال 92 بفرمایید.
در سال 92 بعد از کش و قوس های به وجود آمده بر سر انتخاب شهردار، اعضای شورای شهر در نهایت بر سر دو گزینه (بنده و صادق نجفی)به اجماع رسیدند. بنده از طریق چند نفر از اعضای شورای شهر مطلع شدم که کاندیدای منصب شهرداری تبریز هستم.علی کل حال بعد از یک سری گفتگو ها از بنده برنامه خواستند که بنده نیز در جواب آنها گفتم که برنامه نوشتن که سریع السیر نمیشود باید در شهرداری مستقر بشوم و بعد از دیدن نقاط مثبت و منفی برنامه خود را تقدیم کنم. با اینکه رای خوبی هم داشتم ولی شورای شهر این نظر من را قبول نکرد و آقای صادق نجفی را به عنوان شهردار تبریز منصوب کرد.البته دیگر مانع شهردار شدن بنده در سال 92 مقاومت در برابر سهم خواهی برخی از شورائیان شهر بود که با توجه به مقاومت بنده در مقابل درخواست های غیرقانونی آنها رای مثبت به شهردار شدن بنده ندادند و خیلی خوشحالم که در مقابل زیاده خواهان تسلیم نشدم.
 
سخن پایانی شما؟
نبود تخصص یکی از دلایل اصلی فساد است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار