حضور زنان در عرصه ی جامعه از جمله دغدغه های دهه های گذشته جامعه زنان در ایران بود. این در حالی است که این روزها بر حضور زنان در عرصه ی سیاسی تاکید بسیاری می شود و حال این سخن در میان است که در عرصه ی سیاست حضور زنان مطرح است و یا پیگیری مطالبات زنان؟
کد خبر: ۴۲۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 10 May 2017



















به گزارش تابناک رضوی؛ حضور زنان در عرصه ی جامعه از جمله دغدغه های دهه های گذشته جامعه زنان در ایران بود. این در حالی است که این روزها بر حضور زنان در عرصه ی سیاسی تاکید بسیاری می شود و حال این سخن در میان است که در عرصه ی سیاست حضور زنان مطرح است و یا پیگیری مطالبات زنان؟

برخی نیز ایدئولوژی حضور زنان را به طور جدی مطرح می کنند اما به این نکته توجه ندارند که اساسا نگاه جنسیتی به عرصه ی سیاست موجب تغییر وضعیت در مشکلات جامعه زنان نخواهد شد بلکه تنها صندلی هایی در عرصه ی سیاست اشغال خواهد شد که دغدغه ی امور زنان را در پی ندارد. در خصوص مشارکت سیاسی زنان دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان اظهار نظر کرده است. بتول گندمی در  مصاحبه ای اظهار کرد: می‌توان تغییرات چشمگیری را با حضور خانم‌ها در حوزه شهری دید اما یک مشکل و ضعف فرهنگی همچنان وجود دارد که نگاه غالب جامعه شهری معطوف به این است که امورات و تصمیمات را به مردان واگذار کند؛ این بخش که در آن ضعف و مشکل وجود دارد نیازمند یک کار فرهنگی است.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص حوزه تصمیم‌گیری بانوان تاکید کرد: در شهر مشهد جوانان، پیران، معلولین و سالمندان همه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ بخش‌هایی مثل جوانان و سالمندان، هم در حوزه مردان و هم در حوزه زنان است اما امروزه نیازهای خاصی در جامعه زنان در حوزه‌ی سلامت جسمی و بهداشت روانی در جامعه احساس می‌شود که به برنامه‌ریزی در حوزه شهری نیازمند است، همچنین متناسب با شرع و دین فضاهای مناسب که بانوان بتوانند از آن اختصاصا استفاده کنند ایجاد شود.
 
وی در خصوص عملکرد بانوان شورای شهر چهارم تاکید کرد: کارنامه عملکردی که الان دیده می‌شود حکایت از این ندارد که شورای شهر در حوزه سلامت و بهداشت فکری و روانی زن‌ها در این فضاها طرح‌های مشخصی داشته باشد و به این بخش بپردازد، به عنوان مثال باید دید چه ظرفیت‌هایی در شهر متعلق به دختران جوان ما است که با رعایت مسائل دینی از این ظرفیت‌ها بتوانند استفاده کنند. شهرداری وظایفش در ایجاد این فضاها است و می تواند گام‌های خوبی را بردارد. اگر کارنامه عملکردی بانوان شورای شهر را در حوزه زنان بخواهیم اندازه‌گیری کنیم کارنامه قابل دفاعی نیست و قطعا تمام فعالین حوزه زنان مهمترین دغدغه‌هایشان این است که بتوانند سهم زنان را در حوزه سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری‌های شهری افزایش دهند.


 به مطالبات زنان رسیدگی شود
با توجه به این امر که بسیاری از اصلاح طلبان بر این نکته واقف هستند و کارنامه ی درخشانی برای برخی زنان سیاسی قائل نیستند حال این سوال مطرح است که وقت آن نشده نگاه جنسیتی را از سر سیاست برداریم و عملکرد افراد را برای کاهش آسیب ها به خصوص در حوزه ی زنان در نظر بگیریم؟ چه بسا مردانی در حوزه ی فرهنگی عملکرد بهتری نسبت به زنان داشته باشند به اهداف حل مشکلات حوزه ی زنان نزدیک تر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار