مدرس اقتصاد دانشگاه های منطقه اورامانات، مهار و کاهش تورم 45 درصدی را از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید دانست و گفت: برقراری آرامش در بازار و حاکم شدن آرامش در جامعه از پیامدهای سیاست های درست اقتصادی دولت یازدهم در کشور است.
کد خبر: ۴۲۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ 14 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا،صابر خدری، با بیان اینکه دولت یازدهم زمانی شروع به کار کرد که با چالش های اقتصادی مواجه شد به عبارتی اقتصاد را در وضعیت مناسبی تحویل نگرفت و تورم شتابان٬ رکود عمیق اقتصادی٬ بازار متلاطم دارایی، مخدوش نمودن جایگاه و اعتبار دستگاه های اجرایی و انتظارات بدبینانه مردم در خصوص آینده اقتصادی و بدبینی از سرنوشت دولت قبل٬ همگی وضعیت دشوار و نابسامانی را برای دولت تدبیر و امید رقم زد.

او گفت: علاوه بر این مسایل، دولت با یکی از شدیدترین و همه جانبه ترین تحریم های بین المللی مواجه بود که قدرت عملکرد دستگاه های سیاسی را محدود کرد اما دولت یازدهم که دولت تدبیر و امید بود با توکل بر خدا و عزم راسخی که داشت و تدبیرهایی که اندیشید و همچنین امیدهای که به آینده داشت سدهای ناامیدی را شکست و قدم های مثبتی را در راستای بهبود تحول نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشت.

او یکی از فعالیت های مهم اقتصادی را کنترل تورم 45 درصدی در کشور ذکر کرد و افزود که این کنترل موجب تنش زدایی از جامعه و آرامش به آن شد و همه ما بر این امر واقفیم که رکود تورم همزمان با تحریم روبرو شده که خوشبختانه امروز ایران سربلند از آن بیرون آمد از طرفی افزایش بی رویه قیمت ها باعث شد که موجی از هراس و اضطراب گریبانگیر نظام اقتصادی شود.

وی یادآور شد که امروز دیگر شاهد افزایش بی رویه قیمت ها همانند اواخر دولت گذشته نیستیم و در مورد بخش کشاورزی هم باید گفت که دولت با برنامه ریزی مناسب با وجود کم آبی با حمایت از کشاورزی موفق به افزایش تولید گندم و تامین نیاز مردم شده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه استقلال بانک مرکزی و بازیابی اقتدار شورای اقتصاد را از دیگر سیاست های موفق دولت تدبیر و امید دانست و با اشاره به فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد که در این خصوص هفت هزار و 500 واحد شناسایی شده است، گفت: راه حل اصلی بسیاری از مشکلات امروز کشور، نه تنها در عرصه های اقتصادی بلکه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، شکل گیری اشتغال مولد برای جوانان این مرز و بوم است.

وی راه حل اساسی آن را در فراهم نمودن فضای باز و مناسب برای سرمایه گذاری مولد برای مردم و ایجاد فرصت های شغلی از طریق آن دانست و افزود: برای جامعه ما بیکاری تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی است.

خدری افزود: بنده معتقدم اگر دولت تدبیر و امید مدبرانه در راه رفع بیکاری قدم بر دارد شاید نصف مشکل مردم برطرف شود از جمله بکارگیری دانش آموختگانی که دارای حداکثر شرایط سنی هستند افرادی که از سن استخدام آنان می گذرد و به سیل جمعیت بیکار اضافه می شوند اگر در اولویت استخدام نظام اداری قرار بگیرند نه تنها دغدغه خانواده ها کاهش می یابد بلکه سرپرست خانواده های دیگر مجبور به اعمال چند شغله نمی باشند.

او اضافه کرد که باید دولت تمام همت و تلاش خود را صرف گسترش ظرفیت های تولید داخلی کند تا این مشکل مهم را حل نماید البته بی انصافی است که انتظار داشت مشکلات اقتصادی ساختاری که در طول سال ها پدید آمده ناگهان برطرف شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه در مورد عرصه اجتماعی نیز گفت که مساله اشتغال و ازدواج جوانان از مهم ترین مسایل اجتماعی جامعه است البته دولت سعی کرده با افزایش وام کم بهره ازدواج در این خصوص از تمام ظرفیت ها استفاده کند.

خدری اظهار کرد از طرفی آسیب های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد امروز کشور ما را متاثر ساخته که دولت یازدهم تا حدی در رفع این مشکلات قدم هایی را برداشته و طبیعی است ما در کشور فرهنگ ها و سلایق مختلفی داریم و هر کدام از این فرهنگ ها یک امکان برای رشد و توسعه است و باید زمینه رشد همه فرهنگ ها را فراهم کنیم.

وی دیگر دستاوردها دولت را در حوزه سلامت و گسترش بیمه همگانی دانست و گفت: دولت با طرح بیمه سلامت توانست همگام با بهره مندسازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی، چشم اندازهای امیدوارکننده ای در زمینه تحول در بخش سلامت پدیدار سازد.

وی از دیگر برنامه های دولت را تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند عنوان کرد و افزود: در این چارچوب رسیدگی به وضعیت حقوق زنان٬ اقلیت های مذهبی و قومی ‌‌در زمره اهداف دولت بوده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه به مقوله انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم و حساس است و مردم با این امید در انتخابات شرکت می کنند تا بلکه سرنوشت خود را به دست فرد اصلح بسپارند فردی که فردا بتواند درد مردم را مداوا کند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار