رئیس امور عشایر شاهرود:
رئیس امور عشایر شاهرود بابیان اینکه سالانه دو هزار و ۸۶مترمربع صنایع‌دستی توسط عشایر شهرستان تولید می‌شود، گفت: ۲۱.۵درصد صنایع‌دستی استان توسط این قشر تأمین می‌شود.
کد خبر: ۴۳۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 01 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، علی‌نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه یک‌پنجم صنایع‌دستی استان سمنان متعلق به عشایر شاهرودی است، ابراز داشت:عشایر این شهرستان با استفاده از منابع در دسترس (پشم، کرک، پشم شتر، موی بز) نسبت به تولید گلیم، جاجیم، پلاس، نمد، کلاه، جوراب، دستکش، شال، پاپیچ، نمدچوقا، قالی و قالیچه برای مصرف خود اقدام و همه‌ساله مقداری از تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند که خوشبختانه ارزش‌افزوده خوبی را نیز نصیب خود می‌سازند.

وی بابیان اینکه به نسبت پراکندگی و وسعت شاهرود، عشایر شهرستان به‌خوبی نسبت به ارائه صنایع‌دستی حمایت می‌شوند، افزود: عشایر شاهرود به سه بخش تقسیم می‌شوند که عشایردرون کوچ ۵۱۸ خانوار با محل ییلاقی قشلاقی داخل شهرستان بافاصله کوچ ۲۵ الی ۱۷۰کیلومتر، عشایر برون کوچ ۴۶خانوار بخش بسطام، میغان و ابرسج که دوره قشلاقی را در استان‌های گلستان و خراسان جنوبی بافاصله کوچ ۴۵۰ الی ۵۰۰کیلومتر سپری می‌کنند و عشایر مهمان که از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر در این محل حضور دارند ۷۲۰خانوار هستند که فاصله کوچ آن‌ها بین ۳۰۰تا یک هزار کیلومتر است.

رئیس امور عشایر شاهرود بابیان اینکه عشایر به‌عنوان تولیدکننده بخش مهمی از نیازهای غذایی و صنایع‌دستی کشور به شمار می‌روند، ابراز داشت: میانگین تولید گوشت قرمز عشایر یک هزار و ۱۲۶تن است که ۱۸.۵درصد میزان تولید استان را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین تولید شیر سالانه دو هزار و ۵۸۵تن که۲۰درصد سهم استان را شامل می‌شود.

نقی زاده درباره حمایت از عشایرشاهرود هم توضیح داد: ۲.۵میلیارد تومان تسهیلات خشک‌سالی از محل اعتبارات ماده ۱۰و۱۲ برای زنجیره تولید گوشت قرمز در سال گذشتهپرداخت شد که سهم شاهرود دراین‌بین ۷۳درصد یعنی ۵۵.۵میلیون تومان بود.

وی افزود: چهار هزار و ۵۰۰کیلومتر در سطح استان سمنان راه عشایری وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۷۰۰کیلومتر در شاهرود واقع‌شده و ۳۷.۷درصد از این راه‌ها را شامل می‌شود.

رئیس امور عشایری شاهرود درباره اقدامات انجام‌شده در شهرستان برای عشایر نیز ابراز داشت: به‌منظور تأمین آب مناطق عشایری، نگهداری راه‌های عشایری و سوخت‌رسانی در قالب طرح ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر طی سال گذشته به میزان چهارصد و ۱۶میلیون و ۸۴۰هزار تومان هزینه شد.

نقی زاده در ادامه تصریح کرد: باوجود کمبود منابع مالی اقداماتی مانند مرمت دو رشته قنات، بهسازی۱۰باب چشمه، مرمت چاه‌های مالداری شش حلقه، ساخت اتاقک تانکر ۱۲۷مترمربع، لایروبی ۳۰۰متر قنات، نصب یک تانکر ۳۲هزار لیتری، ساخت ۱۱۵ آبشخور، ساخت ۲۰مترمکعب آب‌انبار زمینی و حفر نوکشی چاه مالداری ۵۰متر طی سنوات اخیر به انجام رسید.

وی افزود: عشایر ازجمله اقشاری هستند که با کمترین توقع بیشترین خدمات را به جامعه ارائه می‌دهند و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی هستند چراکه هر سیاه‌چادر، بنه و آغل عشایر کارگاه تولیدی کوچک محسوب می‌شود و از کوچک‌ترین عضو خانواده تا کهن‌سال‌ترین آن‌ها به کار تولید مشغول هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار