عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از هدررفت روزانه یک میلیون بشکه نفت در کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۱۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 04 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر عباس ملکی در کنفرانس بین المللی "فناوری و انرژی سبز" که به همت موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به منابع غنی طبیعی کشور، گفت: ایران یک درصد مساحت و جمعیت دنیا را داراست، اما خداوند مقدر فرموده که هفت درصد منابع جهان در اختیار ما قرار گیرد.

وی افزود:  10 درصد ذخایر ثابت شده نفت خام و 17 درصد ذخایر ثابت شده گاز جهان در ایران است.

ملکی گفت: ایران نهمین کشور تولید کننده بنزین، یازدهمین در زمینه ظرفیت پالایشگاهی، سیزدهمین در زمینه تولید گازوییل و سومین در زمینه تولید نفت کوره است.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه نمی توان استفاده از سوخت‌های فسیلی را به طور کامل کنار گذاشت، گفت: باید در کنار پرداخت به سوخت‌هایی مانند نفت و گاز، از انرژی نو و پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی استفاده کنیم.

ملکی افزود: ایران از نظر دو انرژی بادی و خورشیدی ظرفیت‌های بسیار خوبی را داراست و در زمینه انرژی بادی با توجه به وجود دو کریدور بادی از خراسان شمالی به سمت جنوب و 
نیز کریدور گیلان و قزوین به سمت جنوب به مراتب از ظرفیت‌های بیشتری به تناسب انرژی خورشیدی برخوردار است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید به خاطر داشته باشیم که در کنار گرایش به سمت استفاده از انرژی‌های پاک، استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز در حال افزایش است، بطوری که پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت تا سال 2030 از حدود 93 میلیون بشکه در حال حاضر به 110 میلیون بشکه در روز برسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون هفت درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود، گفت: این میزان مطلوب نیست و باید افزایش داده شود.

ملکی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل نیز وضعیت خوبی نداریم و بیش از 90 درصد حمل و نقل کشور همچنان به نفت و گاز وابسته است و حتی برق خودروهای برقی نیز از منابع نفت و گاز تهیه می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است، گفت: تنها در سال 2015 حدود 286 میلیارد دلار در این حوزه در دنیا سرمایه گذاری شده است.

وی در ادامه به افزایش مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و افزود: ایران در حال حاضر در کنار مصرف بسیار انرژی، بزرگترین تلف کننده انرژی در جهان به نسبت جمعیت نیز به شمار می‌رود.

ملکی افزود: هم اکنون روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در کشور از چاه تا پالایشگاه و سایر مراحل به هدر می‌رود. 

این استاد دانشگاه به تولید بالای گازهای گلخانه‌ای در کشور نیز اشاره کرد و افزود: این امکان وجود دارد که در آینده مجبور به کاهش تولید این گازها به میزان مشخص شویم و برای این امر باید از هم اکنون آماده شویم.

وی افزود: هم اکنون نیز ایران عضو کنوانسیون کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است که بر اساس آن متعهد شده تا سال 2030 میزان گازهای گلخانه‌ای خود را به میزان چهاردرصد کاهش دهد.

ملکی تصریح کرد: توسعه اقتصادی کشور هم اکنون مبتنی بر صنایع انرژی بر است و قطعا کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به ضرر کشور تمام شود و ضرورت دارد ایران از هم اکنون 
خود را برای کاهش استفاده از این گازها آماده کند تا در آینده ضربه‌ای به اقتصادکشور وارد نمی شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار