معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاوری گیلان با اشاره به اینکه گیلان پنجمین تولیدکننده عسل در ایران است، افزود: تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان هستند.
کد خبر: ۴۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 01 June 2015
به گزارش تابناک گیلان، در سال های اخیر به زنبورداری به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده و در بسیاری از شهرستان های استان نیز زنبورداری به عنوان یک حرفه و یا شغل مورد توجه قرار گرفته است.

عسل به عنوان یک محصول غذایی و دارویی پر مصرف در دنیا شناخته شده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری های عفونی، پوستی، گوارشی، چشمی، سوختگی و افزایش ایمنی بدن موثر است.

موم زنبور عسل نیز همانند عسل در صنعت دارویی و در تولید روکش کپسول‌ها و قرص‌ها و برخی پمادها مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین جویدن موم موجب تقویت لثه ها می شود.

برخی از پزشکان از موم برای درمان لک صورت حاصل از جوش‌ها نیز استفاده می کنند علاوه بر اینکه این ماده در درمان ترک پوست و زخم نیز موثر است.

کارشناسان معتقدند زنبور عسل موجب حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست می‌شود و یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند.

امروزه نیز اهمیت حفظ تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست و خاصیت گرده افشانی زنبور عسل نیز برای حفظ تنوع گیاهی، افزایش بازدهی محصولات کشاورزی دارای اهمیت زیادی می باشد.

به گزارش تابناک گیلان، ایرج بنیادی امروز در جلسه کشاورزی استان از آغاز برداشت عسل در گیلان خبر داد و گفت: برداشت این محصول از 277 هزار کندو در گیلان در دو مرحله انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: مرحله اول آن از اوایل خرداد تا اواخر تیر و مرحله دوم هم از اوایل شهریور تا اوایل مهر است.

‌بنیادی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود زنبورداران گیلانی امسال بیش از 5 هزار تن عسل برداشت کنند.

وی با بیان اینکه پارسال 4 هزار و 800 تن عسل در گیلان برداشت شد، تصریح کرد: گیلان 4 هزار و 460 زنبوردار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاوری گیلان با اشاره به اینکه گیلان پنجمین تولیدکننده عسل در ایران است، افزود: تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان هستند.

مصرف عسل در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، درمان ناراحتی‌های گوارشی و کلیه و همچنین تسکین اعصاب مفید است. زنبورداران گیلانی اوایل بهار برای تولید بیشتر به مناطق ییلاقی گیلان و مناطق ییلاقی اردبیل، مازندران، البرز، زنجان و قزوین کوچ می‌کنند. قیمت عسل در بازارهای گیلان به طور میانگین 300 هزار ریال است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار